Fri pensionsålder, vad tror du skulle hända?

Ja 18 miljarder blir Sverige blåsta på varje år genom bidrag osv som inte borde betalas ut. Känns bra. Att en ens kan få pension i Sverige utan att ha jobbat en dag här är befängt. Matkuponger skulle man kunna få, inget annat.
Det jag hittar är knappt hälften, i en undersökning som verkar vara ifrågasatt om det verkligen är så mycket. Men visst, det skulle nog vara bättre med medborgarlön istället för allsköns bidrag, som vi har idag.
 
Det jag hittar är knappt hälften, i en undersökning som verkar vara ifrågasatt om det verkligen är så mycket. Men visst, det skulle nog vara bättre med medborgarlön istället för allsköns bidrag, som vi har idag.

Vi kommer nog dit ändå. Många yrken är hotade på grund av automatisering. Det kanske kommer en dag då artificiell intelligens tar över en stor del av våra jobb. Det finns redan självkörande lastbilar och bussar. Inom industrin behövs det kanske i framtiden bara ett par personer som övervakar. Det håller på att testas fram en skogsmaskin som inte kommer behöva förare på plats. Det finns väl redan en AI som kan diagnostisera sjuka människor? Eller forkas det fortfarande? I en sådan framtid kommer fler vara arbetslösa så då vore en medborgarlön en intressant lösning.
 
Bussförare är ett väldigt penionärsvänligt yrke. När man fyller 65 blir man av med den fasta anställningen (åtminstone hos oss), men många stannar kvar som timanställda. Endel svär på att aldrig sitta bakom en bussratt mer, men dyker upp några månader senare för att man behövde det sociala i yrket. Och lite extra pengar på kontot. Jag har en kollega som är 72 år, han kör lika mycket som en 80%are typ.
Jag ser gärna ett friare val, vissa yrken behöver kunna gå tidigare. Vissa människor behöver kunna gå tidigare.
Medan vissa vill kunna jobba längre. Och behöver kunna jobba längre för att må bra.
Samma hos oss på lastbilssidan med. Vi har jättemånga pensionärer som kör extra, dock kör de bara lastbil fram till deras YKB går ut, då de är timanställda betalas inte den.
Men de kör ofta budbilarna på "smäck körningar" (fina körningar ett stopp långt bort typ och sen hem samma dag).
De är väldigt bra att ha om det dyker upp någon panikare och speciellt med tanke på att det är brist på chaufförer.
Vi har en chaufför som fyllde 65 förra året, men han kommer nog jobba på tills han inte klarar det längre. Han tycker inte om att vara hemma om jag förstått det rätt på honom.

Själv vill jag jobba så länge kroppen håller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp