Fri utfodring på lösdrift

S

Sesselja

I vårt stall ger vi våra hästar, som går på lösdrift, hösilage i en stor foderhäck. Vi sätter i en bal om gången, så att de har fri tillgång till det. Det är tio hästar som delar på det och det blir ju ganska mycket spill på marken runtomkring. Är det någon annan som har det så här? Hur gör ni med det som hamnar utanför? Det blir ju nertrampat och det är ju inte bra om hästarna äter det. Dessutom är det så att eftersom hästarna står runt foderhäcken hela dagen, hamnar den mesta spillningen där också och med tio hästar kan ni ju tänka er hur det ser ut efter ett tag. Hur ofta ska man mocka? Gör ni det för hand eller med hjälp av t ex traktor? Ägaren till vårt stall tyckte inte att det behövdes förra vintern och efter ett tag såg det fruktansvärt ut och hästarna stod i jättemycket skit. Vad ska man göra? Vill vara väl förberedd inför detta året. Det kan väl inte vara tillåtet att ha hästarna så här? :(
 
Jag hade också mina två hästar på fri tillgång i vintras och de fick sitt foder i en foderhäck precis som era. Kan bara hålla med om att det såg bedrövligt ut. :( I början gick det bra att mocka men, sen när det blev riktigt kallt så frös ju skiten och gick inte att mocka. Fördelen när det var kallt var ju att allt äckel liksom blev lite mindre äckligt. När det var töväder så körde vi med traktorn och plogade undan skiten i stora högar och nu i sommar har vi tagit bort de högarna. I år ska jag ha foderhäcken på ett lite mer lättstädat ställe. Funderar på att gjuta en stor platta att ställa balen på. Vet dock inte hur det skulle fungera i praktiken. Känns som om det skulle vara mer lättstädat i alla fall.
 
Ni kan ju flytta höhäcken varje gång ni lägger i en ny bal. På så vis slipper det ju bli mycket dynga på ett och samma ställe.
 
Vi lägger ut högar ,mycket för att det fortfarande kan bli bråk kring stona *suck* så det är bara onödigt att dom ska behöva äta uppe i varandra .
En öppnad rundbal står brevid stallet och vi lägger ut hö i stort sett hela dan i massa högar så pållarna får traska runt som dom vill och käka .
Nu Har vi två stora hagar och förhållandevis få hästar som går i de (mellan 4-6) så det här kanske bara fungerar med ett mindre antal -i pensionärshagen bor det dessutom 3 snart 4 hästar som äter direkt ur rundbalen -när den tar slut så flyttas balen till ett annat ställe för att förhindra att det blir lortigt på samma ställe .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 906
Senast: Tilde789
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp