Bukefalos 28 år!

fri tillgång på stråfoder.

squarepants

Trådstartare
ja, ni som ger fri tillgång på stråfoder NU inne, när det fortfarande finns "bete", hur mycket äter era hästar?

  • vad har du för häst?
  • hur mycket ståfoder äter den upp NU inomhus?
  • hur mycket brukar den äta på vintern?
  • ger ni fri tillgång på ståfoder ute med?
 
Sv: fri tillgång på stråfoder.

Har en stor halvblodsvalack

Min äter det gräset som är kvar nu plus ca 7 kg/dygn. 2 ute på morgonen 1 till lunch, 1 när han kommer in vid 7 och 3 på kvällen.

På vinter får han 3 morgon, 3 lunch 2 när han går in och 3 på kvällen..
Om det är riktigt kallt ute får dom fri tillgång..

nu ska hästen vila i 4-8 mån så då får han inte mer hö än han "måste" eller hur man ska säga..då kommer han bli jättetjock och skadan tar säkert ännu längre tid att läka om han ska gå runt och väga skitmycket..
 
Sv: fri tillgång på stråfoder.

  • vad har du för häst? Maxad d-ponny, valack född 1997. Arab/welsh på strax över 400 kg. Svårfödd och något kräsen :angel:
  • hur mycket ståfoder äter den upp NU inomhus? 10-11 kg (TS 70 %)
  • hur mycket brukar den äta på vintern? 13 kg (ej helt fri tillgång men nästintill)
  • ger ni fri tillgång på ståfoder ute med? Det är rätt mycket gräs kvar men de får lunch ute som räcker tills de går in. De äter hellre gräset än hösilaget. Går ute mellan 8:00- ca 18:00
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp