Fri tillgång och jättelåg kvot....

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån blir DUBBELT så hög som hästen behöver (proteinkoncentratet påverkar inte detta nämnvärt).

Hur ska man göra? Fodra på med ännu mer protein för att höja kvoten, och då få överskott av både protein och energi? Eller bara skita i kvoten?

Min häst kräver mycket protein, är i normalhull nu men går lätt ned i vikt. Förra året gick han på ungefär 50 % överskott på både energi och protein (från grovfodret) och det funkade bra, men då var kvoten bra (6).

Med proteinkoncentratet kan jag få upp kvoten till 3,8.

Att köpa nytt hösilage är inte aktuellt och jag kan heller inte byta ut givan mot lusern eller halm eller liknande då hästarna går på fri tillgång och lösdrift, dygnet runt. Det går alltså inte att styra vad varje enskild häst äter. De andra i stallet är inte intresserade av att ta in hästar eller dela upp givan etcetera...

Vad göra? Vad kan hända med detta energiintag mer än tjock häst?
 
Räkna ut energi och proteinbehovet var för sig. Kvoten är egentligen helt oviktig, det viktiga är att behoven tillgodoses var för sig. Enda gången kvoten spelar roll är när man jämför olika partier men jag föredrar att se energin och proteinet var för sig även då eftersom olika hästar har olika behov. En svårfödd häst kan må bra på ett grovfoder med högt energi och lågt proteininnehåll eftersom den behöver äta så mycket mer grovfoder för att få energibehovet tillgodosett att proteinbehovet ändå kan bli tillgodosett medans det inte alls är bra för den lättfödda hästen som då bara kan äta pyttelite för att inte bli fet av energiinnehållet och då får den inte sitt proteinbehov tillgodosett av grovfodret utan måste ha proteinfoderkoncentrat. Det viktiga är att just din hästs energi och proteinbehov (och såklart mineralbehov) tillgodoses.

Får hästen för mycket energi så blir den fet, något annat händer inte, eller jo, den lär bli slö när den blir fet.
 
Hur mycket av proteinbehovet täcker hästen genom det den äter på fri tillgång? Är det en möjligt att ge så mycket extra proteinkoncentrat att proteinbehovet täcks (och måste det delas på flera tillfällen?)?

Jag hade helt klart bara precis täckt proteinbehovet om det innebär mycket proteinkoncentrat. Hellre snudd på underkant av proteinbehovet än att ge för mkt proteinkoncentrat (om det blir det/inte kan delas över dygnet). O sen får du utvärdera om hästen klarar sig på proteinbehovet resp ett överskott av energi.

Överskott av energi ger bara mer hull.
 
Håller med, jag tittar bara på kvoten för att se hur det fungerar för de hästar som ska ha det. En lathund för kvalitén s a s.
 
Går med att titta vilken kvot det blir på behovet - efter att man räknat på den foderstat som blev effekten av att man provat ut och justerat den. Då får man en hint om hur det går att resonera vid byte av foder.
 
Håller med övriga - får han tillräckligt mängd protein på fri tillgång så börja där. Om hästen rör sig mera så funkar det än bättre, stora hagar, lösdrift eller mycket ridande, om det nu skulle vara vikten det kommer an på. Går den lätt ner i vikt med så är det inte fel att bygga en reserv, även om den ska vara rimligt måttlig, isolerar lite nu i vinter med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp