Fri tillgång eller serverat?

Enya

Trådstartare
Ser att det finns fodertrådar, men vet inte riktigt om jag kommer hitta några svar där egentligen, annat än fodersort och det är jag ju inte intresserad av.

Min fråga är helt enkelt huruvida vad som är bäst för hunden. Fri tillgång på mat eller få maten serverad 2-3 gånger per dag?

Mina hundar brukar ha fri tillgång på mat i stort sett. Det har då även denna herren. Han är dock inte direkt något matvrak, äter ju, men jag tänker att han skulle inte dö av att rent faktiskt äta lite till. Så vad är bäst för hundar? Och varför har ni det som ni har det?
 
Jag tror inte att fri tillgång för en hund är en bra idé. Jag tror att det är bra att hunden får känna sig hungrig mellan måltiderna. Det känns som det mest naturliga för ett rovdjur. Precis som det för hästen är det mest naturliga att kunna äta hela tiden.
 
Två ggr om dagen.. När Nike var ensam hund så hade hon fri tillgång då hon var rätt kinkig med maten så fick hon i sig mer med fri tillgång då hon tog en munfull då och då.
Nu när vi har fyra hundar varav tre väldigt matglada så funkar inte fri tillgång men till en hund fri tillgång fungerar på skulle jag inte tveka att ha det.
 
De hundar som har klarat fri tillgång har fått det här. Förrförra hunden fyllde jag bara på skålen åt när den var tom, Det kunde vara var tredje-var fjärde dag. Förra fick två gånger/dag vanligtvis och hade ätit upp frukosten ungefär 9-10 timmar senare, han plockade lite då och då. Nuvarande får fyra gånger/dag, det skulle inte fungera att ge fritillgång då han äter upp allt genast oavsett mängd.

Jag tror att det kvittar precis om hunden får fritillgång eller uppdelat på mål. Jag går på hur individen är och ser det inte alls som något positivt att hunden kastar sig över maten som en utsvulten kobra vid varje mål. Det är såklart bra om hunden har aptit men det går till överdrift på alldeles för många och de hetsar i sig maten vilket lätt kan skapa magproblem. Då ser jag hellre att de äter när de är hungriga med mer sansad ät takt.
 
Jag har haft bägge delar.

förra hunden var väldigt magen när vi fick honom (omplacering) så jag ville göda upp honom. Han hade en treliters bytta som jag fyllde hela tiden. Han höll sig i fint hull.

Nuvarande unghund (5 månader) äter knappt utan att man trugar. Jag funderar på vad som är bäst. Vi får testa oss fram.
 
Ger 2, möjligen 3 gånger per dag. Även om det skulle fungera med fri tillgång (vilket det inte gör) så skulle jag inte vilja ja det så. Jag vill ha koll på hur mycket de äter och när de äter för att kunna planera motion och träning bra.

Kan tillägga att de gånger jag pratat med hundägare där hundarna haft fri tillgång, dålig aptit och varit lite smala, de gångerna har det varit reglerade måltider på hyfsat bestämda klockslag som fått upp hundens aptit.
 
De förra hundarna jag hade fick fri tillgång. De hade varsin skål, åt olika sorters mat och höll sig till sin egen skål. De skulle aldrig drömma om att ta varandras mat. De båda åt typ inte alls om man serverade dem, men med fri tillgång så fyllde jag på dagens giva på morgonen och lagom till kvällen/läggdags så hade de ätit upp. Så de fick i sig exakt så mycket som jag ville, bara det att de smååt under dagen istället.

De hundar jag har idag är besatta av mat och får maten serverad 2 ggr/dag.
 
Ger två-tre gånger per dag. Vill ha koll på hur mycket han äter för att kunna variera mängd beroende på aktivitet. Ger dessutom ofta maten som belöning under promenader eller låter honom jobba för den på annat sätt och det känns ju som att det blir svårt att göra med fri tillgång.
 
Nuvarande två får hundmat en gång om dagen (på kvällen), frukostfralla på morgonen.

Andra har fått två gånger/dag, någon ytterligare har haft fri tillgång (bara en som kunnat hantera det).
 
I och med att jag ger färsk foder så skulle jag aldrig komma på tanken att ha fri tillgång, om han inte skulle sluka allt på en gång så skulle det bli en grogrund för bakterier. I dagsläget får han torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen, äter fint, håller fint hull och jag upplever ingen besatthet av mat. Han har fri tillgång på olika tuggben och får exempelvis revben lite då och då.
 
Här serveras maten 2 gånger per dygn. Har fler än en hund, så fri tillgång fungerar inte. Samt att jag tror att de skulle bli lite väl tjocka annars. :nailbiting:
 
Fri tillgång har jag inte haft men hade två som fick dagsransonen serverad på morgonen och sen åt de när de ville. Båda smååt under dagen och den ena åt alltid upp det sista ungefär 30 min efter vi gått och lagt oss. De gick inte i varandra skålar utan åt bara från sin egen.

Nuvarande hundar får mat 3-4 gånger om dagen pga att ena har gastrit och behöver äta ofta. Har annars gett mat 1-3 gånger om dagen med olika hundar.
 
En gång om dagen får mina hundar mat, vid 05 på morgonen. Kompletteras ibland med något ben till lunch.
 
2 ggr/dagen vuxna hundar.Skulle mina ha fri tillgång så skulle dom rulla fram.
Ja antingen det eller så skulle dom sluta äta för att det är tråkigt.
Mina hundar blir glada när maten kommer fram - men vet även att mat som alltid står framme kan bli trist och tråkigt för vissa individer. Nu ger jag ju mestadels färsk mat, så fri tillgång är inget för oss och gammeltanten skulle explodera av fetma :o
 
Jag har haft bägge delar.

förra hunden var väldigt magen när vi fick honom (omplacering) så jag ville göda upp honom. Han hade en treliters bytta som jag fyllde hela tiden. Han höll sig i fint hull.

Nuvarande unghund (5 månader) äter knappt utan att man trugar. Jag funderar på vad som är bäst. Vi får testa oss fram.
Har du testat liten petflaska med lite mat i? Aktivitetsbollar? Det fick min förra att äta bättre. Även en "äta sakta bricka ", en sådan här https://vetzoo.se/northmate-green-a...BCluOB0IcniUya33-3RoCpB0QAvD_BwE#!child=25849 gjorde lustigt nog att han åt bättre. Han hade den gröna och att det blev lek var för honom trigger nog att plocka i sig lite.
 
Jag har alltid haft fri tillgång på torrisar till mina hundar. Matrester/blötfoder har serverats för sig.
Men när jag fick hem omplaceringen som varit van att få serverat 2 ggr/dag tillsammans med fler hundar så går det inte, dels åt han allt han såg och "snabbast vinner". Han är en förklädd labrador till sinnet och ätstilen :angel: Dessutom lägger han på vikt av luft... :meh:
Där har vi jobbat med att få ner ät-tempot och jag serverar mat 4 ggr/dag istället till båda. Nu äter han normalt, dvs tuggar maten och han kan vara utan matskålspropeller. Och det bästa av allt - magen är jättebra!!

Så det är så olika på hundar (så klart).
Jag har även haft en Irländsk Setter som inte åt alls redan som valp... där gällde det att hitta det "godaste" för att få i han något. Min mormors ungspannkaka med hundtorrfoder inbakat i var det bästa :angel:
 
Hade fri tillgång förut, men han började äta mer och mer och blev fet.
Nu får han mat 3 gånger per dag :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 063
Senast: Twirro
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Murray
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 390
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 234
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp