Bukefalos 28 år!

Fri tillgång till salt. Ålder?

Ela66

Trådstartare
Från och med vilken ålder är det lämpligt att låta den unga hästen ha fri tillgång till salt via saltsten?
 
Sv: Fri tillgång till salt. Ålder?

Är det någon som vet när det är lämpligt att låta med ha saltsten?

Allt jag läst mig till är att föl inte ska ha det pga att deras kroppar inte kan ta hand om det, men det står ingenting om när det är lämpligt att låta dem ha saltsten.
(kanske jag skulle frågat på Avel istället?)
 
Sv: Fri tillgång till salt. Ålder?

Vi gör så att vi ger salt i maten till fölen när de är upp till 1 år, sedan får de saltsten i hagen på 1-årsbetet och till hösten när de stallas in borde de kunna ha saltsten i sina boxar utan att överkonsumera.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp