Fri tillgång på hö...

har mitt varmblod å min ardenner på fri tillgång på hö...
ett par balar om dagen.. är åxå beroende på årstid å väder... vintern är det mycket mer.
 
Vad är det för balar då...? Vi har pressade balar på ca 20 kg, är det sådanna du menar...?
Anledningen till att jag undrar är för att några i vårat stall tycker att vi ska ha fri tillgång på hö ute i hagen o det skulle vara intressant o veta hut mkt ungefär man får räkna med att dom äter...
 
När mina haft fri tillgång har de ätit 7 kg (fullblod), resp 9 kg (halvblod och ung d-ponny).
 
Två stora vbl-märrar ca 12-15kg/dygn beroende på väder
Liten vbll-märr ca 7kg-7dygn
övervuxen shettis ca6-7kg/dygn.
 
Oavsett vilka hästar ni räknar på så räkna med att det går åt MER första veckan. Hästarna brukar oftast bli glada över mängden och försöka äta så mycket som möjligt innan det "tar slut". När de sen märker att det inte tar slut utan att det hela tiden kommer att finnas där så blir de mindre glupska.
Sen beror det ju också på hur mycket kraftfoder de får utöver den fria tillgången på grovfoder. Generellt borde vi nog alla tänka på att minska våra kraftfodergivor och ge våra hästar mer hö/silage/halm etc för deras magars skull. Tänk också på att ju kallare det blir ute desto mer mumsar de för att hålla värmen. Vilket ju är bra, men det gäller ju att se till att det räcker till våren också! ;)
 
Mina hästar äter mindre (!) hö när dom har fri tillgång... Knaprar i sig ca 7 kg hö/dag under vintern... Nu anser dom att dom fortfarande har bete (går på typ "kalhygge") så dom äter bara runt 4-5 kg.
Får dom ransonerat klämmer dom lätt i sig 9 kg bara på ren hetsätning...

Har islänningar...
 
Min ponny petar väl i sig omkring tio kilo tror jag, torrt hösilage. Går med två halvblod och hon blir inte extremt fet trots bra värden, dock i överhull men då motionerades hon inte så mkt.

Man får lägga ut vägda mängder och sen gissa sig fram, exakt är omöjligt utan att ha häste på box och så väga. Sen äter de mer när det är kallt eller om det blåser och regnar.
 
Mina tre får dela på ca 30 kg hö ute på dagen.
Kbl-travaren äter ca 15 kg hö inne på natten(!) Då har hon "dammsugit" boxen på hö. Får hon inte massor av hö, så går hon lös på inredningen... :crazy:
Vbl-travaren äter ca 6-7 kg inne.
Fölis äter ca 3-4 kg inne.
Kbl & vbl får enbart lite lusern + mineraler i krubban. Fölis får extra kraftfoder eftersom han behöver mer för att växa. :)

Mycket hö blir det... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Murray
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp