Fria marknadshyror

Ah, vad är det kollektiva?

Det är mer som att ha ett korridorsrum?

Nåja huvudpoängen var egentligen att om man vill bo kollektivt tror jag att det inte finns några direkta hinder eller regler mot att skapa dem. Som tex 5 studenter flyttar ihop i en lägenhet som i Berlin, det är ju bara att göra. Jag har varit nära ett par gånger att flytta ihop med ngn väninna.

Därav också tanken att vi tydligen inte valt det i så stor omfattning utan väjs om man måste i många städer och då inte ordnat från staten utan att folk tagit egeninitiativ.

Det "kollektiva" är att man delar en lägenhet. Det behöver inte vara mer komplicerat än så, och brukar inte innebära mer än så heller. En gemensam punkt som alltid kommer upp är städning. Men jag har aldrig hört talas om ett kollektiv där man måste laga mat åt varandra.
 
Det "kollektiva" är att man delar en lägenhet. Det behöver inte vara mer komplicerat än så, och brukar inte innebära mer än så heller. En gemensam punkt som alltid kommer upp är städning. Men jag har aldrig hört talas om ett kollektiv där man måste laga mat åt varandra.
Ja den varianten. Så hade ju min man bott som sagt, egenorganiserat 5 personer och jag i korridor om 15, ordnat av studenthyresvärden. Så jag har inga problem att begripa det, och skrev dessutom om det i inlägg. Där skrev jag ingenting om gemensam matlagning. Så det borde framgå att jag inte tror det måste ingå.

Men i ett bostadsbolagskollektiv med egna lägenheter antar jag att de måste ha någonting gemensamt för att vara ett kollektiv. Annars är de ju bara ett hyreshus.

Poängen var, att om man vill bo kollektivt så kan man göra det. Vi behöver inte fria marknadshyror för att det ska bli så. Men vi kanske behöver fria marknadshyror för att det ska bli vanligt. För folk verkar i viss omfattning i Sverige välja att bo en och en tills de måste flytta ihop. Trots att det är helt ok att flytta ihop om man vill.

Dvs jag hade skrivit, folk verkar vilja bo själva i Sverige.
Någon svarade Nej jag vill inte bo själv! bättre som i Berlin.
Jag svarar i essens, skapa ett kollektiv då.
 
Ja den varianten. Så hade ju min man bott som sagt, egenorganiserat 5 personer och jag i korridor om 15 så, ordnat av studenthyresvärden. Så jag har inga problem att begripa det, och skrev dessutom om det i inlägg. Där skrev jag ingenting om gemensam matlagning. Så det borde framgå att jag inte tror det måste ingå.

Men i ett bostadsbolagskollektiv med egna lägenheter antar jag att de måste ha någonting gemensamt för att vara ett kollektiv. Annars är de ju bara ett hyreshus.

Okej, då missförstod jag.
 
Jamen självklart. Det finns hur mycket som helst att läsa om det. Du KAN inte ha missat det?

T ex

Diskriminering förekommer även på den svenska bostadsmarknaden. I ett experiment svarade forskare på bostadsannonser på internetsajten Blocket. De använde sig av tre olika namn, Erik, Maria och Mohammed, vilka svarade på 500 annonser vardera. Resultatet blev att Maria fick svar i 56% av fallen, Erik i 46% och Mohammed i 21%. En liknande studie fann att personer med ett svenskklingande namn fick ett positivt svar i 60% fler fall än personer med ett arabisktklingande namn.

https://www.migrationsinfo.se/diskriminering/

Fast det på blocket handlar väl om andrahandsuthyrningar? Där förstår jag att det är vanligt eftersom svenskar privat inte alls är så öppna och fördomsfria som de påstår sig vara när det väl kommer till kritan.
 
Fast det på blocket handlar väl om andrahandsuthyrningar? Där förstår jag att det är vanligt eftersom svenskar privat inte alls är så öppna och fördomsfria som de påstår sig vara när det väl kommer till kritan.
Jag kikade snabbt i deras text, det gällde både privatpersoner och företag som hyrde ut.
 
Ur en äldre rapport från DO:

DO:s särskilda arbete kring diskriminering på bostadsmarknaden och de juridiska processer som DO drivit pekar med all tydlighet på att diskrimineringen på bostadsmarknaden är ett omfattande samhällsproblem. Såväl forskning kring segregation som studier kring diskriminering och DO:s lokala arbete med etniska minoriteter bekräftar bilden av att vissa grupper i det svenska samhället har sämre möjligheter på bostadsmarknaden på grund av sin etniska tillhörighet. Förekomsten av diskriminering är tydlig både på strukturell och individuell nivå.

Rapporten bygger på en mängd kunskapskällor, inte minst aktörer som direkt berörs av frågan i olika led, vilket ger den en särskild styrka. Det finns bostadsområden i svenska städer med missförhållanden som gör att det kan ifrågasättas om rätten till bostad är tillförsäkrad alla utan diskriminering och om Sverige lever upp till åtaganden enligt internationella konventioner.


DO kan konstatera att avsaknaden av ett rättslig skydd där rättighetens innebörd, ansvaret för att förverkliga rättigheten och möjligheten att utkräva rättigheten, leder till att grupper och individer inte får tillgång till rättigheten och därigenom diskrimineras. Majoritetsbefolkningen och grupper med annan etnisk tillhörighet än svensk lever tydligt åtskiljda i olika bostadsområden och olika boendeformer. Den uppdelningen ökar och blir tydligare samtidigt som individer från vissa etniska minoriteter upplever att bostadsområde och bostadsform inte är självvalt.
Segregeringen och segmenteringen i våra svenska städer har flera orsaker men diskrimineringens betydelse har fått ökad uppmärksamhet inom forskningen och bland olika samhällsaktörer. DO:s erfarenhet från arbetet kring diskriminering på bostadsmarknaden, från diskrimineringsanmälningar och juridiska processer är att det finns diskriminerande strukturer på bostadsmarknaden som utestänger och styr individer till eller från vissa bostadsområden och på så sätt bidrar till segregering och segmentering.
De uthyrningskriterier och förmedlingssystem som finns på bostadsmarknaden är tydliga exempel på diskriminerande strukturer. Utformningen av systemen och den otydlighet och begränsade insyn som finns i systemen bidrar till ojämlikhet på bostadsmarknaden och ger ett utrymme för godtyckliga bedömningar och diskriminering.

Även om förhållandena inte är lika tydliga inom boendeformerna egnahem kan DO konstatera att det vid köp och försäljning av bostäder förekommer strukturella hinder som hindrar etniska minoriteters boendekarriär. Mot denna bakgrund är det viktigt att utveckla kraftfulla åtgärder som motverkar och förebygger diskriminering och som pekar ut och fördelar ansvaret bland samhällets och bostadsmarknadens aktörer. Det krävs ett systematiskt arbete på olika nivåer där flera parallella åtgärder samverkar för att bekämpa den diskriminering som idag existerar.


Ursäkta textvägg ... Men alltså, det är ju en nobrainer att jag och Abdallah har HELT olika förutsättningar på bostadsmarknaden
 
Jag kikade snabbt i deras text, det gällde både privatpersoner och företag som hyrde ut.

Bläddrade bara som hastigast i fältstudien men tyckte inte det riktigt framgick men kan ju ha missat det såklart. Det jag dock syftade på från början är alltså riktiga hyresvärdar i form av t ex Svenska bostäder, Familjebostäder, Einar Mattsson och dyl. Inte andrahandsuthyrningar på olika sajter. Där vore det ju nästan skandal om Ahmed å ena sidan och Petter å andra sidan skulle behandlas olika om de i övrigt är helt likvärdiga (d.v.s inga skulder, fast jobb m.m.) Men jag säger inte emot dig. Är det så det fungerar så är det ju djupt tragiskt.
 
Bläddrade bara som hastigast i fältstudien men tyckte inte det riktigt framgick men kan ju ha missat det såklart. Det jag dock syftade på från början är alltså riktiga hyresvärdar i form av t ex Svenska bostäder, Familjebostäder, Einar Mattsson och dyl. Inte andrahandsuthyrningar på olika sajter. Där vore det ju nästan skandal om Ahmed å ena sidan och Petter å andra sidan skulle behandlas olika om de i övrigt är helt likvärdiga (d.v.s inga skulder, fast jobb m.m.) Men jag säger inte emot dig. Är det så det fungerar så är det ju djupt tragiskt.
"Internet, Blocket. se användes. Bostadsmarknaden är en aktiv marknad och både privata företag och privatpersoner annonserar ut lediga hyresrätter på denna hemsida." s116, där står också att de sökte samtliga lägenheter som var utannonserade under en period.

Men det ÄR ju skandal.
 
Så här skrev de som gjort fältstudien på DN Debatt:

De tre fiktiva försökspersonerna har samtliga sökt 500 lägenheter och resultatet av experimentet visar på en kraftig diskriminering mot personen med arabiskt/muslimskt namn i så mening att denna fick avsevärt sämre respons från hyresvärdarna än personerna med typiskt svenska namn. Mannen med typiskt arabiskt/muslimskt namn blev i färre fall än de andra försökspersonerna erbjuden att inkomma med ytterligare information om sig själv till hyresvärdarna då han sökte lägenhet. Han blev dessutom inbjuden till betydligt färre visningar av sökta lägenheter än de övriga försökspersonerna. Vidare framkom att personer med typiskt kvinnligt svenskt namn har lättare att få hyra lägenhet än personer med typiskt manligt svenskt namn.


Av de 500 sökta lägenheterna fick försökspersonen med namnet Maria en positiv respons från hyresvärden (i så mening att hon antigen blev erbjuden att antingen komma på visning av lägenheten eller erbjuden att inkomma med mer information om sig själv) i drygt 53 procent av fallen. För 19 procent av de sökta lägenheterna blev försökspersonen Maria direkt inbjuden till visning av lägenheten.

Försökspersonen Erik fick en positiv respons från hyresvärden i 41 procent av fallen och blev direkt inbjuden till visning av lägenheten i drygt 10 procent av fallen. För försökspersonen Mohammed uppgick andelen ansökningar vilken ledde till en positiv respons från hyresvärden till 18 procent. I enbart 4 procent av fallen blev försökspersonen Mohammed inbjuden till visning av lägenheten. Med andra ord innebär detta att män med typiskt arabiska/muslimska namn måste söka tre gånger fler lägenheter än kvinnor med typiskt svenska namn för att få en positiv respons från hyresvärden och fem gånger fler lägenheter än kvinnor med typiskt svenska namn för att få en inbjudan till visning av lägenhet!

Även då vi kontrollerar för olika bakgrundsfaktorer såsom lägenheternas storlek, månadshyra och i vilken kommun den sökta lägenheten är belägen finner vi statistiskt säkerställd diskriminering mot personer med arabiskt/muslimskt namn på bostadsmarknaden. Dessutom indikerar resultaten i undersökningen att diskrimineringen av personer med arabiskt/muslimskt namn är kraftigare i orter utanför storstäderna (Stockholm, Göteborg, Malmö) än i storstäderna. De skillnader i möjlighet att få lägenhet vilka observeras mellan kvinnor och män är även de statistiskt säkerställda när vi kontrollerat för de bakgrundsfaktorer som nämnts ovan.
 
:D försöker bara uppmuntra till att flytta ihop i ett tantkollektiv om man vill (utan fulla marknadshyror). Tycker det verkar trevligt.

Jag har bott i kollektiv under studenttiden! Det var en underbar tid! :D Vi har faktiskt pratat om att köpa lägenhet ihop nu på äldre dar och starta ett tantkollektiv! Kvadratmeterpriserna blir ju betydligt lägre också om man köper större. Nu bor de flesta i ettor för runt 3 mille. Man får rätt mkt om man går ihop och lägger in tillsammans.
 
Litet OT, men tänker på kollektivboende... Strängt taget står det ju den som vill fritt att arrangera det utifrån befintliga vanliga fastigheter av olika slag, som bl a @tornblomma är inne på. :) Utmaningarna finns absolut, men det känns inte som om det främst är fastighetsbeståndet som sådant som hindrar boendeformen kollektiv. Min uppfattning är att det kanske snarare är svårt att hitta tillräckligt många kollektivister, och tillräckligt... kollektivistiska kollektivister. Jag tycker att så fort som något skall ske i grupp numera - och hela föreningslivet är ju ett exempel - så visar det sig att många är större individualister än de kanske ens är medvetna om själva.

Mitt intryck är att många kollektivprojekt slutar i osämja, mycket på grund av att kompromissviljan inte är så utbredd som de inblandade vill tro från början.
Ett par vänner till mig drog igång ett stort kollektivprojekt på 90-talet, en grupp människor köpte en nedlagd stor vårdinstitution tillsammans och planerade för innovativa boendeformer. Det slutade i en katastrofalt infekterad konflikt.
 
Så om Abdallah hade varit högavlönad, singel och fast jobb sedan länge. Tror du inte han hade fått samma erbjudanden? Jag hoppas ju iaf att han hade fått det.
Om Abdallah däremot skulle ha två fruar, sju barn, inte pratar svenska och inte har egen försörjning så är det inte så konstigt att han inte får sådana erbjudanden. Han skulle förmodligen inte ens veta att han kan fråga.
Tyvärr får han nog inte samma erbjudande oavsett :( På mitt jobb har vi flera enormt bra kollegor - även de med utbildningar som den sk marknaden uppges skrika efter, kunniga i flera olika språk och kulturer - men då de heter typ Abdallah får vi behålla dem.

Bra för oss. Kanske tråkigt för dem (hoppas inte!:heart). Dåligt för svensk ekonomi och för statsfinanserna
 
Jag bor i kollektiv pa grund av bostadssituationen i London. Det ar ett kollektiv pa sa satt att vi ar fyra personer som delar en lagenhet - egna sovrum, men delade ovriga ytor. Vi har ingen "forening" eller organiserad matlagning - vi delar pa rakningar och har stadpass, men lever inte i den har situationen av egen vilja, utan av nodvandighet. Det funkar tillrackligt bra for att vara en draglig levnadssituation utan osamja etc, men jag tror vi samtliga hade valt att bo enskilt om mojligheten funnits!
(Kallhyra pa £2,400/manad i zon 2/3 i sodra London)

London/UK tycker jag ar ett fantastiskt exempel pa att fri prissattning inte per automatik loser bostadsbristen - vi har en valdigt oreglerad hyresmarknad har, och det ar fortfarande akut bostadsbrist - visst, det gar att hitta nagonstans att bo och flytta in inom 24 timmar, men standarden och hyresnivan ar inte bra, och du kan ofta bli vrakt med kort forvarning och utan anledning.

Sa, om malet ar att utoka antalet bostader sa ar det inte korrekt att bara fri prissattning loser det problemet.
 
Jag bor i kollektiv pa grund av bostadssituationen i London. Det ar ett kollektiv pa sa satt att vi ar fyra personer som delar en lagenhet - egna sovrum, men delade ovriga ytor. Vi har ingen "forening" eller organiserad matlagning - vi delar pa rakningar och har stadpass, men lever inte i den har situationen av egen vilja, utan av nodvandighet. Det funkar tillrackligt bra for att vara en draglig levnadssituation utan osamja etc, men jag tror vi samtliga hade valt att bo enskilt om mojligheten funnits!
(Kallhyra pa £2,400/manad i zon 2/3 i sodra London)

London/UK tycker jag ar ett fantastiskt exempel pa att fri prissattning inte per automatik loser bostadsbristen - vi har en valdigt oreglerad hyresmarknad har, och det ar fortfarande akut bostadsbrist - visst, det gar att hitta nagonstans att bo och flytta in inom 24 timmar, men standarden och hyresnivan ar inte bra, och du kan ofta bli vrakt med kort forvarning och utan anledning.

Sa, om malet ar att utoka antalet bostader sa ar det inte korrekt att bara fri prissattning loser det problemet.

Jag har en nära anhörig som bor med sin partner i London. De hade såvitt jag förstår kanske inga större problem att hitta ett boende, men de har också bara ett rum i en trea som de delar med två andra, som de inte känner sedan tidigare. För en helt hutlös hyra med svenska mått mätt och tja, så var det ju det där med standarden ...

Det funkar väl för dem att bo så nu, men barn t.ex. är det ju inte tal om. Det är ju inget fritt boende så sett alls.
 
Jag har bott i kollektiv under studenttiden! Det var en underbar tid! :D Vi har faktiskt pratat om att köpa lägenhet ihop nu på äldre dar och starta ett tantkollektiv! Kvadratmeterpriserna blir ju betydligt lägre också om man köper större. Nu bor de flesta i ettor för runt 3 mille. Man får rätt mkt om man går ihop och lägger in tillsammans.
Jo jag är väldigt sugen på att dela större hus med flera lägenheter med några.
 
Jag har flera vänner, ofta fattiga frilansande typ konstnärer och kulturarbetare som sitter på förstahandskontrakt i äldre sekelskifteshus i innerstan. Inte sällan har de haft kontrakten länge, sen innan hyresmarknaden spårade ut och det blev mer eller mindre omöjligt att få ett attraktivt förstahandskontrakt under en livstid.
Med marknadshyror skulle dessa inte ha råd att bo kvar. Intressant nog tror jag att bostadsrätterna då skulle falla i värde. Känslan i kvarteren skulle gå förlorad. Det som mäklarna stolt säljer in som typ ”Lilla Paris” med rödvinsbohemer sittande på kvartershak, små konstgallerier och mindre ateljéer, kvarters”original”, pensionärer ”som alltid funnits där”.. ja det skulle gå förlorat. Och vad finns då kvar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp