Fri tillgång - lösning

literealistisk

Trådstartare
Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är att hon tar ut maten ur tex en lastpall och eftersom hagen är så liten trampar hon sedan ner det i marken och äter det inte. Det funkar alltså inte att bara slänga in en lämplig mängd på marken en gång om dagen. Har ni några tips?
 
Vi har nät till vår ponny som står i sjukhage. Nu får hon begränsad mängd hö men vill man ha fri tillgång är det ju bara att köpa ett större nät och sätta i mer hö.
Antingen hänga upp genom att slå ner stolpar i marken som sitter ordentligt eller lägga nätet i någon typ av låda och sätta fast det.
Ryms inte hela dagsgivan i ett nät kanske det går att ha två och byta vid lunch?
 
Sätt ett småmaskigt hönät i lådan. Fäst med svenskhake i botten (gärna utom räckhåll, har du en pall under pallkragen så sätt ett litet snöre runt understa planken och haka fast i den).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
575
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
660
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 063
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp