fri tillgång på halm & hö

robl

Trådstartare
Har en fråga ang foder.
Är så att vi ska få tvillingar i mars nästa år och har insett att tiden att fodra hästarna flera gånger om dagen inte kommer att hinnas med så vi har pratat om att dom ska få fri tillgång på grovfoder.
Båda hästarna vi har här hemma är ganska lättfödda, har ett halvblod och en liten ponny. Ponnyn har tidigare fått fri tillgång på hösilage och inte haft problem med det.

Min första tanke är att dom ska ha fri tillgång på halm och få dagsgivan med hö delad på förmiddag & kväll.
Är det en rimlig tanke? Bör man fodra med någon speciell halm?

Blir väldigt glad om ni vill dela med er av fördelar, nackdelar och tips :)
 
Jag har tidigare gett fri tillgång på havrehalm och delat högivan på två mål. Hade ett halvblod ensam i sin hage så hon fick då 7kg på morgonen och 7 på kvällen vilket gjorde att det ändå inte blev jättemånga timmar då hon fick pilla med halmen. Men hon hade iallafall alltid tillgång till grovfoder.

Havrehalm är den halmen hästar brukar tycka är smakligast.
 
Jag håller med @Ketrawzc.
Men även vetehalm brukar fungera bra som äthalm om det inte finns tillgång till havrehalm. Det viktigaste är förstås att den hygieniska kvaliteten är god.
Jag tycker att det fungerar toppen med fri tillgång på halm. Hästarna är alltid nöjda och själv kan en slappna av i vetskapen om att hästarna alltid har något att tugga på.
När jag hade eget stall hade vi halmen i ett
foderbord byggt av pallar och pallkragar. I boxen har jag hönät som fylls på vid behov, någon gång per vecka.
 
Min ponny funkade inte på fri tillgång, men det finns många som det faktiskt fungerar för. Min är absolut inte normen då hon har haft "turen" att vara både 1) lättfödd och 2) ranghög, så hon viker inte från balens sida och de andra får inte en chans att ta sig dit. Om din andra häst också är lättfödd är det förmodligen ett mindre problem, än om den skulle vara en sån som behöver mycket mat.

Nu har vi gjort så att de stora hästarna i stallet har fri tillgång på hösilage ute, och äter en ganska stor giva inne. Ponnyerna som går i egen hage får frukost via IKEA-kassar när de går ut (ut måste de ju om de står på box, så det är ju inte jobbigare att ta en kasse i ena handen och hästen i den andra när man ändå går), sen har de upphängda nät med halm i hagen under dagen och får hö inne när de kommer in (sent) som de klarar sig på hela natten. Min häst har trots allt behov av mer mat än den andra ponnyn som både är mycket tjockare och rids mindre, så jag har ökat på båda hennes givor av hö som hon får. Hon är inte överförtjust i halmen heller, så börjar hon tappa får jag väl packa det ena nätet med hö istället för halm. För den andra ponnyn är det hon får, i kombination med halmen ute, fullt godkänt.
 
Våra går ute på lösdrift så kan inte ge den ena mer än den andra, dock är det den stora som bestämmer vilket är bra :)
Kommer att ha en höhäck av järn med tak & uppsamlare så det inte blir massa spill eller att det ligger och blir surt. Tror också att jag kan begränsa ponnyn lite om jag lägger fullt med halm längst ner och hö ovanpå, tror inte han kommer nå då ;)

Ska höra runt med bönderna här vad dom har för halm, med det borde alltså fungera med både havre & vetehalm? :)

Tack så mycket @Tualma :)
 
Våra går ute på lösdrift så kan inte ge den ena mer än den andra, dock är det den stora som bestämmer vilket är bra :)
Kommer att ha en höhäck av järn med tak & uppsamlare så det inte blir massa spill eller att det ligger och blir surt. Tror också att jag kan begränsa ponnyn lite om jag lägger fullt med halm längst ner och hö ovanpå, tror inte han kommer nå då ;)

Ska höra runt med bönderna här vad dom har för halm, med det borde alltså fungera med både havre & vetehalm? :)

Tack så mycket @Tualma :)
Det låter jättebra, tycker jag.
Ja, jag har använt både havre- och vetehalm i 20 år och alla hästar har ätit av båda sorterna. Det finns så klart både de som moffar för mycket och de som ratar halmen, men jag har inte stött på någon och har goda erfarenheter av halmutfodring.
 
Det låter jättebra, tycker jag.
Ja, jag har använt både havre- och vetehalm i 20 år och alla hästar har ätit av båda sorterna. Det finns så klart både de som moffar för mycket och de som ratar halmen, men jag har inte stött på någon och har goda erfarenheter av halmutfodring.

Låter toppen :)
Är det vanligt att hästarna kan bli lite dåsiga & trötta när man ger fritt?
Tänkte i början om dom äter väldigt mycket och blir väldigt mätta hela tiden?
 
Låter toppen :)
Är det vanligt att hästarna kan bli lite dåsiga & trötta när man ger fritt?
Tänkte i början om dom äter väldigt mycket och blir väldigt mätta hela tiden?
Det är inget jag har noterat. Däremot att hästarna inte blir så hetsiga vid utfodringstillfällena. Mina hästar är vana att alltid ha något att ta till om de blir hungriga, så det blir lugnt i stall och hage.
Ofta står de ju mest och pillar i halmen och äter då och då.
Men om någon står och äter oavbrutet så kan de ju få i sig tillräckligt med energi för att lägga på sig, kanske. Men jag har aldrig märkt att hästar blir dästa av stora grovfodergivor på samma sätt som vi människor blir av mycket mat.
 
Mina har alltid halm (även under sommaren) och det fungerar bra.

I år betar de dessutom fortfarande. Knäppt väder...

Den som behöver mer kräm i maten får mer i sin gottishink. Behöver komplettera protein till alla så de får kraftfoder (potatisprotein, linfrö och betfiber mix) varje dag. Enkelt sätt att hältkolla alla också ;)
 
Efter ha provat fri tillgång på hösilage några år har jag gett upp och ger fritt på halm och portionerar ut hösilage. De 3 jag hade på lösdrift förra året åt ungefär dubbelt så mkt som de borde vid fritt, minskade till en halv gång för mkt vid dubbla nät. Detta trots att mitt analyserade foder inte var speciellt energirikt.

Fritt på halm funkar bra. Har bland havre-vete och de äter allt. Kompenserar mängden hösilage mot mängden halm de äter.
 
Har en fråga ang foder.
Är så att vi ska få tvillingar i mars nästa år och har insett att tiden att fodra hästarna flera gånger om dagen inte kommer att hinnas med så vi har pratat om att dom ska få fri tillgång på grovfoder.
Båda hästarna vi har här hemma är ganska lättfödda, har ett halvblod och en liten ponny. Ponnyn har tidigare fått fri tillgång på hösilage och inte haft problem med det.

Min första tanke är att dom ska ha fri tillgång på halm och få dagsgivan med hö delad på förmiddag & kväll.
Är det en rimlig tanke? Bör man fodra med någon speciell halm?

Blir väldigt glad om ni vill dela med er av fördelar, nackdelar och tips :)

Fodrar mina ponnyer med fri tillgång på både havrehalm(i en foderlåda) och vetehalm(i ligghallen) fodrar hösilage 2ggr/dag förmiddag och kväll i småmaskiga hönät. Funkar bra för en shettis och ett russ
 
Jag har börjat att öka givan med hö nu, mest för att se om dom vräker i sig..
Vet inte om det är något under men dom äter inte speciellt mycket mer än dom fått innan.. :confused: Jag har gett morgon o kväll i ett par dagar och där är alltid kvar från morgonen när jag ger på kvällen..
Sambon blir klar med foderhäcken idag så då kan jag ha mer koll på exakt hur mycket dom äter, nu blandas lite med halmen i lösdriften o så. :)
 
Jag har börjat att öka givan med hö nu, mest för att se om dom vräker i sig..
Vet inte om det är något under men dom äter inte speciellt mycket mer än dom fått innan.. :confused: Jag har gett morgon o kväll i ett par dagar och där är alltid kvar från morgonen när jag ger på kvällen..
Sambon blir klar med foderhäcken idag så då kan jag ha mer koll på exakt hur mycket dom äter, nu blandas lite med halmen i lösdriften o så. :)

De är ju olika. En del äter non-stop och andra bara det de behöver.
 
Har en fråga ang foder.
Är så att vi ska få tvillingar i mars nästa år och har insett att tiden att fodra hästarna flera gånger om dagen inte kommer att hinnas med så vi har pratat om att dom ska få fri tillgång på grovfoder.
Båda hästarna vi har här hemma är ganska lättfödda, har ett halvblod och en liten ponny. Ponnyn har tidigare fått fri tillgång på hösilage och inte haft problem med det.

Min första tanke är att dom ska ha fri tillgång på halm och få dagsgivan med hö delad på förmiddag & kväll.
Är det en rimlig tanke? Bör man fodra med någon speciell halm?

Blir väldigt glad om ni vill dela med er av fördelar, nackdelar och tips :)
Jag har tidigare fodrat med foder grindar men det går inte längre då ena hästen inte tycker att mat är så intressant, bästisen inte kunde lämna sin kompis och den tredje tjockisen var överlycklig över tre portioner :mad:

Har nu fri tillgång halva dygnet (natten) på vetehalm i småmaskigt nät. Köpte både vete och havrehalm, dom tyckte om vete bättre så vi sparar havren. Under dagen fodrar jag tre gånger med hö och lucern. För oss så går det rätt mkt lucern (speciellt i år). Halmen innehåller bara energi så den hjälper inte direkt foderstaten. Jag är en riktig miljöbov, halm från mälardalen och lucern från gud vet var, är inte ekoknomiskt eller miljömässigt korrekt när man bor i Norrbotten. :cool:
Midnattsolen ställer till det för oss här uppe som vill ha lite energi och ändå protein i höet.

Den tunna får komma in nån timme för extra fodring vilket inte är något alternativ för dig om det behövs för den större. Om den större behöver mer kan du ge det så inte den lilla når.

Grattis till tvillingarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 465
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 860
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp