fri tillgång till hö!?

B

**BORTTAGEN**

vi har dividerat lite här hemma men nu har vi bestämt oss för att ha fri tillgång på hö men vi vet inte riktigt hur det ska förvaras i hagen.
behöver det ligga under tak på något sätt? eller det räcker kanske att ha det under träden i hagen.
det är väll inte så jätte lämpligt att ha det direkt på marken men på något t.ex lastpallar eller något liknande kanske?
har ingen erfarenhet av fri tillgång alls så är tacksam för alla svar.
tack på förhand! :bow:
 
ensilagebalar då? så kan ni juh kanske bygga en grej att ha det inuti så blir det inte lika mycket spill. Finns att köpa av hårt material också. Vet ej pris på såna saker bara.
 
Kommer ni ha storbalar, eller är det storbalar som läggs ut? Pallar är ju bra att ställa/lägga höt på, då är det lätt att byta plats också så inte marken blir för söndertrampad.

Kommer det ligga så mycket att det blir över natten är det lämpligt med något sorts skydd uppifrån så länge det är risk för regn i alla fall.
 
Beror på hur ni tänkt er. Vi har fri tillgång, men lägger ut dryga dagsransonen på morgonen resp dryga nattransonen på kvällen. På så sätt är fodret nytt vid varje tillfälle (skalar av storbal hösilage) och vi har en skaplig koll på hur mycket som går åt.
Fodret läggs direkt på backen och spillet blir totalt sett mycket litet. Ser inget problem med det.

Skall man ställa ut hela balen på en gång, måste det antagligen till någon form av foderhäck, för att spillet inte skall bli för stort.

LIA
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 397
Senast: Marty
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 275
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp