Fri tillgång? Bal..?

Natta93

Trådstartare
Hej!
Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar.
Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min islandshäst på 23 år som går med en 3 årig arab som har mycket energi. Här uppe är det nu sol på dagarna för det mesta och kalt på natten, även snö/ regn kan förekomma. Vi har haft bal till dom, fri tillgång och höet är väldigt näringsrikt. Jag vill nu byta till att vi ger dom hö morgon lunch, middag / kväll då man kan ha lite bättre koll på hur mycket dom får i sig.

Min häst har varit lite väl rund nu då dom gått på bal men nu efter 4 veckors bra ridning har det blivit bättre och de ska fortsättas ridas på bra. Den andra hästens ägare kan nu inte rida på ca 2 månader pga av en viss orsak och den hästen har också lite mage kan ja tillägga. Då kommer hästen på 3 år inte ridas på ja ca 2 månader, då hon inte hittat nån som kan hjälpa henne denna tid. Är det så klokt att ha fri tillgång eller är de bättre med att man fodrar ut mål så man har lite koll på vad dom äter? Funderar även på om balen kan bli dålig då de blir kallt/ varmt och nederbörd osv. Kan hästar få kolik om dom äter så pass näringsrikt hö och inte motionernas. Tacksam för alla råd och tips.
 
Kolik är ju ett samlingsnamn på "ont i magen" när det gäller hästar. Det finns många olika orsaker till det, det till och med vara svårt att säga vad som är orsaken ibland.
Jag tror att när det kommer till kolik på häst som bara äter grovfoder är risken större om de får för lite än för mycket. Samma med fri tillgång jämfört med att man fodrar vid flera tillfällen. Den för hästen viktiga biten är hur lång tid den kommer att vara utan mat mellan utfodringstillfällena.
Hästar fungerar på så sätt att dom inte blir mätta utan dom äter tills dom fått sitt tuggbehov uppfyllt. Hur lång tid det tar beror på häst och foder. Sedan har dom en period med vila och lek m m för efter ca fem timmar återgå till nästa ätperiod som då varar tills tuggbehovet är uppfyllt.
 
Det är bättre och mer nyttigt med fritillgång. Vi har en Slow Feeding Net som jag klä om balen med.
Den funker jätte bra. Vi har 7 hästar som gick åt en bal på 5 dagar och nu håller den i 7 dagar.
Balarna kan bli dåliga om de inte äts upp i bra tid men du kan köpa mindre Slow Feeding Nets.
 
Det är bättre och mer nyttigt med fritillgång. Vi har en Slow Feeding Net som jag klä om balen med.
Den funker jätte bra. Vi har 7 hästar som gick åt en bal på 5 dagar och nu håller den i 7 dagar.
Balarna kan bli dåliga om de inte äts upp i bra tid men du kan köpa mindre Slow Feeding Nets.
Huruvida det är bättre och mer nyttigt eller tvärtom beror tvärt emot vad du skriver på hur hästarna som individer fungerar . Slowfeeding nät är konstaterat långt ifrån en bra lösning för alla beroende på situation och kan orsaka problem de också .

Jag skulle vara oerhört försiktig att påstå det du gör som en allmänsanning !'
 
Det är bättre och mer nyttigt med fritillgång. Vi har en Slow Feeding Net som jag klä om balen med.
Den funker jätte bra. Vi har 7 hästar som gick åt en bal på 5 dagar och nu håller den i 7 dagar.
Balarna kan bli dåliga om de inte äts upp i bra tid men du kan köpa mindre Slow Feeding Nets.
Beror ju på häst, gamla Cilla kunde inte ha fri tillgång för då åt hon för dåligt av höt, hon behövde helt enkelt lite JA, JA, JA nu kommer MAT :bump: för att vara intresserad.
 
Kolik är ju ett samlingsnamn på "ont i magen" när det gäller hästar. Det finns många olika orsaker till det, det till och med vara svårt att säga vad som är orsaken ibland.
Jag tror att när det kommer till kolik på häst som bara äter grovfoder är risken större om de får för lite än för mycket. Samma med fri tillgång jämfört med att man fodrar vid flera tillfällen. Den för hästen viktiga biten är hur lång tid den kommer att vara utan mat mellan utfodringstillfällena.
Hästar fungerar på så sätt att dom inte blir mätta utan dom äter tills dom fått sitt tuggbehov uppfyllt. Hur lång tid det tar beror på häst och foder. Sedan har dom en period med vila och lek m m för efter ca fem timmar återgå till nästa ätperiod som då varar tills tuggbehovet är uppfyllt.
Intressant, berätta mer om tuggbehov. T ex den måste vara klassiska, går det att förändra tuggbehovet, i detta fall minska? Vi har en märr som vi verkligen diskuterat om hennes uppförande är normalt.
 
Intressant, berätta mer om tuggbehov. T ex den måste vara klassiska, går det att förändra tuggbehovet, i detta fall minska? Vi har en märr som vi verkligen diskuterat om hennes uppförande är normalt.
Jag som bara läst forskningsrapporter om det här är ju ingen expert. Men som jag uppfattar det är det något som är medfött och det som påverkar är tillgången och fibrerinnehållet i fodret. Grundforskningen är gjord på hästar som lever fritt med fri tillgång till foder och sedan har det överförts till undersökning av hästar i vanlig hästhållning. Då har man sett att om det bara finns tillgång till något att tugga på när hästen vill fungera alla hästar lika och delar in dygnet i olika perioder för mat,vila och lek.
 
Det är bättre och mer nyttigt med fritillgång. Vi har en Slow Feeding Net som jag klä om balen med.
Den funker jätte bra. Vi har 7 hästar som gick åt en bal på 5 dagar och nu håller den i 7 dagar.
Balarna kan bli dåliga om de inte äts upp i bra tid men du kan köpa mindre Slow Feeding Nets.

Jag tycker också att man ska vara försiktigt med att generalisera till att det gäller alla hästar. Om man har en häst som ts, som så här på vårkanten är lite " rund om magen" så anser jag att det är bättre att dra ner på fodret så att det finns lite marginaler innan gräset kommer och intaget blir svårare att begränsa.
 
Hej!
Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar.
Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min islandshäst på 23 år som går med en 3 årig arab som har mycket energi. Här uppe är det nu sol på dagarna för det mesta och kalt på natten, även snö/ regn kan förekomma. Vi har haft bal till dom, fri tillgång och höet är väldigt näringsrikt. Jag vill nu byta till att vi ger dom hö morgon lunch, middag / kväll då man kan ha lite bättre koll på hur mycket dom får i sig.

Min häst har varit lite väl rund nu då dom gått på bal men nu efter 4 veckors bra ridning har det blivit bättre och de ska fortsättas ridas på bra. Den andra hästens ägare kan nu inte rida på ca 2 månader pga av en viss orsak och den hästen har också lite mage kan ja tillägga. Då kommer hästen på 3 år inte ridas på ja ca 2 månader, då hon inte hittat nån som kan hjälpa henne denna tid. Är det så klokt att ha fri tillgång eller är de bättre med att man fodrar ut mål så man har lite koll på vad dom äter? Funderar även på om balen kan bli dålig då de blir kallt/ varmt och nederbörd osv. Kan hästar få kolik om dom äter så pass näringsrikt hö och inte motionernas. Tacksam för alla råd och tips.

Hade jag varit du så hade jag tagit bort balen för att ha mer kontroll över intaget. Det är även större risk att de får kolik, inte för att höt är näringsrikt i första hand utan för att det är svårare att ha kontroll över den hygieniska kvalitén nu på vårkanten när temperaturen pendlar mellan varmt och kallt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
554
Senast: Hazel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp