Fri tillgång på halm

Linda_A

Trådstartare
Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela tiden. Nu har vi tyvärr inte möjlighet till det utan i veckan har de stallats in nattetid då hagarna börjar bli leriga och med väldigt lite gräs kvar. Vi diskuterar om det ev kan gå att anlägga en mindre lösdrift i en eller ett par av de hårdgjorda hagarna, men det är ju inget som kommer att lösas snabbt.

Min tränare föreslog att hon kanske borde stå på fri tillgång till halm, han har en häst med liknande "symptom" som fungerar bra på det. Det jag undrar över är hur man kan lösa det rent praktiskt för en häst som står på box? Jag tänker mig då den "fria" tillgången enbart inomhus samt att det väl får handla om att man räknar ut vad en tillräckligt stor mängd skulle vara för att räcka från 14-15 på eftermiddagen till 8 på morgonen. Eller lär en häst som är van vid fyra fodringstillfällen bara trycka i sig allt så fort som möjligt?
 
I början kan man "räkna med" att de äter mer, gjorde min när han fick fri tillgång första gången. Men lugnade sig efter tag när han insåg att maten inte försvann. :)
 
Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela tiden. Nu har vi tyvärr inte möjlighet till det utan i veckan har de stallats in nattetid då hagarna börjar bli leriga och med väldigt lite gräs kvar. Vi diskuterar om det ev kan gå att anlägga en mindre lösdrift i en eller ett par av de hårdgjorda hagarna, men det är ju inget som kommer att lösas snabbt.

Min tränare föreslog att hon kanske borde stå på fri tillgång till halm, han har en häst med liknande "symptom" som fungerar bra på det. Det jag undrar över är hur man kan lösa det rent praktiskt för en häst som står på box? Jag tänker mig då den "fria" tillgången enbart inomhus samt att det väl får handla om att man räknar ut vad en tillräckligt stor mängd skulle vara för att räcka från 14-15 på eftermiddagen till 8 på morgonen. Eller lär en häst som är van vid fyra fodringstillfällen bara trycka i sig allt så fort som möjligt?

Jag brukar ha halm i småmaskigt hönät tillgängligt för mina. Det är ganska drygt att pilla ut halm från de näten, men när hungern/uttråkningen smyger på mot sluttampen av natten så brukar det ändå gå något kilo halm ur nätet. Det är också bra att dom inte moffar i sig halmen, den är rätt torr, så det är viktigt att dom hinner tänka på att dricka något ibland också.

Har testat detta på både lösdrift och box.

Angående individer som hetsar vid fodringen, det här upplever jag funkar:

1. Fodra en skål med uppblött proteinrikt grovfoderbaserat kraft före nattgivan hö. Proteinet verkar öka mättnadskänslan.

2. "Tusen högar" när man fodrar i hagen, dvs man promenera och släpper små tussar. Då måste de gå några steg mellan tuggorna och kan inte suga i sig.

3. Småmaskigt hönät. Har man skodd häst bör man istället ha fodringslåda med skiva/metallgaller. Kom ihåg att se till att nätet är ordentligt stängt, snörena som följer med räcker ej. Du vill inte ha en häst som sätter in hela benet i nätet och sen måste vänta på att bli utsläppt. Jag har ett spännband i mina och drar åt så det blir en påse. Har jag nät hängande mellan två träd "virkar" jag ihop öppningen med ett långt snöre. Tänk på att använda säkra hakar.

4. Få ner dom i vikt - när dom har för mycket fettdepåer blir dom lite "knäppa" vid en viss punkt. Fettet agerar som endokrint organ. Arga, superhetsiga på maten. Prata med din veterinär först. Sen alternativare om du gillar sånt. Jag har en TCM-akupunktör i området som jag har stort förtroende för när det gäller EMS-hästar. En del upplever stor effekt från ett TCM-företags örtblandningar. Och det finns ju andra skolor också.

5. Motion, kan verka som ett motsatsförhållande att mer motion orsakar mindre mathets, men det handlar om att få ner hästens stressnivå.
 
Vi har stora "nät" av band, som rymmer en halmbal. Den brukar räcka ungefär en vecka, så hästarna hetsäter verkligen inte halmen. Äter de större mängd halm är det viktigt att tänka på att halmen innehåller energi men inte protein. Vi ger ganska stora givor av ett proteinrikt grovfoder förutom halmen - men har hästar som kan äta mycket utan att bli tjocka.
wp-16025228208572231739709964928453.jpg
 
Mitt tips är pröva först om hästen äter halm, haft ett matvrak till ponny som vägrade äta halm 😅 Vi försökte under en period men hon rörde det inte. Sen brukar det inte vräka i sig halm oavsett är min erfarenhet. Dels så är det väl inte lika gott och sen tar det längre tid och tugga uppfattar jag det som.
 
Jag brukar ha halm i småmaskigt hönät tillgängligt för mina. Det är ganska drygt att pilla ut halm från de näten, men när hungern/uttråkningen smyger på mot sluttampen av natten så brukar det ändå gå något kilo halm ur nätet. Det är också bra att dom inte moffar i sig halmen, den är rätt torr, så det är viktigt att dom hinner tänka på att dricka något ibland också.

Hönät funkar tyvärr inte, hon sliter ur sig mat så hetsigt att hon får spänningar i nacke och rygg. Vi har en höboll med halm just nu, det funkar bra men den rymmer ju bara ca 2-3 kilo.

3. Småmaskigt hönät. Har man skodd häst bör man istället ha fodringslåda med skiva/metallgaller. Kom ihåg att se till att nätet är ordentligt stängt, snörena som följer med räcker ej. Du vill inte ha en häst som sätter in hela benet i nätet och sen måste vänta på att bli utsläppt. Jag har ett spännband i mina och drar åt så det blir en påse. Har jag nät hängande mellan två träd "virkar" jag ihop öppningen med ett långt snöre. Tänk på att använda säkra hakar.

Kan man ha fodringslåda även i box eller blir det för stort?


Mitt tips är pröva först om hästen äter halm, haft ett matvrak till ponny som vägrade äta halm 😅 Vi försökte under en period men hon rörde det inte. Sen brukar det inte vräka i sig halm oavsett är min erfarenhet. Dels så är det väl inte lika gott och sen tar det längre tid och tugga uppfattar jag det som.

Hon äter inte halm på sommaren men hon gnäggar när man kommer med halm på vintern. :laugh: Fullständigt matgalen, som en förvuxen shetlandsponny.
 
Min häst har ”fri tillgång” på halm på så vis att hon får mer halm än hon äter upp. Jag lägger in 2 kg varje dag i samband med mockning, hon gillar verkligen halm men jag uppskattar att hon äter upp ca 1-1,5 kg per dygn och resten hamnar utblandat i spånet.

Förr försökte jag att inte ge mer än hon äter upp men nu tänker jag mer att det överblivna blir strömaterial. Det blir lite jobbigare att mocka med halm utblandat i spånet, men inte så farligt 😊

Man behöver inte använda nät. Går jättebra att bara lägga in i boxen precis som man gör med övrigt grovfoder.
 
Min häst har ”fri tillgång” på halm på så vis att hon får mer halm än hon äter upp. Jag lägger in 2 kg varje dag i samband med mockning, hon gillar verkligen halm men jag uppskattar att hon äter upp ca 1-1,5 kg per dygn och resten hamnar utblandat i spånet.

Det var lite så jag tänkte, men jag vete katten hur mycket halm som skulle behövas för att det inte skulle ta slut. Hon äter lätt upp de 2-3 kg som går i höbollen.
 
Det var lite så jag tänkte, men jag vete katten hur mycket halm som skulle behövas för att det inte skulle ta slut. Hon äter lätt upp de 2-3 kg som går i höbollen.
Testa att öka ett kg i taget och att lägga det löst i boxen? Det blir också mer pill för dem när det blandas runt i ströet, de kan sysselsätta sig ganska länge med att pilla ut alla halmstrån 😊

Gissar att hon inte får så mkt grovfoder i övrigt? Blir den tjock om du ökar där också?
 
Det är olika från häst till häst samt vilken halm man har. Havrehalm brukar vara populärast dvs dom kan äta ganska stora mängder. Inte det bästa om hästen är i överhull med fri tillgång. Hästarna petar i sig det goda och lämnar de grova stråna. Halmen skall vara av god hygienisk kvalité, det är viktigast.
 
Min häst har ”fri tillgång” på halm på så vis att hon får mer halm än hon äter upp. Jag lägger in 2 kg varje dag i samband med mockning, hon gillar verkligen halm men jag uppskattar att hon äter upp ca 1-1,5 kg per dygn och resten hamnar utblandat i spånet.

Förr försökte jag att inte ge mer än hon äter upp men nu tänker jag mer att det överblivna blir strömaterial. Det blir lite jobbigare att mocka med halm utblandat i spånet, men inte så farligt 😊

Man behöver inte använda nät. Går jättebra att bara lägga in i boxen precis som man gör med övrigt grovfoder.
Jag gör exakt så också. Det som blir spill låter jag blandas ut i spånbädden bara.

Kl
Min ponny som bantar äter inte mer än Max 1kg havrehalm under natten. Jag brukar blanda upp det med högivan för att verkligen dra ut på ättiden, då får hon sortera höstråna först och sen pilla med halmen.

Mitt halvblod hade fri tillgång på hö men ville ändå ha lite halm att pilla med också. Lika nu ser jag ponnyn stå i lösdriften och tugga lite halm, fast de har en höbal utanför. Men hon äter inga mängder.
 
Min häst har "fri tillgång" till halm eftersom vi strör med halm i boxarna och vindskyddet i hagen strös med halm. I boxen ser jag alltid till att valla upp med ren, färsk halm i hörnet bredvid höet där jag vet att hon inte bajsar och kissar. Första natten hos mig åt hon upp halva halmbädden, då hade hon stått på torv hos tidigare ägaren och var troligen inte van att "sova i maten" sas.
 
Hönät funkar tyvärr inte, hon sliter ur sig mat så hetsigt att hon får spänningar i nacke och rygg. Vi har en höboll med halm just nu, det funkar bra men den rymmer ju bara ca 2-3 kilo.



Kan man ha fodringslåda även i box eller blir det för stort?




Hon äter inte halm på sommaren men hon gnäggar när man kommer med halm på vintern. :laugh: Fullständigt matgalen, som en förvuxen shetlandsponny.
Japp det finns, dyra att köpa men man kan ju bygga också.

Jag förstår vad du menar med slitandet, men om dom får höet löst och tråkhalmen i nät kan det bli mindre slit.

Nu är ju mina barfota så jag har andra möjligheter, jag kan köra marknät. Jag fäster dom i bildäck, då kan dom dra men däcket följer med och dom kan inte rycka på samma sätt.

Hur är hennes fysiska och mentala hälsa? Jag tänker magsår, EMS, smärta, brist på underhållning och kompisar i hagen?

Varför är hon så mathetsig så att säga :)?
 
Testa att öka ett kg i taget och att lägga det löst i boxen? Det blir också mer pill för dem när det blandas runt i ströet, de kan sysselsätta sig ganska länge med att pilla ut alla halmstrån 😊
Ja, det kan nog vara smartast så. :) Hon är en sån som glatt städar upp varje litet strå. ;)

Gissar att hon inte får så mkt grovfoder i övrigt? Blir den tjock om du ökar där också?

Nu efter installningen får hon 2 kg hö till frukost, 3 kg till middag och 5 på kvällen.

Hur är hennes fysiska och mentala hälsa? Jag tänker magsår, EMS, smärta, brist på underhållning och kompisar i hagen?

Varför är hon så mathetsig så att säga :)?

Hon är väldigt låg i rang. Just nu går hon med 3 andra ston och är lägst i rang av dem. Jag har alltid trott att mycket att mathetsen kommer därifrån och att det (plus så klart utevistelsen) är varför hon är så mycket mer harmonisk på sommaren. Har absolut känslig mage, reagerar mycket på omställning som från hö till gräs eller tvärt om. Blir då lös i magen och kan bajsa upp till fyra gånger på ett ridpass. Kan stå emot och spänna sig mycket i början. Det var så tränaren och jag kom in på att diskutera maten.
 
Ja, det kan nog vara smartast så. :) Hon är en sån som glatt städar upp varje litet strå. ;)



Nu efter installningen får hon 2 kg hö till frukost, 3 kg till middag och 5 på kvällen.

.
Jag skulle i första hand höja högivan om det funkar utan att hon blir överviktig. När du har nått gränser för hur mkt hö du kan ge utan att hon blir tjock så lägg på så mkt halm hon vill äta.
Om hon kan få mer hö borde hon bli mindre hungrig generellt och då kanske hon inte sätter i sig så stora mängder halm. Men förhoppningsvis kommer hon ganska snart lugna sig även med halmen om hon märker att den aldrig tar slut helt. Lägg in ett jättelass till att börja med och sen fyll på med några kilo per dag.

Så pass få måltider är ju också lite riskabelt, stor risk för magsår. Vilka tider får de mat på?
 
Jag skulle i första hand höja högivan om det funkar utan att hon blir överviktig. När du har nått gränser för hur mkt hö du kan ge utan att hon blir tjock så lägg på så mkt halm hon vill äta.

Ska testa det. Tror inte man kan gå upp särskilt mycket, hon lägger på sig ganska lätt på bete, men lite utrymme finns det säkert.
Så pass få måltider är ju också lite riskabelt, stor risk för magsår. Vilka tider får de mat på?

Frukost när de kommer ut, så blir mellan 8 och 9. Middag när de kommer in, mellan 13 och 15 beroende på dag. Kvällsmat vid 20-21.
 
Ska testa det. Tror inte man kan gå upp särskilt mycket, hon lägger på sig ganska lätt på bete, men lite utrymme finns det säkert.


Frukost när de kommer ut, så blir mellan 8 och 9. Middag när de kommer in, mellan 13 och 15 beroende på dag. Kvällsmat vid 20-21.
Då kanske du kan lägga halm även i hagen om det inte går att öka upp mer hö?

Framförallt frukostgivan känns ju väldigt liten. Inte så konstigt att hon är jättehungrig med dels lång tid mellan fodringar, små portioner (som jag gissar att hon äter upp på kort tid?) och dessutom varierande tider för maten.
 
Kan hon få en för-frukost på 2kg inne, innan utsläpp? Gärna så tidigt på morgonen som möjligt, typ kl 06. Blir lugnare utsläpp också om dom redan ätit frulle innan man tar ut. Om hon är låg i rang och blir flyttad så är det ju inte säkert hon ens äter hela sina giva i hagen, de andra kanske tar stora delar av den?

Och ändra frukosten till 3kg och ha lunchen som 2kg, dom är ofta väldigt hungriga efter natten.

Jag har 4 fodringar på mina på lösdrift:
07:45, 12, 16, 20-21 (nattgivan i nät). Och det känns som att jag pushar det med tiden mellan måltiderna då, men dom är för lättfödda för att få mer 😅. Jag ger hellre många små givor än få stora, men under 1kg/giva gillar dom inte.

När det är redig vinter ute får dom en "för-frukost" runt 06. Är det smällkallt, -25C oh under, får dom antingen fri tillgång eller en extra nattgiva.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
614
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp