Fri pensionsålder, vad tror du skulle hända?

Men jobba kvar betyder väl inte = fast anställning?
Och blev inte Keolis stämda i nån rätt för att man inte fick jobba alls efter 70

De dömdes för diskriminering pga ålder i arbetsdomstolen eftersom de inte förnyade avtalen med chaufförer som fyllt 70 år, med hänvisning till trafiksäkerhet (trots att chaufförerna klarat de trafikmedicinska undersökningarna).
 
En tanke skulle vara valfri ålder för uttag av pension nedåt - tror inte jättemånga skulle sluta så mycket tidigare ändå då det påverkar pensionens storlek så mycket. Och som nu ha en övre gräns för heltid vid t ex 68 år och därefter måste du minska med minst 25% år och efter 4 år är det slut. Då gärna med tanken att möjliggöra anställning av yngre och se till att relevant kompetensöverföring sker.

Beroende på yrke och skicket på människan kanske en 72-åring bör inse att det är dags för pension och leva livet hemma. Vi har en som är över 75 år på jobbet och vi är livrädda för att han ska råka köra över oss med maskin då han ser dåligt och hör ingenting. Det har varit nära ögat att krocka med andra maskiner och folk har varit nära att hamna under. Han har somnat eller varit nära att hamna i blodsockerkoma när han har utfört andra uppgifter och folk har fått väcka osv. Samtidigt vet jag flera unga som inte får anställning trots att de är upplärd inom yrket och har jobbat i ett par år.
 
Alltså jag är så jäkla trött på den här heltidsnormen. Varför ska alla oavsett om de vill/behöver tvingas jobba heltid. Jag mår piss av att göra så men normen är så hårt satt att det är hopplöst att hitta jobb inom min sektor på typ 75%= jag kraschar upprepade gånger och det kommer antagligen sluta med sjukpension eller självmord för min del. Jag orkar verkligen inte jobba heltid
Nej och det är nog tyvärr många som känner så. Nu blir ingen tvingad att gå upp i heltid förvisso, men med heltids sysselsättningsgrad för alla tjänster innebär det att alla nyanställningar är på 100% och att det även kan vara svårt att få gå ner i tid, arbetsgivaren kan hänvisa till denna norm och att deltidstjänster "inte passar i verksamheten" och samtidigt lägga ut "resurspass" på dig på annan enhet om den egna verksamheten inte kan erbjuda dig tillräckligt många timmar. Då snackar vi risk för att folk kommer att må dåligt. För somliga är det trauma redan idag att göra något som inte hör till det vanliga. Kanske är det annorlunda med det villkoret redan vid anställning, vem vet. Men det känns verkligen som att arbetsgivaren fått makt att verkligen pressa sin personal, och facket har glatt signat detta. Vi har tidigare deltagit i undersökningar och svarat på frågor om vår sysselsättningsgrad och resultatet av dessa har varit en besvikelse för arbetsgivaren. Folk vill inte jobba heltid och har valt sin sysselsättningsgrad av en orsak - men ändå gör arbetsgivaren detta och går kommunal med på detta.
 
Som parentes, eller fortsättning eller komplement - samma län, östergötland, går nu Norrköpings Kommun ut med att alla anställningar ska bli heltidsanställningar. Alla. Och har man en tjänst på lägre än heltid, och vill fortsätta ha den tjänstgöringsgraden så måste man ansöka om "partiell tjänstledighet" - varje år.
Alltså jag är så jäkla trött på den här heltidsnormen. Varför ska alla oavsett om de vill/behöver tvingas jobba heltid.
Ja, den här heltidsnormen ställer till det för oss som av någon anledning inte kan eller vill jobba heltid. Det visar sig t.ex genom att i princip samtliga utannonserade jobb är på heltid. Det verkar som att arbetsgivarna också rättar in sig i heltidsnormen och bara erbjuder såna tjänster, för att de tror att alla vill ha det.

Jag personligen söker just nu efter halvtidsjobb. Jag är sjukskriven "på pappret" på halvtid och kommer troligen vara så i överskådlig framtid, eftersom jag släpar på diverse sjukdomar och diagnoser som sätter ner min arbetsförmåga. (med "på pappret" menar jag att läkaren skriver sjukskrivningsintyg, men jag har ingen SGI så jag belastar ändå inte systemet. Läkaren har pratat om sjukersättning, jag är inte där mentalt än men när den dagen kommer så är dessa "på pappret-sjukintyg" bra att ha i bakfickan...)
Men det är baskemig inte lätt att hitta ett halvtidsjobb. Jag hittar kanske 1-2/månad som ens är lönt att försöka söka. För utöver arbetstid, så behöver det ju vara jobb som jag är kvalificerad för och som jag klarar av rent kroppsligt.
 
Beroende på yrke och skicket på människan kanske en 72-åring bör inse att det är dags för pension och leva livet hemma. Vi har en som är över 75 år på jobbet och vi är livrädda för att han ska råka köra över oss med maskin då han ser dåligt och hör ingenting. Det har varit nära ögat att krocka med andra maskiner och folk har varit nära att hamna under. Han har somnat eller varit nära att hamna i blodsockerkoma när han har utfört andra uppgifter och folk har fått väcka osv. Samtidigt vet jag flera unga som inte får anställning trots att de är upplärd inom yrket och har jobbat i ett par år.
Det är ju just skicket på människan som är avgörande.
Vissa är hur pigga som helst i både kropp och knopp även efter fyllda 80, medan andra borde sluta vid 60.
 
Jag tror det kommer se ut ungefär som idag - de som har råd kommer kunna gå tidigare medan de med sämre ekonomi kommer behöva jobba kvar längre. Men allmänpensionen kommer sannolikt sänkas, eftersom jag gissar att fler kommer gå åtminstone nåt/ett par år tidigare än jobba kvar längre, vilket inte blir hållbart ekonomiskt när vi lever allt längre.

Det är ju svårt redan idag, folk studerar länge i stor utsträckning och folk lever som pensionärer länge, andelen arbetande år under ett liv sjunker och även om jag gillar idén extremt mycket så är jag tveksam till att det blir hållbart ekonomiskt.
 
Ja, den här heltidsnormen ställer till det för oss som av någon anledning inte kan eller vill jobba heltid. Det visar sig t.ex genom att i princip samtliga utannonserade jobb är på heltid. Det verkar som att arbetsgivarna också rättar in sig i heltidsnormen och bara erbjuder såna tjänster, för att de tror att alla vill ha det.

Jag personligen söker just nu efter halvtidsjobb. Jag är sjukskriven "på pappret" på halvtid och kommer troligen vara så i överskådlig framtid, eftersom jag släpar på diverse sjukdomar och diagnoser som sätter ner min arbetsförmåga. (med "på pappret" menar jag att läkaren skriver sjukskrivningsintyg, men jag har ingen SGI så jag belastar ändå inte systemet. Läkaren har pratat om sjukersättning, jag är inte där mentalt än men när den dagen kommer så är dessa "på pappret-sjukintyg" bra att ha i bakfickan...)
Men det är baskemig inte lätt att hitta ett halvtidsjobb. Jag hittar kanske 1-2/månad som ens är lönt att försöka söka. För utöver arbetstid, så behöver det ju vara jobb som jag är kvalificerad för och som jag klarar av rent kroppsligt.
I sverige lever vi i ett väldigt starkt uttalat kollektivistiskt samhälle, där individer måste åka med i de normer kollektivet beslutar. Vi har världens mest omfattande och dyraste sociala försökringar, men de blir mer och mer ihåliga och den lilla människan blir ofta överkörd.
 
Det är lite konstigt att man då i USA har presidentkandidater som blir 79, Bernie Sanders, och Elizabeth Warren som blir 71 i sommar. Jag är helt för flexibel pensionsålder. Mår man bra och vill jobba så ser jag inget hinder i det. Har själv tänkt att jobba till 67 och eventuellt därefter på timmar. Min syster jobbar minst tre dagar i veckan (läkarsekreterare) och hon blir 75 i år. Och givetvis om man inte orkar och har haft ett krävande yrke så ska man kunna gå tidigare.
 
Det är ju just skicket på människan som är avgörande.
Vissa är hur pigga som helst i både kropp och knopp även efter fyllda 80, medan andra borde sluta vid 60.

Nu tror jag ändå att många är duktiga på att inse när det är dags för pension. Men det finns tjurskallar också som hellre dör på jobbet än att gå hemma och pysslar med sådant som lediga människor pysslar med. Om man nu är pigg åldring, varför passar man inte på att leva livet istället för att fortsätta slava för en snål arbetsgivare? Det är synd att pensionen inte är högre och har lägre skatt, ännu hellre skattefri. Då kanske det hade varit lättare för äldre att släppa jobbet då inkomsten är säkrad.
 
Nu tror jag ändå att många är duktiga på att inse när det är dags för pension. Men det finns tjurskallar också som hellre dör på jobbet än att gå hemma och pysslar med sådant som lediga människor pysslar med. Om man nu är pigg åldring, varför passar man inte på att leva livet istället för att fortsätta slava för en snål arbetsgivare? Det är synd att pensionen inte är högre och har lägre skatt, ännu hellre skattefri. Då kanske det hade varit lättare för äldre att släppa jobbet då inkomsten är säkrad.
Nu finns det ju en hel del människor som trivs med sitt arbete och har ett meningsfullt (för sig själva och andra) och värdefullt (framför allt för andra) som inte slavar och för AG inte heller är snål 👍 Men jag tycker ändå det vore bra med mer individuella val utifrån vilja och förutsättningar. Och någon övre gräns för att inte stoppa för yngre förmågor.
Skattefri tycker jag inte pensionen ska vara.
 
:nailbiting: omg, ett sånt scenario hoppas jag endast skulle kopplas till låt oss säga minst 35-40 års beskattad regelbunden inkomst i landet....

Typ. Och många äldre idag har jobbat så länge och vissa längre och vet att de får leva fattigt och betala mer skatt än jag trots att de är pensionärer och jag jobbar. En annan sak som retar mig är en som jag känner som har undvikit jobb i hela sitt liv kommer ha nästan lika mycket pension som en som jobbat och betalat skatt i 40 år. Rättvist?
 
Har i Oregon kan man ga i pension efter 50 eller 55 ar (25-30 ar innom yrket) pa privata marknaden kan man jobba sa lange och mycket man vill i de flesta fall. Pensioner tas det inte ut skatt pa, da de ju redan har beskattats, och de som vill kan fa ut sin pension och fortsatta jobba ocksa.
Det lustiga nar jag laser manga responser har ar att vi har en mycket lag "uninployment" och innom yrken som lakare, tillexempel, far bade de riktigt gamla (som lakaren som hittade Maken's cancer i ett mycket tidigt stadium) till de unga framatstravande formagorna jobb sida vid sida.
Samhallet fungerar mycket bra, vi har varken lakar brist eller brist pa andra funktioner i samhallet.
 
En annan sak som retar mig är en som jag känner som har undvikit jobb i hela sitt liv kommer ha nästan lika mycket pension som en som jobbat och betalat skatt i 40 år. Rättvist?
Jag vet inte om det är möjligt ens, är det så? Vad gäller allmänpension kanske, men tjänstepension är det dock inte alla som har.
 
Jag vet inte om det är möjligt ens, är det så? Vad gäller allmänpension kanske, men tjänstepension är det dock inte alla som har.

Det var i alla fall den personens argument till att inte jobba. Sedan vet jag att mormor som var sjukpensionär i halva sitt liv hade lika mycket om inte högre pension än farmor som jobbat 45 år. Nu är de båda döda men jag var ganska fundersam när jag upptäckte det.
 
Det var i alla fall den personens argument till att inte jobba. Sedan vet jag att mormor som var sjukpensionär i halva sitt liv hade lika mycket om inte högre pension än farmor som jobbat 45 år. Nu är de båda döda men jag var ganska fundersam när jag upptäckte det.
Well, vad beträffar personen som valt att inte jobba, gjorde väl ett val under sin produktiva del av livet som inte innebar så mycket guld och café latte i sitt liv precis. Och är det ett faktiskt val så har han/hon aktivt dribblat med systemet för att alls få en beskattningsbar inkomst.

Jag tvivlar lite på att han/hon skulle ha en pension jämförbar med någon som utfört 40 års lönearbete, men ack ja...jag har blivit förvånad förr men det låter lite väl enkelt att lura systemet så och få jackpott dessutom.
 
Well, vad beträffar personen som valt att inte jobba, gjorde väl ett val under sin produktiva del av livet som inte innebar så mycket guld och café latte i sitt liv precis. Och är det ett faktiskt val så har han/hon aktivt dribblat med systemet för att alls få en beskattningsbar inkomst.

Jag tvivlar lite på att han/hon skulle ha en pension jämförbar med någon som utfört 40 års lönearbete, men ack ja...jag har blivit förvånad förr men det låter lite väl enkelt att lura systemet så och få jackpott dessutom.

Det lär ju märkas om 20 år om personen får någon pension eller inte och om den kan jämföras med låginkomsttagaren som jobbat lika länge.
Sedan lär det märkas om 40 år om en annan kommer att kunna gå i pension eller om man kommer bli som den där 75-åringen som är mer eller mindre farlig för andra och sig själv på arbetsplatsen.

Hur som helst så tror jag att det känns tryggare för människor att gå i pension om de vet att de inte behöver panta burkar för att få ihop pengar till maten eller hyran. Då kanske det är fler som kan tänka sig att ge plats åt yngre förmågor. Därav att jag föreslog höjd pension med lägre skatt. Jag tror inte att det behöver handla om stora summor heller. Problemet är att den svenska ekonomin har blivit som ett svart slukande hål så det finns inte pengar till det. Det har svindlats pengar till höger och vänster och det har prioriterats stora summor på ointressanta skitsaker. Hade det prioriterats annorlunda kanske vi inte hade haft fattigpensionärer, läkarbrist eller kommuner i fritt fall idag.
 
Problemet är ju stoppklossar. Efter att ha sett några dylika så valde jag att byta jobb innan jag blev en sådan. En sådan som inte släpper fram något nytänkande, misstror alla under 50.
En sådan som slåss med näbbar och klor för att behålla sin makt. Och inte delar med sig av sitt kunnande.
Bara bromsar.
Dom som man längtar efter ska gå i tidig pension.
 
Det lär ju märkas om 20 år om personen får någon pension eller inte och om den kan jämföras med låginkomsttagaren som jobbat lika länge.
Sedan lär det märkas om 40 år om en annan kommer att kunna gå i pension eller om man kommer bli som den där 75-åringen som är mer eller mindre farlig för andra och sig själv på arbetsplatsen.

Hur som helst så tror jag att det känns tryggare för människor att gå i pension om de vet att de inte behöver panta burkar för att få ihop pengar till maten eller hyran. Då kanske det är fler som kan tänka sig att ge plats åt yngre förmågor. Därav att jag föreslog höjd pension med lägre skatt. Jag tror inte att det behöver handla om stora summor heller. Problemet är att den svenska ekonomin har blivit som ett svart slukande hål så det finns inte pengar till det. Det har svindlats pengar till höger och vänster och det har prioriterats stora summor på ointressanta skitsaker. Hade det prioriterats annorlunda kanske vi inte hade haft fattigpensionärer, läkarbrist eller kommuner i fritt fall idag.

Ja 18 miljarder blir Sverige blåsta på varje år genom bidrag osv som inte borde betalas ut. Känns bra. Att en ens kan få pension i Sverige utan att ha jobbat en dag här är befängt. Matkuponger skulle man kunna få, inget annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp