Bukefalos 28 år!

Fri tillgång i hagen?

MissFideli

Trådstartare
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?

Måste vet jag inte, men dom bör ju få tugga 15-20 h/dygn. För tänder och magens skull.
Halm har jag inte hört att det ska ge några skador men man ska kanske inte enbart utfodra med det? Men dom kanske får vanligt hö också?
 
Det finns ingen lag på det men är ju att föredra för att de ska må bra. Halm och sly/träd fungerar också bra, det måste inte vara hö/hösilage nödvändigtvis
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?

Just nu ger inte gräset något så det stämmer. Men dom får väl annat än halm under dagarna med?
 
Jag kan tycka att det är lite märkligt, eftersom det blir ganska många timmar ute utan näringsrikt grovfoder, det är inte säkert att alla hästar äter några kilo av halmen ute. Jag vill personligen ha grovfodergivan uppdelad på 5-6 mål per dag.
 
I vårt stall har vi inte fri tillgång, utan hästarna får 1-2 kg hösilage/var till lunch ute i hagen. Inte märkt att det skulle vara något problem osv. Utan här funkar det bra.

Däremot har jag hört att fri tillgång i hagen ska kunna leda till fång, så jag hade aldrig låtit min häst äta fritt ute även om möjligheten funnits.

Just det, hästarna är ute ca. 8 h/dag.
 
Mina hästar som går på lösdrift har såklart fri tillgång till hö-silage ute :) De äter ur stora foderburar som är klädda med finmaskigt nät. Jag har bara ponnyer som är lättfödda men detta funkar utmärkt. Mina tävlingshästar går ute 12 timmar om dagen och får utomhus 3 mål utspridda över dagen och sedan ett mål innan på natten.
 
Lite nyfiken på det här efter att ha hört andra i stallet prata. Våra går i flockar och har relativt stora hagar med gräs samt höhäckar med fri tillgång på halm. Inte hösilage, då några av hästarna är lättfödda. Detta klagar vissa av ägarna på, dom anser inte halm tillräckligt "gott" och att gräset inte ger nått. Det medför då mer småskador på hästarna för att dom har tråkigt?
Måste dagens hästar ha fri tillgång på mat vintertid numera?

Vi har fri tillgång till analyserst hösilage på rundbal med nät över ute, både för att tillfredsställa tuggbehov och se till att de svårfödda håller hullet. Jag skulle aldrig gå med på att t.ex. normalfödda halvblod gick ute 8-12h med endast halm och lite fjun på backen att tugga på.

12633765_170393666662216_4644993770549327488_o_zpslqy6yc5y.jpg
 
Vi har fri tillgång till analyserst hösilage på rundbal med nät över ute, både för att tillfredsställa tuggbehov och se till att de svårfödda håller hullet. Jag skulle aldrig gå med på att t.ex. normalfödda halvblod gick ute 8-12h med endast halm och lite fjun på backen att tugga på.

12633765_170393666662216_4644993770549327488_o_zpslqy6yc5y.jpg

Och ponnyn som kommer bli sjukligt överviktig av det?
Ingen av hästarna är lågt i hull ska tilläggas, alla är fina.
 
Vi har fri tillgång till analyserst hösilage på rundbal med nät över ute, både för att tillfredsställa tuggbehov och se till att de svårfödda håller hullet. Jag skulle aldrig gå med på att t.ex. normalfödda halvblod gick ute 8-12h med endast halm och lite fjun på backen att tugga på.

12633765_170393666662216_4644993770549327488_o_zpslqy6yc5y.jpg


Egentligen oavsett normalfödd eller lättfödd - inga hästar ska ju gå utan mat i så många timmar. Jag tycker också att hästarna håller sig lite mer lugna och inte så skade-benägna om de har mat att ägna sig åt istället för att tugga på varandra eller busa. De håller sig dessutom på insidan av staketet ;)
 
Egentligen oavsett normalfödd eller lättfödd - inga hästar ska ju gå utan mat i så många timmar. Jag tycker också att hästarna håller sig lite mer lugna och inte så skade-benägna om de har mat att ägna sig åt istället för att tugga på varandra eller busa. De håller sig dessutom på insidan av staketet ;)

Men hur gör man då? Att vara Gravt överviktig är direkt bra?
 
Våra 2 lättfödda tränas inte så hårt.

Vi har slow feed ute också just för att det förhindrar att de vräker i sig i en hiskelig fart, hänger man dessutom ut de mindre näten kan man ju fylla det med x-mängd om hästarna inte fixar obegränsat. Lättfödda hästar har ju fortfarande både tuggbehovet och behöver ju även de få in ett jämnt fördelat näringsintag, inte svälta halva dygnet och frossa andra halvan.
 
Jag har som sagt flera ponnyer här hemma - bland annat en som bara är sällskap - med slowfeednät kan även de ha fri tillgång. De är inte sjukligt feta om än något mer hull än tävlingshästarna.

Eftersom jag har ponnyuppfödning så måste fölen, unghästarna och de dräktiga stona ha fri tillgång. Vi har löst det med nät och det medför flera fördelar. Bland annat är spillet på mat EXTREMT liten. Har man bara fri tillgång direkt utan nät så trampar hästarna ner enorma mängder mat i backen och under den leriga perioden blir det väldigt mycket mer lera pga allt matspill. Här hemma äter mina hästar upp den maten jag har köpt. Det är bra :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 920
Senast: TinyWiny
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp