Fri tillgång till hö + kraftfoder?

muppia

Trådstartare
Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna!

Nu är det så att min häst står på fri tillgång dygnet runt (ute 15 timmar om dagen och fri tillgång även i boxen).

Hon har tidigare fått ca 15 kg hösilage om dygnet som hon inte ätit upp, det har varierat mellan 12-13 kg om dygnet och då var hon i fin form, 2 kg havre + betfor och mineraler. (då har hon gått i hage utan mat). Pga dålig tillgång till analyserat hö har vi fodrat enligt ögat och det har fungerat bra.

Men nu har hon ökat i vikt sen i våras, först bete och sen har vi bytt stall och hon ökar fortfarande i vikt :eek: Hon äter ca 4-5 kg hösilage om nätterna och det finns alltid kvar i nätet men jag kan inte veta hur mycket hon äter under dagarna eftersom nu har de fri tillgång i hagen.

Hon är pigg och alert vilket hon alltid varit men lugnare i sinnet. Men hon är RUND! Jag kan rida hårdare men det känns svårt inför vintern och vi har inget ridhus den här vintern vad jag vet idag.

Jag vill inte hon ska bli slö av att få mindre kraftfoder men det är ju också uppenbart att hon är tjock nu så jag måste göra något åt det, jag vill inte sluta ge hö på nätterna då hon är boxvandrare, jag har som sagt ett småmaskat nät just av den anledningen att hon ska jobba för att få ut höstråna och inte vräka i sig allt.

Har ni några råd? Det här nya stallet har tyvärr ingen analys men hästarna i stallet är välgödda (utom 24 åringen som är i fin form, inte tunn eller dylikt) så det är förmodligen bra värden.

De andra hästarna får inte lika mycket kraftfoder som min, jag tränar för tävling och ska snart ut på tävlingar, hon rids alltså betydligt hårdare än de andra i stallet utan att det kan kallas för hård träning.

Mina idéer är att jag ska pröva att minska på havremängden, men om hon blir slö måste jag ju återgå till den mängden hon får idag.
Alt munkorg på henne så hon inte får i sig så mycket hösilage/gräs. Jag har inte fått tag på havrehalm så jag kan tyvärr inte byta bort hösilage i dagsläget.
Hårdare träningsschema?

Hon har en väldigt enkel foderstat (jag har aldrig riktigt varit något fan av att ge tillskott eller ge specialfoder, det ska räcka med enkel foderstat): 2 kg havre, betfor, mineraler och hösilage.
Dock är jag öppen för att ge annat foder istället för havre som kan få henne att gå ner i vikt men ändå behålla den energin hon har.
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Dra ner kraftfodret! Eller till och med ta bort det helt. Det kan mycket väl vara så att hennes behov fylls tillräckligt av grovfodret och det kan till och med vara så att hon blir slö pga av kraftfodret. Det blir för mycket att processa vilket i sig tar energi!

Ta bort kraftfodret ett tag och se vad som händer, inte alls omöjligt att du får en piggare häst!
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Hon är absolut inte slö idag, det jag är rädd för är att hon blir slö. Men jag prövar o minskar på havremängden och ser vad som händer, ta bort vill jag helst inte göra än så länge (de andra får ju kraftfoder morgon och kväll) men jag halverar mängden från och med idag och ser vad som händer.

Tack, då var det ungefär som jag trodde först - minska på kraftfodret.
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Hon är absolut inte slö idag, det jag är rädd för är att hon blir slö. Men jag prövar o minskar på havremängden och ser vad som händer, ta bort vill jag helst inte göra än så länge (de andra får ju kraftfoder morgon och kväll) men jag halverar mängden från och med idag och ser vad som händer.

Tack, då var det ungefär som jag trodde först - minska på kraftfodret.

Energi är energi oavsett var det kommer ifrån. Med tanke på att din häst är tjock så får hon för mycket energi. Det enklaste sättet är då att ta bort (eller dra ner kraftigt) kraftfodret samt att om möjligt öka motionen. Var lite uppmärksam bara så att hästen inte bara är bukig, då kan det behövas proteintillskott (vilket inte är ovanligt)

En fet häst blir inte slö på grund av att den inte får kraftfoder. Den blir slöare på grund av att den blir tyngre. Där är vi otroligt lika både människor och hästar. Inte blir en överviktig människa mer fysiskt aktiv eller orkar mer av att trycka i sig en chokladkaka eller hur..
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Eftersom jag tränar mycket nu och varit på väg ut till tävlingar men som pga ekonomin inte blivit av så är hon i mycket fin form, det är bara att hon är lite väl rund :D Hon har inte blivit så fet, hon är bara större och jag tycker att nu på sistone har hon blivit ännu större.

Hon är pigg och glad som sagt, det jag är rädd för är att hon ska bli slapp om jag tar bort för mycket. Hon är inte bukig, bara rund överallt :D Så det är inte proteinet, annars hade jag funderat över att minska på energi och öka på protein för kompensation men här behövs det inte.

Jag har nu halverat havren till 1 kg och ska försöka göra ett bättre arbetsschema till henne. När vintern är här blir det nog vintervila när det inte går att rida ordentligt, då kommer hon endast få nån näve kraft per mål och mineraler. Hon går mer än hon gjort i somras nu men det hjälper inte riktigt idag :D

Vi får vänta o se, ser jag ingen större förändring på nån månad minskar jag ytterligare och känner efter hur hon känns att rida. Tror inte att hon blir så slö i varje fall, det här är en pigg häst i grund o botten.

Det här är första gången jag har en häst som går på totalt fri tillgång så det är jättesvårt att veta hur jag ska göra.
Om jag nu skulle bli tvungen att ta bort havren, vad kan jag ge istället när de andra hästarna får mat? Mineraler måste hon få i sig, lite iallafall. Kanske köpa fodermorötter? Enbart nån näve torr betfor (som självklart blötläggs)?
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Det här är första gången jag har en häst som går på totalt fri tillgång så det är jättesvårt att veta hur jag ska göra.
Om jag nu skulle bli tvungen att ta bort havren, vad kan jag ge istället när de andra hästarna får mat? Mineraler måste hon få i sig, lite iallafall. Kanske köpa fodermorötter? Enbart nån näve torr betfor (som självklart blötläggs)?
Eller så¨lägger man några hundringar och skickar iväg en egen grovfoderanalys så vet man sen varför hästen ser ut som den gör och vad den behöver för mat .Låter om inte annat enklare i längden :P
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Nja, problemet är fortfarande det att jag inte har någon aning om hur mycket hon äter av gräset som är kvar och hur mycket hon äter av hösilaget (förutom på nätterna då jag hänger upp hönät).

Sen vet jag inte hur balarna ser ut, dvs var de kommer ifrån. Jag har tyvärr inte råd att skicka in, grovfoderanalys kostar ju nästan tusen och de andra i stallet är inte speciellt intresserade. Sen gillar jag inte heller att man hakar upp sig så lätt på det ena och det andra, det har alltid känts bäst att fodra med ögat och i de fallen har det alltid varit grovfodret som varit viktigast. Hon har hittills inte visat tendenser på att vara tjock så hon har alltid fått mer grovfoder om behov finns och hon ändras inte så lätt över grovfoder, hon har stått på allt mellan 9-12 kg hösilage med olika bra värden och hon har som sagt inte lagt på sig då.

Hon ser ut som hon gör helt uppenbart av för mycket energi, det är jag väldigt säker på, hennes avföring ser fin ut och hon är avmaskad nyligen, pälsen är i toppform. Hon är nästan perfekt, bara det att hon är rund nu :rofl:
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Om hästen är rund så får hon för mkt energi. Då fungerar inte din foderstat som den ska. Eftersom hon får mer energi än vad hon gör av med nu med det arbete hon gör så måste du dra ner på energin annars kommer hon bara att bli fetare och orka ännu mindre. Det man drar av på i första hand är energikraftfodret speciellt till en tjock häst.
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Analysen kostar lika mycket som en säck kraftfoder. Ungefär.
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Vart då? Jag hittar som sagt bara de dyrare, jag kanske kollar fel? :/ Jag vet som sagt inte heller var balarna kommer från eller om de är ordnad så det är tydligt att det är från olika mark. Balarna står uppradade, jag kan gissa att de köpt in dem så då är det meningslöst med att skicka in analys när man inte vet var balarna kommer ifrån, det är ju olika från mark till mark. Jag ska kolla med stallägaren men tycker att det fungerar med att fodra med ögat, som det är nu är det ju uppenbart att hon får för mycket energi... Så varför analysera om det inte är något värre än så?

Forest Autumn - jo tack, om du kollar i tråden så har jag börjat minska på kraftfoder och kommer fortsätta minska så länge förändring inte skett. Under betets gång har hon sett ok ut, sommarhull bara men nu har hon fortsatt lagt på sig så jag måste ändra på foderstat men jag ville ha lite tips, det har inte behövts innan. Som sagt, jag hade mina funderingar på att minska på kraftfoder och det har ju redan ändrats, nu ska vi bara vänta o se, det tar ju ett tag innan hästen visar förändring.

KL

Min andra fråga är - hur länge kan man vänta på att se nån förändring innan man drar ner på havren ytterligare? Är ungefär en månad en lagom lång tid?
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Min tjocka häst står i ett stall där alla hästar fri tillgång på hö under dagarna. På nätterna får hon dock enbart halm. Prova det och dra ner på krafftfoderet. Kan dock inte lova att det hjälper, tyvär verkar det inte göra någon nytta på min tjockis! :grin:
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Skulle det inte hjälpa att ta bort kraftfoder så kommer jag att minska hömängden i box, hon står ju inne ca 9 timmar och klarar sig gott och väl utan hösilage den tiden. Det går nog att lösa något. I värsta fall blir det ju munkorg på henne... Hon är inte svårfödd så jag hoppas att det räcker att minska på/ta bort kraftfodret.

Helt omöjligt är det ju inte att lösa nåt.
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Drar du ner på både grovfoder o kraft så får hon ju mindre och borde gå ner.
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Jag tycker det är feltänk att ta bort hösilaget på natten - uppfattar det som du menar så? Minska med något kilo istället. Ta bort kraftfodret helt och hållet. Ge en näve betfor med mineralerna och lite morötter. Det tar tid banta en häst, man ser ju inget på en vecka. Betforn ger energi inför tävling.
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Skulle det inte hjälpa att ta bort kraftfoder så kommer jag att minska hömängden i box, hon står ju inne ca 9 timmar och klarar sig gott och väl utan hösilage den tiden. Det går nog att lösa något. I värsta fall blir det ju munkorg på henne... Hon är inte svårfödd så jag hoppas att det räcker att minska på/ta bort kraftfodret.

Helt omöjligt är det ju inte att lösa nåt.
Om hästen står på halm, ja då klarar hon sig nog. Står hon på något annat (icke ätbart) så nej, då är det direkt olämpligt att låta henne stå utan grovfoder i nio timmar. Du måste verkligen tänka till nu när du vill få ner hästen i vikt. Både för hästens och din skull.

Som tidigare är sagt så beror fetma i första hand på att hästen får i sig mer energi än den gör av med. De allra flesta hästar klarar sig gott och väl på enbart grovfoder med ett hyggligt näringsinnehåll. De gånger en häst (normalfödd eller lättfödd) behöver tillskott av energi utöver det som finns i grovfodret är när de är i hård träning. Med hård träning menas hästar i galoppträning, travhästar i träning inför lopp och hästar som jobbar i skogen många timmar om dagen t ex. Det är ytterst sällan vanliga ridhästar (eller körhästar) behöver tillskott av energi utöver det som finns i grovfodret. någon timme eller två på ridbanan eller i skogen är inte hård träning för en häst.

Eftersom din häst nu är rund så är det lämpligt att ta bort kraftfodret helt och rida på som vanligt. Eventuella mineraler kan man blanda med lite betfor eller något annat som hästen tycker om. Sedan när hästen har gått ner önskat antal kilo så kan du höja mängden foder något så att hästen håller hullet på en lagom nivå.

Gör du dessutom en analys på hösilaget så underlättar det enormt för hur du ska utforma foderstaten. Även om du inte kan ta prov på alla balar så får du i alla fall en riktlinje att gå efter om du tar prov ur ett par tre balar. Min analys gick på ca 400 kr för de vanligaste analyserna (protein, energi, kalcium, fosfor och ett par till).
 
Sv: Fri tillgång till hö + kraftfoder?

Jag tycker det är feltänk att ta bort hösilaget på natten - uppfattar det som du menar så? Minska med något kilo istället. Ta bort kraftfodret helt och hållet. Ge en näve betfor med mineralerna och lite morötter. Det tar tid banta en häst, man ser ju inget på en vecka. Betforn ger energi inför tävling.

Det är bara ifall hon inte alls går ner trots jag minskat på kraftfoder, när hon står utan kraftfoder men ändå är rund (vilket jag inte tror) så måste jag ju begränsa mängden hösilage. Jag kommer dock inte att ta bort helt. Hon står på torvmix just nu, jag får inte tag i nån halm heller, det är mer praktiskt att ha henne på bädd också vilket halm inte riktigt känns lämpligt för.

Jag är dock inte helt emot att ta bort hösilage om nätter av den anledningen att hon står inne max 9 timmar per dygn (oavsett väder) och det är ju mindre än hästar som går ute 8-16 och det är sen 10-14 timmar mellan kvällsfodring och morgon - där är det inte acceptabelt för mig att ta bort/minska på kvällshö. Men som sagt - jag kommer inte ta bort höet helt utan begränsa mängden.

Tack - då vet jag att jag kan fortsätta ge betfor i lagom mängd och morötter ifall jag får ta bort kraftfodret så får hon även nåt i krubban när de andra i stallet får.

Jag hoppas se något litet resultat på nån månad, gör jag inte det så tar jag bort havren helt.

Hon känns nu efter några dagar med mindre havre ännu piggare att rida så det kanske börjar bli lagom för henne, jag har inget emot lite hull på henne eftersom jag håller på att bygga upp musklerna på henne så hon har lite att ta av men det får ju inte bli för mycket :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp