Bukefalos 28 år!

Fri tillgång i hagen!

Black Dragon

Trådstartare
Hej! vi har ett problem i det nya stallet jag har flyttat till.:eek:

Hästarna går på fri tillgång på hösilage ute. Det är 4 hästar var av ett Varmblod, ett Fullblod, en Islandshäst och en Shetlandsponny. Islandshästen och Shetlandsponnyn ägs av en och samma ägare medan jag har varmblodet och en annan tjej har Fullblodet.

Varje hösilagebal kostar 400 kr. Hon som har Islandshästen och Shettisen räknade ut vad vi skulle betala var för balen och sa till mig och den andra tjejen att vi skulle ge henne 133,50. Okej då tar vi med det sa vi utan att tänka något närmare på summan.
Men så sa min pojkvän så här till mig i dag. "Hur har ni lyckats dela 400kr på 4st och fått ut att varje person ska betala 133,50?" Men vi är ju tre stycken säger jag då, och sammmtidigt som jag säger det så kommer jag på att. Men just det ja. Vi är ju tre människor, men fyra hästar. Gud vad dum jag är.

Varken jag eller den andra tjejen med fullblodet hade tänkt på det här dumt nog och kännde oss ganska lurade när vi kom på det eftersom det innebär att vi får betala en tredjedel var för hennes Shettis eller Islandshäst.

Så när vi träffades i stallet i dag och skulle ge henne pengarna så tog vi upp det med henne. Men då skyllde hon på att hennes små åt inte mer än som en av våra tillsammans. Men det tror inte jag på. Ponnyer är ju allmännt kända för att äta så mycket dem bara kan så länge det finns tillgång till mat. Dessutom ser man ju det i hagen. Hennes hästar står där mer än vad våra gör. Sen skyllde hon även på att våra hästar har större munnar än vad hennes har och därför får i sig mycket mer. Då höll jag faktiskt på att börja skratta. Kan även till lägga att min häst är svårfödd och har aldrig varit ens i närheten av glupsk.

Vad tror ni...

a) Äter alla hästarna ungefär lika mycket och borde hon däför betala för sina två?

b) Äter hennes hästar mer än vad våra stora hästar gör för att dem är glupska ponnyer och borde hon därför betala mer än vi?

c) Äter våra hästar mer för att dem är större och då borde hon få ha två till priset av en för att dem är mindre?

d) Eller tror ni något helt annat?

Har ni några sånna här erfarenheter så skriv och berätta om det och hur ni gjorde. Annars så skriver ni bara vad ni tror.
 
Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång i hagen!

Det går nog aldrig att säga exakt hur mycket var och en äter och det kan ju variera över tiden också. Men ni kanske kan göra ett test över några dagar? Om ni har möjlighet att separera hästarna och ge var och en fri tillgång, men ni håller reda på hur mycket ni lägger in till varje häst, så kan ni få en uppfattning om hur stor andel av balen som varje hästägare bör betala.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Det var det dummaste jag hört!:rofl:
Självklart ska hon betala hälften!Vilka dåliga undanflykter.Jag har 2 stora och en b-ponny,och ponnyn äter mest.Har väl inget med munstorleken att göra.
Stå på dig/er och betala 100 kr var.
Hur är det ens möjligt att mäta?Då får ni ju stå där dygnet runt och räkna alla strån som dom äter..
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Vi brukar betala 1/4 var av höt i hagen när vi tror att hästarna äter något så när lika. Nu har vi ett halvblod, ett full blod och en C_ponny och en b-ponny. Ponnyerna betalar nu mindre än de stora hästarna gör. Den lilla ponnyn kan omöjligt äta som en stor häst. Jag tycker det låter rättså rättvist att hon med islandshästen och shetlandsponnyn kan få komma undan med en trejedel. Det går aldrig att få exakt rättvisa på foder man ger i hagen.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Självklart ska hon betala 2/4 när hon har två hästar. Det är ju omöjligt att räkna ut vad varje häst äter när man har fri tillgång så får man man helt enkelt dela upp det per häst.
Vad skulle hända om du hade din häst inne en dag då, alltså inte åt av balen alls, då får hon ju räkna ut vad man betalar per dag och sedan räkna bort när hästen inte äter av balen.
Nej, jag skulle inte betala ett öre mer än 100 kr.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Hej!

Jag svarar lite som jag lärt mig på foderkursen på SLU:

a) Äter alla hästarna ungefär lika mycket och borde hon däför betala för sina två?

Nej, alla hästar har en "maxkapacitet" denna beror på hästens storlek.

b) Äter hennes hästar mer än vad våra stora hästar gör för att dem är glupska ponnyer och borde hon därför betala mer än vi?

Nej, se svaret ovan.

c) Äter våra hästar mer för att dem är större och då borde hon få ha två till priset av en för att dem är mindre?

Ja och nej. Era hästar har en större maxkapacitet eftersom de är större, men därmed är det inte säkert att ni ska betala mer. Detta är ju något ni måste ta upp till dskussion och komma överens om. Själv hade jag helst inte haft små och stora hästar tillsammans eftersom ffa ponnyer har en tendens att på fri tillgång att bli dunderfeta. Riktigt hur ni ska lösa detta är svårt att veta, det är inte så lätt när man anser olika. Jag hade ju inte velat betala för mer än vad mina hästar äter, men samtidigt vill man ju inte betala för andras hästar heller.

Där jag står betalar ponnyerna 300 kr mindre/månad oavsett storlek på ponnyn (under ponnymått förstås). Vi har fri tillgång i hagen. De minsta hästarna går i egen hade utan fri tillgång pga fetma på den ena (nyinköpt).

/ Lavinia
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Vi har fri tillgång hos oss och har som "policy" att alla betalar lika oavsätt stl på häst. Sen är det upp till oss som står här att avgöra om en ny häst ska få betala mindre eller ej. Det finns ponnyer som äter mängder och storhästar som äter lite.

a) Äter alla hästarna ungefär lika mycket och borde hon däför betala för sina två?
Jag hade ev 2 shettissar på ingång till vår hage där det annars endast står hbl och kbl mellan 150-165. Jag frågade då tjejerna vad de tyckte ang detta med foder och alla instämde att en shettis kan omöjigt äta så mkt som ett hbl på 163. Därför bestämde vi att shettissarna skulle få betala halva kostnaden/häst, och tillsammans kosta lika mkt som en storhäst.

När det gäller islandshästar så har jag fått en känsla av att de ofta inte äter jättestora mängder foder utan är gjorda att leva på magert bete. Var det dessutom en liten islänning hade jag nog kunnat gå med på att den fick räknas som shettis. Dvs delat kostnaden på 3. Men det är svårt detta för det kan vara så individuellt.

b) Äter hennes hästar mer än vad våra stora hästar gör för att dem är glupska ponnyer och borde hon därför betala mer än vi?
Det tror jag väl inte. Att de äter mer bara för att de är av ponnymått.

c) Äter våra hästar mer för att dem är större och då borde hon få ha två till priset av en för att dem är mindre?
Jag tror nog att de äter mindre per häst än vad era gör per häst, men frågan är om det är så mkt mindre som halva fodergivan.


Hur mkt foder går åt? Står hästarna ute dygnet runt eller bara dagtid? Ni skulle ju kunna göra en uträkning av foderåtgången och se om det är rimligt att era hästar äter en tredjedel var av fodret. Det vore ju det bästa.

Jag tycker inte att man ska tjaffsa om småpengar. Alltid får man tillbaka på ett eller annat sätt. Men verkar det väldigt orimligt enl era beräkningar kanske ni kan försöka göra upp en ny överenskommelse.

Det är totalt omöjligt att veta helt säkert med fri tillgång. Det är så individuellt det där. Vi har som sagt löst det så hos oss att vi utgår från att om man flyttar hit får man acceptera att vi delar kostnaden/häst oavsätt stl. Men om vi känner att vi kan göra ett undantag så gör vi det. Demokrati råder.

Man vill ju alla väl trots allt.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

I de stall jag sett så har man betalat enligt en schablon där ponnyer äter mindre än stora hästar.

En shettis kan omöjligt äta lika mycket som en stor häst, den skulle jag räkna att den äter hälften.
Islänningen äter säkert mer då den är lite större, kanske 75% av vad en stor äter.

Det är som sagt helt omöjligt att räkna ut detta och få det rättvist då man inte vet hur mycket de äter.
Dessutom, när de har fri tillgång blir det ju en del spill. Då ska man kanske räkna på vilken häst som drar ut och orsakar mest spill?

Ni borde nog gjort upp innan hur pengarna ska fördelas när ni har så olika stora hästar tillsammans.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Jag har själv en shettis och ett halvblod på 160.

Finns inte en chans att den lilla får i sig lika mycket som min stora ;)

Sen att bara för att dom är små är dom glupska.. min shettis äter då inte vad som helst utan kan vara kräsen..

jag hade aldrig delat så rakt av.. men det är svårt med lösdrift.. så sant.

men man vill ju som sagt inte betala massa för en annans häst.. några kr hit eller dit men på en månad blir det ganska mycket.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

KL

Äter verkligen ponnyer mer för att de tycks vara glupska/feta??

Jag skulle gissa att ponnyer o vissa andra raser osv har en annan ämnesomsättning och blir feta på mindre sas.
Fullblod, varmblod etc behöver nog mer i mängd för att hålla hullet, kan tyckas ointresserade av mat men i vissa fall har jag sett såna hästar bli "trötta" på att äta för att de behöver mala i sig såna mängder för att behålla hullet.

Det där är nog vääldigt individuellt, och kan nog ändras över tid hur maxkapaciteten ser ut. -Äter upp magomfånget så de kan få i sig mer o mer innan de är mätta.
Vårt tävlande kallblod äter mindre hö då magen trimmas ihop, får inte plats med så mkt. Den som bara går i hagen kan äta obegränsat o blir därefter i omfång om man inte ransonerar lite... *malamala*
 
Oj råkade göra fel, så att mitt svar vart riktat mot en person och inte alla i allmänhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång i hagen!

Här är det som jag skulle skriva:P

Hej, först så vill jag säga tack för alla svar=) och sen så vill jag bara förklara mitt upplägg på a), b), c) och d) Varje bokstav är inte en fråga utan ett svar. För att jag har redan sagt vad jag tycker och jag tycker svar a) Äter alla hästarna ungefär lika mycket och borde hon däför betala för sina två. Fast jag förstår att vissa har tagit det som frågor eftersom jag har ett frågetecken bakom varje. Så det ser ju lite konstigt ut, men nu vet ni att varje bokstav är ett svar som någon i vårt stall tycker. Men meningen med att det är ställt lite som en fråga är för att jag vill att ni ska utveckla svaret (varför ni tycker så). Sen att alla hästarna står i samma hage har inte jag bestämt eftersom jag vet hur ponnyer är. Så skulle det varit mina så skulle jag aldrig ha dem på fri tillgång. Men det ligger ju inte i mina händer att bestämma det eftersom det inte är mina hästar.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Hur länge räcker en bal?
Tycker det var lite dåligt av henne att bara förutsätta att hon ska betala för en häst utan att ens ta upp en disskussion. Dock så tror jag inte att hennes hästar äter lika mycket som era, men lättast måste ändå vara att man betalar / häst. För riktigt rättvist är ju svårt att få.
Eller om man kan dela upp det så hon betalar för 1 och en halv häst, och ni för en i var. :)
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Självklart ska hon betala 2/4 när hon har två hästar. Det är ju omöjligt att räkna ut vad varje häst äter när man har fri tillgång så får man man helt enkelt dela upp det per häst.

Fast visst är det skillnad på häst och häst. Min hungriga shirepojke äter ju utan tvekan minst dubbelt så mycket som varmblodet i stallet gör. Skulle vi dela en bal skulle jag i alla fall räkna med att få betala för att min häst äter mer, den som har en häst som inte äter så mycket ska ju inte försörja min kuse.

I TS fall är det svårare då man inte vet hur mycket var och en av hästarna äter. Shettisen bör ju i vart fall inte äta lika mycket som de större så jag skulle nog ha landat på någon sorts fördelning som låg mellan 2/4 och 1/3...

Om ni betalar 120 kronor var/bal och hon 160/bal till exempel? Då blev det ju dessutom jämna och bra siffror. Eller 110/180 om det känns rimligare?
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Men jag tror ju inte att båda hennes hästar äter lika mkt som en häst. Ngn sorts jämnare fördelning måste man ju gå att få. Och enklast vore ju faktiskt att bara dela det på 4, speciellt när det inte går att få fram exakt vad varje häst äter.
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

oj, håller det bra kvalitet så länge nu när det börjar bli varmt?

Eftersom det inte är så stora summor vi pratar om ändå så är det ju faktiskt enklast att hon betalar 'fullt' för sina bägge två, även om ja tvivlar på att dom äter lika mycket som era, men jag tror ändå att bägge hennes tillsammans äter mer än en av era... Om du förstår mitt luddiga inlägg :)
Svårt det där och tråkigt om det ska bli bråk om sådana saker :(
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Tycker inte man kan räkna så... Ingen vet ju exakt hur mycket hästen äter om den har fri tillgång tycker därför alla borde betala för sin/ sina hästar dvs hon borde betala dubbelt så mkt som du, och fullblods tjejen..;)
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Tror att 120 för varje stor häst & 90 för Isisen & 70 för lillen
(eller 100/60 - men det kvittar ju då det är "samma kassa"),
kunde vara hyfsat fördelat/bal !!

Blir det ex 5 balar på en månad ligger det då på
600
600
450
350
.......Hennes kostnad är då 800:- jämfört med era 600:- på 5 balar.



...tänkte & så på de 9-10 dagarna....hoppas på rejäl kyla i detta samband då det normalt är 3-4 dagar det ska förbrukas på...en vecka om det är kallt - har jag hört.....Någon som vet mer - har aldrig behövt fundera på det själv, när jag gav ensilage så gick det åt på max 2 dagar.
Är det skillnad på hösilage ????
 
Sv: Fri tillgång i hagen!

Jag brukar säga att en bal kan vara öppen i 1 vecka utan problem vintertid, vi har haft ts på som minst 62 eller 64 % i år. Vi lät också en byggubbe flytta balarna åt oss vid förra lev vilket resulterade i att flera balar blev skadade (amatörer....). En del var skadade i över en vecka innan vi använt upp dem och ändå har ingen blivit dålig. Så jag tror att man kan vara ganska lugn sålänge de står torrt. Men lukta på det dagligen, smaka och känn efter så att det är fräsht.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 236
Senast: Twirro
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 209
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 509
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp