Fri tillgång på 2åring - ett måste?

Ajabaja

Trådstartare
Jag har en liten shettis på 2 år, ca 28månader som jag tycker börjar bli lite väl rund nu... Han har gått på ganska magert bete i sommar och jag börjar nu räkna på vinterfoderstaten. Magen är rund, tror det beror på att han nog inte har haft ung lekkompis och stora hagar att öva sin galopp i (magmuskler), det har han nu dock. Men han har lagt en del fett över revbenen sedan jag hämtade honom innan sommaren. Man kan knappt känna dem. :crazy: Han är/var överbyggd bak innan sommaren, inbillar mig att det håller på att jämna ut sig.

Kan jag låta honom gå på fri tillgång på hö? Eller ska jag begränsa honom till vad foderstaten säger och låta honom ha halm att pilla i istället?

Vill ju inte ha en tjock treåring i vår, men jag föredrar och har alltid kunnat ha alla mina ponnys på fri tillgång. Kvoten på hösilaget är 5,7 och det tillgodoser honom bra enligt beräkningar. Just nu går han på lite kraftigare bete halva dygnet, men det är ju september... Han äter gärna mycket hösilage om han får, ratar alla typer av kraftfoder och godis.
 
Sv: Fri tillgång på 2åring - ett måste?

Har du vänt på sifforna i kvoten?
För ett silage med en kvot på 5,7 kan väl knappast vara lämpligt som enda foder till en växande unghäst?
 
Sv: Fri tillgång på 2åring - ett måste?

Jag vet inte om jag räknar heltokigt.
MJ 6,2 smrp 36 kvot 5,8

Vikt ca 200
Behov MJ 27 smrp 173 kvot 6,5
Jag har räknat att ge honom ca 5kg plus halm och då blir det 31 och 180, lite högt kanske, men inte så farligt. Dock blir kvoten då bara 5,8, men behovet uppfylls?

Enligt plancks bok så står det 6,5smrp/MJ för häst 19-36månader.

Vart gör jag fel? (lär mig fortfarande så är bara tacksam:bow:)

Han har blivit rund på betet och inte av "felaktig" foderstat, men jag vill ju att det blir rätt sen när vintern kommer. :)
 
Sv: Fri tillgång på 2åring - ett måste?

Jag hade försökt minska på energiintaget. Finns ingen anledning att ponnyn ska vara tjock bara för att den växer.

Minska lite på höet och ge lusern i stället.
 
Sv: Fri tillgång på 2åring - ett måste?

Jag vet inte om jag räknar heltokigt.
MJ 6,2 smrp 36 kvot 5,8

Vikt ca 200
Behov MJ 27 smrp 173 kvot 6,5
Jag har räknat att ge honom ca 5kg plus halm och då blir det 31 och 180, lite högt kanske, men inte så farligt. Dock blir kvoten då bara 5,8, men behovet uppfylls?

Enligt plancks bok så står det 6,5smrp/MJ för häst 19-36månader.

Vart gör jag fel? (lär mig fortfarande så är bara tacksam:bow:)

Han har blivit rund på betet och inte av "felaktig" foderstat, men jag vill ju att det blir rätt sen när vintern kommer. :)

Behoven är fyllda men kvoten är för låg för en växande häst. Det som behövs är mer protein - för att höja kvoten - utan att du ger mer energi.

Hur serveras fodret på fri tillgång? (Höhäck, bal, på marken, i nät etc?)
Har du möjlighet att som MR säger ge lusernhack istället för en del av högivan?
 
Sv: Fri tillgång på 2åring - ett måste?

Våra unghästar får inte fritt på hö utan går på uträknade foderstater, då de går med en vuxen shettis valack hade det varit omöjligt med fri tillgång, jag fodrar dem så de ligger runt 8 i kvot, de fodras extra med lusern och fölpellets
la.gif
 
Sv: Fri tillgång på 2åring - ett måste?

Jag har en åring jag strypt maten för just för att han blev för rund. Han får istället portionerad mat.

Dock som andra sagt, höj kvoten. Dra ner på höet ner till lagom MJ, och höj kvoten med lucern.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 235
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 661
Senast: Lindon
·
E
Hästvård Vårat sto har magrat av rejält nu på bara 8v. Hon är ett rejält långlinjerat halvblods sto på 17år 167cm mkh(gammal flyinge stam) som...
2
Svar
26
· Visningar
4 916
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp