Fri tillgång och mineraler?

V

veronican

Vad tycks om det här hösilaget? Och hur ska man räkna på mineralerna när hästen står på fri tillgång nu igen? Är så snurrig, har glömt det :o

Hösilaget har TS ca 62%
MJ 6.5 (per kg foder)
SRP 49
Ca 2.9
P 1.7
Mg 0.9

Så Ca/P-kvoten i hösilaget är ju 1,7
och Ca/ Mg-kvoten är ju 3,2
Har inte mina papper här men det är väl bra kvoter? (vad senil man blir när man inte räknat på ett tag.. :crazy: )

Fram tills i fredags har hon stått på 12 kg av detta hösilage om dagen (plus knappa kilot havre och 300 gram betfor, 50 gram miner blå, salt, nypon, vitlök) och rids bara lätt, men nu får hon i princip så mycket hon vill ha. Vi har inte hunnit bygga nåt bra foderbord ännu så de får hösilage i 2 badkar ute, får ca 15 kg att dela på ute på dagen (2 hästar, går ute 8-20).
Inne får min häst 7-8 kg på kvällen och 2 kg på morgonen men har inte ätit upp allt sedan vi ökade, lämnar minst ett kilo, men håller på och provar om hönät hjälper då hon kliver runt så mkt i maten.

MEN, jag skulle gissa att hon äter ungefär 14-17 kg hösilage per dygn och jag måste tillägga att hon verkar VÄLDIGT nöjd med den ökade givan :D :D Aningens lös i magen, men annars lugnt, inte märkts nån stor viktökning än iaf.

Men hur gör man nu då med räknandet??
När man räknar ut mineralbehovet, ska man räkna på hur mkt MJ hon verkligen äter eller? Undrar om jag verkligen behöver lägga till några mineraler när hon äter så här mycket grovfoder?
Nån med hjärnan på rätt ställe en måndag som denna som har lust å hjälpa till? :bow:

Hästen ifråga är ett halvblod 16 år, 158 cm väger ca 600 kg.
 
Sv: Fri tillgång och mineraler?

Jag skulle ha gett 100 g mineraler, och sedan bytt till 75 g hippo mineral avel när det är dags att köpa nya.

Därmed inte sagt att det är rätt eller bäst...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 009
Senast: Indiana
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp