Fribetäckning

Jag tror snarare att det är vi som gör något fel när vi släpper ihop dem. Den hingsten jag nämner i mitt tidigare inlägg är van vid fribetäckning och har fungerat normalt både före och efter.

OK ja jag vet att en del hingsthållare hävdar att man aldrig ska ha färre än 4 ston på fribetäckning för att hingsten kan "jaga ijäl" sig då...kan säkert vara såna saker som spelar in för vissa...
 
Har du någon teori om varför? Det påminner mig om ett annat sto som blev galet när hingsten släpptes in, trots brunst. Berodde på omtanke om fölet tror jag men resultatet blev att hingsten också blev tokig. De fick isär dem, betäckte henne för hand en gång och fick föl året därpå.
Den gången det händer har jag verkligen ingen aning om vad som flög i hingsten. Han tyckte nog helt enkelt inte om henne...
Fast det där skulle inte jag tycka är riktigt normalt och då ska inte såna hingstar gå på fribetäckning heller, och en hingst som har MORD i blicken mot ett brunstigt sto kanske inte är så lämplig att avla på, en hingst som är otrevlig att hantera i kring ston eller vid betäckning skulle jag kastrera.
Hingsten ifråga var en bit över 20 år och hade i alla år funkat utmärkt på fribetäckning. Däremot var det helt omöjligt att ha honom i hage med valack. Han betedde sig mot det stoet på samma sätt som när han skulle jaga bort valacker. Fullkomligt obegripligt. (och nej, hon blev inte dräktig, hon togs ut ur hagen.)

Jag har också haft en annan incident när en normalt fungerande hingst jagade ett brunstigt sto. Där fick jag senare en förklaring, som jag tror på. Stoet hade nämligen en äggstockstumör och sådana utsöndrar testosteron. Och jag tror att hingsten kände det på nåt vis och därför blev frustrerad.
OK ja jag vet att en del hingsthållare hävdar att man aldrig ska ha färre än 4 ston på fribetäckning för att hingsten kan "jaga ijäl" sig då...kan säkert vara såna saker som spelar in för vissa...
Just det argumentet har jag aldrig hört. Och jag har heller aldrig haft några stora flockar med ston utan det har varit 1-5 ston i hagen samtidigt. Inga problem som jag kunnat relatera till flockstorlek i alla fall.
 
OK ja jag har också varit med om ett par ston med "hormonfel" som inte hingsten betedde sig normalt mot men i de fallen fungerade inte stona riktigt normal i beteende mot andra hästar heller. Jag har två ston med hingst nu o det funkar bra men jag tror lite det skiljer mellan raser och deras temperament samt traditioner och rutiner inom raserna med. Jag tycker iaf att det skiljer mellan de raser jag har
 
OK ja jag har också varit med om ett par ston med "hormonfel" som inte hingsten betedde sig normalt mot men i de fallen fungerade inte stona riktigt normal i beteende mot andra hästar heller. Jag har två ston med hingst nu o det funkar bra men jag tror lite det skiljer mellan raser och deras temperament samt traditioner och rutiner inom raserna med. Jag tycker iaf att det skiljer mellan de raser jag har
Jag tycker nog att det skiljer mycket även mellan individer inom samma ras.
 
Jag tycker nog att det skiljer mycket även mellan individer inom samma ras.
Ja så är det ju så klart men det skiljer ju rätt mycket i temperament också mellan ex en ardenner och ett Engelskt fullblod liksom tradition i hantering mm
 
Ja så är det ju så klart men det skiljer ju rätt mycket i temperament också mellan ex en ardenner och ett Engelskt fullblod liksom tradition i hantering mm
Var inte så säker på det! :idea:
Jag har träffat sävliga fullblod och heta ardennrar... Och givetvis deras motsatser
På samma sätt som jag har träffat heta och känsliga, likväl som kolugna shetlandsponnyer. Eller valfri annan ras...
 
Var inte så säker på det! :idea:
Jag har träffat sävliga fullblod och heta ardennrar... Och givetvis deras motsatser
På samma sätt som jag har träffat heta och känsliga, likväl som kolugna shetlandsponnyer. Eller valfri annan ras...

Ja självklart men generellt finns ju en anledning till att man använder fullblod på galoppbanorna och ardennern framför körredskap där den lugnt ska kunna stå still....(men ja SJÄLVKLART jag har sett fullblod framför vagn och ardenner på gallopp med) men det det bortser inte från fakta att raserna är AVLADE för olika ändamål och har temperament därefter ;)
 
Ja självklart men generellt finns ju en anledning till att man använder fullblod på galoppbanorna och ardennern framför körredskap där den lugnt ska kunna stå still....(men ja SJÄLVKLART jag har sett fullblod framför vagn och ardenner på gallopp med) men det det bortser inte från fakta att raserna är AVLADE för olika ändamål och har temperament därefter ;)
jag är envis.
Avlade för olika ändamål, ja.
Men inte nödvändigtvis särskilt stor skillnad i temperamentet. Sen kan man komma runt en hel del av temperamentet med hjälp av uppfostran och utbildning, oavsett ras. Kallblod är inte så sävliga som man kan tro... (minns grannens gamla ardennermärr, han hade bannemig fullt upp att hålla henne "på mattan"...)
 
Min hingst har ju fribetäckt så gott som varenda gång. När han var ung så hade vi ett stensäkert sto, trots att hon bara var 3. Betäckningen gick till som följande. Vi gick med dem till hagen, de såg varann, vi släppte dem och de sprang mot varann. Hingsten fick fram och upp snorren i farten och stoet vände rumpan till direkt och han hoppade upp direkt från ett galoppsprång. Det gick jättebra tills den 4:e gången, då var nämligen inte damen brunstig längre... Men hon vände ju upp rumpan som innan... Men sen sparkade hon järnet och skrek!

Efter den upplevelsen så är han betydligt försiktigare!

Nu är han lite äldre och tar god tid på sig, han vet att ston är tjuriga jävlar som kan vända på en 5 öring. Det visste han inte när han var 2 ;)
Han har gått mkt med dräktiga ston och senaste fölet blev fribetäckning på. Hon hade nämligen resorberat utan att vi märkt det, av datumet som fölet kom att döma. Vi märkte heller inte när ombetäckningen gjordes, så det hade nog skötts snyggt.

Nu har ju jag samma ras som dig, och de är ju väldigt lätthanterliga över lag, det är ju därför det finns så många arabhingstar. Men Fille har gått med 1-3 ston när han har fribetäckt, och det har fungerat utmärkt.
 
jag är envis.
Avlade för olika ändamål, ja.
Men inte nödvändigtvis särskilt stor skillnad i temperamentet. Sen kan man komma runt en hel del av temperamentet med hjälp av uppfostran och utbildning, oavsett ras. Kallblod är inte så sävliga som man kan tro... (minns grannens gamla ardennermärr, han hade bannemig fullt upp att hålla henne "på mattan"...)

Jag tycker det känns som om vi menar samma sak egentligen, jag har haft en fot i både bruks och ridvärlden i många år inkl avelssidan så du behöver inte övertyga mig om ngt, haft både kallblod och fullblod så jag hävdar ändå att GENERELLT är det en viss skillnad det är min bestämda åsikt, sen finns det självklart individer som är åt ena eller andra sidan. Kallblod är ofta både smarta och känsliga och inga nybörjarhästar men jag har aldrig haft ett kallblod med den reaktionshastighet ett fullblod kan ha och jag har inte träffat ngt fullblod lämpligt tex att genomföra hingstpremieringen för nsv/ardenner. MEN jag är tillräckligt gammal för att inse att jag har mycket kvar att lära och varje dag med hästarna ger mig nya aha upplevelser liksom människorna därikring :) Jag tycker att en av tjusningarna med hästvärlden är alla nyanser och att det alltid finns mer kvar att lära. Upplever tex Araben betydligt mer lätthanterlig än Nordsvenskarna trots att jag haft Nordsvensk i 25 år men som alltid så blir det ju vad man gör dem till ;) älskar båda raserna med sina sidor men jag tycker det finns ganska tydliga skillnader men också många likheter :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp