Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Nickelodion

Trådstartare
Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså..

Har räknat på olika foderstater men blir alltid för mkt MJ.
Har räknat på Hippo Alfa, lusern, senitive m.m. Men det blir såklart för mkt i MJ när proteinet stämmer. Och jag VÄGRAR ge honom mindre än 10kg hö om dagen.

Som det är nu så blev det bäst att ge honom 11kg hösilage och 1kg Alfa.
Men på 1kg alfa blir det inte speciellt kul att rida honom. Spelar nästan ingen roll vilket krafftfoder jag ger - han blir alldeles för pigg. Han rids ca 4-5ggr/veckan. Lätt träning hoppning och dressyr, nån dressyr tävling ibland.

Så till min fråga. Kan jag ge honom fri tillgång på hösilage bara och skippa krafft fodret? Han har gått på fritillgång utan krafft förut och då blev han jätte fin i kroppen och huvudet. Lite bukig blev han, men han har aldrig nånsin varit fet.
Har för mig att värdena låg på 7MJ och runt 40smbrp då han gick på fritillgång.

Men vad finns det för risker när man ger ett sånt hösilage som vi har med lågt i protein? Säg att jag ger honom 15-20kg om dagen. Han kommer ju få ett överskott av energi men hur pass "dåligt" är det för en sån pigg och allert häst som han är, han gör av med rätt mkt energi pga sitt temperament också.
Vill helst slippa ge lusern eftersom det måste blötläggas-fryser och blir så mkt foder att ge. lucernhack,soya och sånt det äter han inte. det enda han gillar är pellets och betfor.
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Är det en ponny eller storhäst? :) Till att börja med..
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Lite Krafft muskel, då?

Bukighet vill jag absolut inte ha på en häst, tyder på proteinbrist. Om jag då måste välja mellan pest och kolera så hade jag sett till att proteinbehovet är uppfyllt och sedan fått acceptera en liten övervikt. Tunnare täcke så hästen bränner mer energi är ett alternativ.
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Det är en stor häst. :) Fullblod på 16år.

När han gick på fritillgång sist så åt han från en bal i hagen och han fick riktigt bra med muskler. Reds 5-6ggr/v ganska hårt.

Har räknat lite och ger jag honom 14kg hösilage per dag så får han tillräckligt med protein och ligger ca 20% överskott i energi. Är det för mkt?

Har även räknat på krafft muskel nu och det skulle kunna funka. Behöver bara ge 0,3kg per dag och endå 11 kg hö. :)
Nackdelen är väl att en säck kostar väl runt 300kr. Men men. :grin:
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Kan funka med +20 % men kanske i mesta laget men så olika från häst till häst.

Vad har du för TS%? Har hästen tillgång till halm?

Tänker på om det blir tillräckligt med TS.
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

det är 65% TS så kanska torrt. Sen står han på halm i boxen. Jag får fundera. Man kan ju prova att ge krafft muskel. Innehåller ju också havre och massa grejjer, men man beöver ju inte ge 1kg av det. ;)
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Mitt halvblod får 14-16kg ensilage per dag när det är vinter.
Det är aldrig fel att ge mycket grovfoder.
Krafft muskel är dyrt om man tänker kilopris men är egentligen ett rätt så prisvärt alternativ om man tänker på innehållet.
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

det är 65% TS så kanska torrt. Sen står han på halm i boxen. Jag får fundera. Man kan ju prova att ge krafft muskel. Innehåller ju också havre och massa grejjer, men man beöver ju inte ge 1kg av det. ;)

Havre är inte huvudingrediensen med tanke på hur högt protein det finns i det. Det kommer en bit ner på innehållslistan.
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

kl

Jag hade börjat med fri tillgång på hösilaget bara. Märker du att hästen inte klarar sig på det kanske du får komplettera med Krafft Muskel eller något annat. (Dessutom är det bra mycket billigare att fodra med än många andra fodersorter om det är just proteinet man vill åt)
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Varför kan du inte lägga till ett rent proteinfoder (tex soja el potatisprotein) då och låga honom äta ordentligt av grovfodret (fri tillgång)?
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Det står i trådstarten att hästen inte äter soja, han gillar bara pellets och betfor.
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Jag har samma problem som du (har oxå 16 årigt fullbl.). Vårt hösilage har värdena 7,0mj och 32g protein / kg.
Jag gör så att jag har slowfeedingnät med fri tillgång. Sen ger jag linförkaka + rent potatisprotein för att få upp proteinet med så få mj som möjligt (PP har ungefärliga värden 13mj och 640g protein / kg). Har bara kört detta i ett par veckor, men det verkar fungera.
Potatisproteinet är ett fint pulver (som fin sand) som kan blandas i tex betfor. Min är rätt kräsen men han verkar tycka att det smakar ok.
 
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Det där är ju ingen katastrof men alfa och lusern innehåller för lite smrp det är därför mj sticker iväg .
Byt ut mot soja , potatisprotein eller krafft muskel så har du löst problemet . Du kommer lätt kunna fodra 11 kg silage på det i jmf med det du räknat på nu.

Soja eller pp blandas lättast i lite betfor så äter de .

Muskeln brukar de tycka är smaklig .
 
Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång på hösilage med dåliga värden?

Jag har nästan samma värden fast på torrhö, jag ger krafft pluss protein, 1 kg/dag till min stora herre på 170. Han har fri tillgång på hö, blir kanske lite mycket energi skulle jag tro men han behöver hålla hullet uppe (20 år). Det är det enda fodret jag hittade iallafall som hade tillräckligt med SMRP i förhållande till MJ. Samt att mineralerna inte blev helt knas, det var ganska ok i höet iallafall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 024
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 431
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
1 989
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu har jag fått mitt livs första grovfoderanalys och ska sätta mig och räkna foderstat, även det för första gången. Värdena på ensilaget...
Svar
19
· Visningar
2 800
Senast: Evolution
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp