Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Marvin

Trådstartare
Innan man ger upp och återgår till gamla rutiner?

Mina kattskrällen har fått mat 3 gånger om dagen sedan de var små. Provade en kort period när de var unga att ha fri tillgång, hankatten blev då rund som en boll på nolltid och jag gav upp efter 2 veckor.

Nu 3-4 år senare provar vi igen. Eller rättare sagt, katthotellet som de bodde på några dagar när mina föräldrar var nere på min examen började ge dem fri tillgång på eget bevåg. :mad: (Är det bara jag som blir skogstokig av sånt? De går ju emot uttalade instruktioner för hur de ska sköta katterna de får betalt för att ta hand om?? :mad:)

Iaf, jag hade ändå tänkt att prova så jag lät det gå. Första 2 veckorna gick bra, för de var stressade över att bo på hotell och sen över att min systers katter också kom och bodde hos mamma och pappa. Men sen tog syrran tillbaka sina och då började Speedy hetsäta. Han äter HELA TIDEN! Det går åt mer än dubbelt så mycket mat som tidigare till dem båda (nästan 3 ggr så mycket). Jag vet inte hur mycket han har gått upp, men han är FET nu, han som äntligen blivit lite slimmad innan. :cry:

Det finns ju folk här inne som säger att katter reglerar det här själv, kan inte de komma och ta ett snack med Smockis-Tjockis här? :cool:
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Det är nonsens att katter reglerat sådant där själv. En del gör det men hemskt många gör det inte. Beroende på vems siffror man tittar på ligger andelen feta katter på 20-40% och nästan alla menar att det är en siffra som ständigt ökar. Säkerligen beror det mycket på att allt fler har innekatter, lägg till det faktum att kattägare luras att tro att katter måste ha tillgång till mat 24 timmar om dygnet så är det klart som korvspad att vi får feta katter.

Återgå du till dina gamla vanor.

Jag är ju näst intill djurplågare som bara ger mina vuxna katter mat 2 ggr/dag.;)
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Jamen, katter svälter ju dygnet runt annars! ;)

Det värsta är att honkatten mår ju mycket bättre av fri tillgång, för hon kan få för sig att hon inte har lust att äta när maten serveras... :grin:

Hade tänkt att det var ett måste med fri tillgång när jag började jobba, men har inte så mycket jourer ändå. Plus att Smockis rensar skålarna hur mycket jag än fyller på dem. :devil:
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Du kanske ska prova att göra en "foderlåda"? En kartong eller liknande med en ingång tillräckligt stor för att honan ska ta sig in och äta men för liten för att tjockisen kan ta sig in i den?
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Men hur har du det nu då? Går de ute eller är de inne hela tiden?

Går de ute så kan du ju passa på att ge henne extra mat när han är ute. :)

Så har vi gjort. Alla katterna har fått mat 2-3 gånger om dan och Märta och Selmer har fått extra när bara de har varit inne.
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Jag har haft sådana vilda planer, men inte kommit fram till något konkret. Tror nog att han skulle kunna paja en kartong om det finns mat där inne...
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Mina är inne, och det finns inga planer på att släppa ut dem, iaf inte på väldigt länge. Försökte smygmata henne igår, men såklart var hon tvungen att "tigg-jama" lite lite, och då var han där fortare än en oljad blixt! (Det finns en anledning till att han heter Speedy)
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Jag ser framför mig Nalle Puh som fastnar i kanins hål och får sitta där tills han blivit smal...
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Du får snickra en låda i trä.:rofl:

Eller använda en plåtlåda? :idea:

Marvin> Det är svårt sånt där. Men jag tror att det aldrig kommer funka med fri tillgång på mat på katter som visat att de hetsäter sådär. Och jag har ingen aning vad som gör det. Vi har alltid haft en i varje kull som gjort så (än så länge), trots att alla andra i kullen varit ganska "chill" vid matplatsen och många har väntat på sin tur. Ingen har blivit utan och det har aldrig varit "slagsmål" om maten men ändå har en blivit en sån där som bara kastar i sig mat helt ohämmat och blir en tjockis. :p

Gör han likadant med både blötfoder och torrfoder förresten?
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Nämen skrutten! Då är jag faktiskt utan råd, inget av det som funkade på min katt kommer funka. :p Eftersom han ratar torrfoder rakt av.
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Jag har nog inget tips som kan fungera på dina men däremot så har mina katter samma problem. En tjockis vars måltider bör begränsas och en tunnis som behöver fri tillgång till mat för annars hetsäter han och kräks....Men "fördelen" med mina är att den som har tjockproblem även saknar svans och har en aning korta ben så det där med att hoppa högt är inte hans grej så därför får den smala katten fri tillgång till mat uppe i ett skåp dit "Tjockisen" inte kan ta sig.
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Ha, min tjockis hoppar som en gummiboll! :bump: :mad:

De fick bara lite mat upplagt igår kväll (annars hade det blivit 4 ggr så mycket som gick åt till dem tidigare! :eek::crazy:). Och så fick de portioner som tidigare i morse, med tillägget att honkatten fick ganska mycket blötmat ovanpå och tjockis bara en liten klick. Hon slickade skålen!! Han lämnade sin torrmat, men den lär ju vara borta när jag kommer hem.

Är nog bättre om honan får blötmat så mycket som möjligt, hon saknar ju tänder, skruttkatten.

Nu börjar den långa bantningen... :crazy:
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

En foderautomat med timer kanske? :) Har sett att det finns flera modeller i olika prisklasser. Praktiskt om du är borta oregelbundna tider.

autopetfeed_large1_lowres.gif


Det finns en som ser ut som en bricka där locket snurrar och släpper in katten till ett fack i taget, lite mer praktiskt om det är blötmat det handlar om än torrfoder.
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Jag har funderat på sånt också, men tror inte det kommer att fungera. Den lilla smala äter för sakta, så Smockis kommer att äta minst 2/3 av portionen, om hon ens får nåt alls.
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Hur liten är den lilla? Kommer hon in i ett marsvinshus?
Jag har faktiskt den ena skålen i ett marsvinshus för att den som är lägst i rang ska få äta i lugn och ro, det fungerar jättebra:laugh:
Det började som ett försök att få hunden att låta bli kattmaten, det fungerade ju inte för han välte ju bara huset:angel: men till katterna, så att den som är lägst i rang får äta i fred, fungerar det jättebra.

Maionconen stoppar in tassen och plockar ut mat med den om den lilla inte är där, det ser väldigt kul ut:D
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Alla kanske inte klarar det, vi har dock så att vår katt får ha tillgång till mat dygnet runt. Men hon fixar detta själv, och äter inte mer än hon borde samt är alldeles lagom runt om.:)
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Min ena kastrat klarar inte heller fri tillgång, eller snarare, ingen av katterna gör det men det är bara han som blir fet;)
 
Sv: Fri tillgång, hur lång tid ska man ge det?

Med vår katt gick det med envishet - vi köpte henne som vuxen, och då gick det inte, hon åt och åt och blev tjock. Lite problematiskt eftersom den andra katten är en riktig smalis som har lätt att falla ur och bli för smal, och dessutom var van vid fri tillgång från det hon var liten. Men nu, ett par år senare, så går det faktiskt. Vi kan ha mat framme, och den nya katten hetsäter inte längre, utan har lärt sig att maten finns kvar. Hon äter sig inte tjock längre heller, utan är smal och fin.

Annars håller jag med om att väldigt många huskatter är väldigt feta, det är som att folk inte ser att katten inte är rund och gosig utan ohälsosamt fet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: Wille
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Katthälsa Hej! Har 2 katter som jag tog över när de var 6 månader gamla. De har levt ihop sen 12 v ålder. De har fodrats 3 gånger per dag med...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: busan100
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp