Fri tillgång på hö?

V

veronican

Alltså ni som ger era hästar fri tillgång på hö under vinterhalvåret, vad är det för typ av hästar?

Jag har funderat lite. Jag har ett 15-årigt hbl som rids lite medel så där varje dag och går ute ca 8-18 på vintern, men jag har räknat ihop behovet och gett hö därefter, dvs ca 9 kg denna vintern som var.

Hur "vet" man om ens häst kan gå på fri tillgång liksom? Alltså, å ena sidan ska man räkna noga och inte ge mer än hästen har behov för, å andra sidan säger folk att det är så bra att ge hästarna fri tillgång på hö.... :confused:

Ibland har jag velat ge mer hö för att hon liksom ska ha nåt att göra, men det känns bara så tokigt att proppa i henne mat, för ÄTER gör hon ju? Eller hur funkar det? Vet om flera hästr som går på fri tillgång utan att bli feta, men det är främst unghästar som går ute mycket, eller välsigt svårfödda hästar ofta med fullblod i.

Nu har jag nog inte ekonomi att låta pållan ha fri tillgång ändå, men jag är nyfiken. Vad är det för hästar ni har?
 
I början äter de flesta hästar MASSOR när de får fri tillgång, och då tar ägaren bort höt igen. Låter man dem hållas så lugnar ätandet ner sig, och de stabiliserar sig på en lagom nivå. Mina hästar har ätit 7 resp 9 kg var (fullblod 7, hbl o ponny 9) på fri tillgång. Skillnaden är att hästen kan bestämma själv när den vill äta och inte "tvingas" äta upp allt när den får sin mat.

Anpassa kraftfodret till hur mycket hö hon äter så är det ju lugnt! DOCK!! Har höt väldigt lågt protein är det inte riktigt läge för fri tillgång...
 
En korkad fråga kanske, varför är det inte läge om det är lågt proteinvärde? Det är väl om det är högt proteinvärde det inte är så bra med fri tillgång??
Fattar inte... :confused: :crazy:
 
Är proteinet lågt får du för lite protein i förhållande till energi = tjock häst och med stor sannorlikhet proteinbrist. För varje kg hö måste man komplettera med en viss mängd proteinfoder, och då kan det behövas mycket sådant.

Är proteinet högt är det bara att ge ENBART hö, inget kraftfoder alls, troligtvis bara lite mineraler.
 
Mina erfarenheter är de att de flesta hästar fungerar mycket bra att ha på fri tillgång. De som de kan bli problem med är väll de minsta och mest lättfödda ponnyraserna som shettisar och islandshästar. På våran lösdrift kommer vi nu att ha 3 islandshästar, 2 connemaror, 1 korsningponny, 1 varmblodstravare och 1 kallblodstravare. Dock kommer nog 2 av islandshästarna att stängas in nattetid så att de andra hästarna (bla. 3 dräktiga ston) får mer att äta.
 
Jag har haft lite olika hästar på fri tillgång.

Dels ett kallblossto av typen "jag äter tills jag dör" som dessutom hade fång. Jag var lite skeptisk till om det skulle gå, och första dygnen åt hon 30 kg hösilage. Hon rörde sig inte från balen utan bara åt, åt, åt. Sen insåg hon att maten inte tog slut, och sen lugnade hon sig och låg på ungefär 15 kilo hösilage sen. Hösilaget hade "idealvärden för ridhästar" och jag behövde inte ens komplettera med mineralfoder. Hästen, som hade LÄTT att gå upp i vikt, höll faktiskt vikten och gick inte upp, fick inte fång och mådde utmärkt.

Araben står också på fri tillgång (då hösilage, nu hö) och mår prima. Äter som mest 10 kg hö/dag, men det är mitt i vintern. Mer vill han helt enkelt inte ha.

Dräktiga arabstoet stod också på fri tillgång i vintras, åt ungefär 12 kg hö/dygn. Höet hade stuterivärden och en utmärkt kvot.

Jag försöker ha fri tillgång så ofta det går, problemet brukar bara vara när det som Magdalena säger är för lågt i protein, då får man ransonera högivan annars hamnar man helt fel i energi och kvoter, energin sjunker ju tyvärr inte i takt med proteinet..
 
Jag tycker att det är bra att ge fri tillgång (mer eller mindre) på vintern då de håller värmen bättre genom att äta. Ser till att de har mycket att käka ute i hagen (mina är ute från morgon till kväll).
 
Alla hästarna i vårt stall har fri tillgång på hö i hagen och det funkar bra.
 
Tack för alla svar :bow:

Ja på vintern är det ju bra om de kan ha ganska mycket hö att käka ute, min häst ska väl gå ute ungefär till 18-tiden och få lunch-hö vid 14. På morgonen äter hon inte mycket, vill ut direkt, så då kan man ju bara ge 1-2 kilo och sen kanske 3 till lunch och 4 till kvällen, beror ju på analysen. Men jag hade gärna gett ännu mer, man vill ju som sagt att de ska ha nåt att göra när allt gräs är borta ur hagen.. Men samtidigt vill jag ge mest hö på kvällen, för det är ju ändå flest timmar mellan kvällshöet och morgonhöet. Knepigt.
 
Varför inte ge henne morgonhöet med ute? De flesta hästar äter betydligt bättre om de får äta morgonhöet ute.

Annars kan du ju, om hästarna äter det, ge halm som lunch, och lägga lunchhöet på kvällen så det blir en större giva då, eller lägga till lite halm ihop med kvällshöet så det räcker längre.
 
Hej!

Vi brukar ge dem den hömängd som är lämplig men tänkte låta det stå en rundbal halm ute i hagen så de har något att göra när det ligger mycket snö vilket intäffar 4 dagar på vintern ;)
Undrar bara om det är någon nackdel att ge fri tillgång på halm?? Det är frågan om Islänningar.

Rolle på Österlen
som börjat fundera efter inläggen i tråden
 
Jag rekommenderar fri tillgång; hästarna är nöjda och glada och människorna slipper lunchfodra.
 
Ingen nackdel. Ska vara om de vräker i isg halm och blir "bukiga", men det är knappast någon fara om det är så få dagar, och även om de äter fri tillgång på halm utöver normal fodergiva hela vintern så är det ju inte skadligt om de blir bukiga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Foder & Strö Hej! Min shetlandsponny kan inte längre tugga hö pga tandproblem. Jag vill ge henne fri tillgång till hö hack men hittar inget lämpligt...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp