Fri skritt

J

jeslin

Ett litet skrittproblem har vi med medryttarpållan. Så fort man tänker rida fri skritt, hemma som på tävling, sliter hon bokstavligen tyglarna ur handen på oss.
Hon är av typen stjärnkikare så hon sänker sig inte, framåt nedåt, oavsett lösgjordhet. Hon gör det dock i ökad skritt osv. Men såfort hon känner att man är påväg att släppa efter mer på tygeln sliter hon tag och drar sig fri.
Tips om hur vi får ordning på det? På tävling kan hon ju inte göra så.
Räcker det att konsekvent korta tygeln igen om hon drar tills hon "ger sig"?
 
Det är bara öva och öva och öva :smirk: Har dom börjat med det så är det nöta bort som gäller. Skritta ut länge och visa henne hela tiden att när hon börjar rycka så blir det stop, vänligt men bestämmt :smirk:
 
Ge henne inte lång tygel på en gång. Släpp efter en millimeter, gör en ny "vägg". Släpp någon mm till, gör en ny vägg också upprepa tills ni längt halsen. Och ha tålamod. :)

PS: Beteendet kan vara en ful ovana, det kan också tyda på att ni inte fått henne lösgjord.
 
Ganska säker på att det är en ovana, men vi jobbar på det :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 697
Träning Jag har fått problem med min häst, och vet inte riktigt vad jag ska göra. Tänderna är kollade 2ggr och är fina. Han började med detta...
2
Svar
27
· Visningar
2 638
Senast: angelwings
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 266
Senast: Sirap
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 770
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp