Fri tillgång på hö och analys...

EmelieR

Trådstartare
Hur går det ihop???
Har nu äntligen hittat ett hus och kan ta hem hö för resten av tiden till sommaren... Kan nu tycka det är ok att analysera höt då jag kommer att ta av samma bonde... Tycker det är mest intressant med hygienanalysen... Ingår den i fullständig analys?
(Hemska jag som inte analyserat tidigare tycker väl de flesta..., men det var inte det vi skulle diskutera här)

Hur räknar man då en exakt foderstat om hästen har fri tillgång till sitt hö??? Då vet man ju inte vad den äter eller inte äter... :crazy: Hur vikigt är det eg??? :confused:
Själv har jag defenitivt ingen analys på det jag äter och har inga bristsjukdomar av ngt...
Kan dom då om man har ett för bra hö få för höga värden??? Man vill ju gärna att de har ngt att tugga på.... ;)
 
Det viktiga är inte att räkna exakt, utan att veta att hästen får i sig balanserat med foder och näring. Har man ett hö med bra värden (en kvot närmare 6) behöver man inte bekymra sig, utan låter hästen glatt tugga iväg och kanske ger en skvätt kraftfoder om det skulle behövas.

Har höt väldigt låga proteinvärden är det INTE läge för fri tillgång, eftersom man måste komplettera upp med så pass mycket proteinfoder för varje kg hö hästen äter.

Hygienanalys beställer du separat, det får du inte "automatiskt".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 436
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp