Bukefalos 28 år!

Fri tillgång, hur mkt?

kopparberg

Trådstartare
Ni som har era hästar på fri tillgång av hö, hur mkt äter de/dygn?

Jag har två halvblod, 580 kg och 650 kg.
Den ena står på halm, och äter några kg/dygn.
Den andra får "pysselhalm", och äter ungefär 2 kg/dygn.

Hö får den ena 13 kg/dygn, den andra 12 kg/dygn.
Och det är SOPRENT varje gång! :confused:
Dock kastar de aldrig i sig maten, utan äter lugnt, vilket känns mkt bra.

De ggr jag läst att hästar fått fri tillgång har jag inte sett att några ätit SÅ mkt!
Och mina har inte ens fri tillgång!

För ngt år sedan fick den glupskaste av mina hästar (650 kg, 13 kg/dygn) nästan 20 kg/dygn, och det var soprent då också!

Båda två är fina i hull, och nu när de rids mindre har de överhull, men är dock inte smällfeta.
De har HULL, är inte bukiga.
Höet har bra värden, och med uträknad foderstat behövs knappt kraftfoder i år, innan den som tävlas kommer "i säsong".
 
Genomsnitt för min häst ,som får en bal om dygnet,blir ca 12 kg.
Inte alltid allt är uppätet,men när det är kallt går det alltid åt.
 
När min pålle gick på fri tillgång åt han ca 15 kilo per dag. Just nu får jag inte i honom mer än ca 7, han vill verkligen inte äta mer...
 
Jag har faktiskt egentligen ingen aning MEN jag vet att hon inte äter hela tiden och det beror väldigt mkt på vädret precis som det skrivs i alla böcker.

När hon bodde i Täby delade hon och ett fullblod på 20kg hö/dygn och av figurerna att döma var det ponnyn som petade i sig det mesta.

Står hon på box med fri tillgång äter hon ändå inte mer än hon vill ha, dvs det finns alltid grovfoder kvar och hon har stått på spån.
 
Våra hästar (2 D-ponnies och 1 halvblod) åt en rundbal hö på mellan 10-14 dagar förra vintern beroende på hur kallt det var (men då fick de dessutom lite hö till kvällen ur en annan bal)
 
Men då vet du alltså inte hur stor din årsförbrukning är heller?! :confused:

Odlar du eget hö?
Jag köper mitt, och måste då säga till bonden ungefär hur mkt av hans skörd jag vill ha.
Så jag måste veta på ett ungefär hur mkt mina kusar sätter i sig. Fri tillgång eller ej...
 
Jag börjar misstänka att min ena häst kanske inte KAN stå på fri tillgång om jag skulle försöka det?
För han verkar ju dra i sig hur mkt han än får!

På sommaren lämnar han ibland höet han får på natten, men då har han ju gräs i hagen.
Då är han också fin i hullet.

Likaså när jag försökte ställa honom på halm.
Han åt till slut ungefär 25 kg halm/dygn! OCH över 10 kg hö! :crazy:
Och blev smällfet samtidigt som han hela tiden stod rak på betonggolvet...
 
Mina två varmblodiga travare äter två till tre balar per dygn, mycket beroende på vädret och hur de tränas den dagen. Balarna väger mellan 10 och 13 kg styck. Stoet varierar dessutom kosten med lite halm om natten, antar att det är några kvarvarande havrekorn hon letar efter.
 
Jag ger iofs ensilage och inte hö.Men mina tre hästar(varmblodston på 500 resp 600 kg samt islänning på 300 c:a sätter i sig drygt 40-50 kg på ett dygn plus lite halm men inte mycket.Då går dom ute minst 16 timmar och det är bara stot på 600 kg som äter kraftfoder.Dom är lagom inte ens bukiga.
MVH Rex
 
Jag funderade också på det här med fri tillgång, om det inte är risk att hästarna äter sig tjocka... kan alla hästar själva ha koll på hur mycket de behöver äta? Vi har ju shettisar och russ på gården, matglada är förnamnet... Har ändå funderat på om man ska ge dem fri tillgång, de går ju på lösdrift så på så sätt skulle det ju inte vara några problem med själva utfodringen. Ni som ger hästarna fri tillgång till hö, vad ser ni för fördelar/nackdelar?
 
Våra hästar som går ute fick förra vintern 12 kg / dygn. De hade säkert ätit mer om de fått mer. Då var ingen av dem i nån vidare kondition och motionerades bara lätt.

Nu får de 8 kg vilket kommer ökas när det blir kallare.

Ska man ge lättfödda hästar fri tillgång på grovfoder bör man ha ett hö som inte är för näringsrikt. Men helst ska det ju vara en bra balans ändå. Jag är på jakt efter ett hö som helst inte har mer än 4 MJ, då kan jag ge så att de har att göra hela natten utan att få för mkt energi.
Ett alternativ är att kombinera ett bättre hö med foderhalm.
 
Min pålla får ca 10 kg nu o med tanke på hur snabbt hon äter upp 2-3 kg vid varje måltid så undra jag hur mkt hon skulle sätta i sig vid fri tillgång...Förmodligen en hel del... :smirk:
 
Hejsan!
Jag ger mitt vbl-sto fri tillgång till hösilage,fast hon går inte på lösdrift - än -
och hon har otroligt bra hull, kraftig och liknar en liten ponny (eller liten stor häst). Hö är ju viktigaste, och det är ju bättre att dom ser normala ut i hullet än om dom ser ut som vandrande skelett,kanske.
Mitt vbl-sto får vanligt hö på kvällarna i boxen.
Fri tillgång betyder alltså att hästen äter det "hela tiden", tar pauser emellan, och det är nog inget konstigt med det. Som sagt, hö är det viktigaste! Men då skall dom vara bra kvalité. ;)

-------------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Nu på vintern drar min häst i sig närmare 20 kg per dygn. Hästarna har hösilage ute och de som tas in för natten får hö inne. När hästar först sätts på fri tillgång brukar de smälla i sig lite extra men de reglerar oftast upp sig sedan så att de inte äter mer än de behöver.
Jag reglerar hullet genom ridning, speciellt på våren när han börjar komma i tävlingkondition med lite tuffare ridning så brukar han inte orka smälla i sig fullt lika mycket grovfoder. Vi har haft en enda häst som var svår att reglera hull på genom ridning (hans ägare var inte så intresserad) så han fick en mycket lite högiva på natten och fri tillgång på hösilage ute.
Jag tror dina hästar skulle må utmärkt av fri tillgång, det är bra att de kan äta flera små givor när de själv känner sig hungriga och det är arbetsbesparande att kunna ge ur storbal och därmed minimera höbärande på morgon, lunch, eftermiddag. Hästarna som sover inne får liten kraftfodergiva och släpps sedan ut. På kvällen lägger vi in ordentligt med hö som räcker hela natten tillsammans med kvällsgivan av kraftfoder.
 
Jag har inte alls ngt "stort" jobb med att ge hö flera ggr/dag just nu.
Står numera i ett stall där det är nära mellan
hage-stall-höloge.

Men efter lite funderande så kom jag även på att mina hästar äter MER när de vilar/går mindre.
Tydligen ngt som din också gör?
Undrar varför?! :confused:
 
Jag äter också mer när jag vilar mig... :o

I alla fall. Jag försökte ge halvblodet 9 kg hö, men hon åt bara 8. Vidare ville jag att gamlingen skulle äta 8 kg och det gjorde han. Men de senaste dagarna har han lämnat mat. Jag drog ner till 7 kg och det verkar han peta i sig (fast jag vet ju inte hur stor del av "hans" ranson som han verkligen äter i hagen, kanske är det så att halvblodet äter sig mätt där och därför inte orkar så mycket till natten?) I alla fall är det ju läge att kolla tänderna på gammelgubben.

Hade de fri tillgång hela tiden antar jag att de skulle äta 8-10 kg var. De hetsäter inte hö i boxen utan tuggar lite, funderar på annat, tuggar lite till, gnabbas med boxgrannen, tuggar osv osv.
 
Här har du en till "uttråksätare". :o
Gör jag inget, roar jag mig med att äta. HUR sjukt är det?! :crazy: :o

Men kanske finns det likadana pållar?

Även mina äter mkt lugnt, gammelpållen har alltid gjort det, men nu sista året så äter ynglingen lika lugnt.
Vilket känns bra tycker jag! För det är ju inte bra med hästar som KASTAR i sig maten!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 734
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 342
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp