Frieser hur är de i ridningen?

marie89

Trådstartare
Jag har som hobby att utbilda ungponny, men jag börjar bli sugen på att skaffa mig en stor häst för att utveckla min egen ridning.

Ett vanligt halvblod funderar jag på, men är ju något speciellt med frieser.

Så därför undrar jag ni som har frieser, hur är de i regel i temperamentet (förstår givetvis att det skiljer från olika individer)? Jag är mest dressyrinriktad, har förstått att många frieser är bra i dressyr, men inte i hoppning. Men när det gäller hopp, klarar de inte ens typ 70-80 bana?
Är det stor skillnad på att rida en frieser och ett halvblod?

Ska inte ha en häst att tävla massa utan främst för att utveckla mig själv och har roligt med, och så är min man intresserad av körning, han vill gärna lära sig att köra stock och sånt och då lämpar sig en frieser bättre än ett halvblod.
 
Jag har varit medryttare på en frieser. Den hästen hade ett behagligt temperament, lätt att ha att göra med. Benlyftet var något man fick vänja sig vi. Galoppfattningar var svåra för henne.
 
Finns bättre och sämre modeller, de är ju avlade för körning från början med lång rygg och högresta. Vissa bättre exteriör än andra. Många har svårt för lugn samlad galopp och Galoppfattningar. Lättare generellt för ökade gångarter än samlade. Sett vissa riktigt fina men som varmblodstravaren Kräver den en duktig dressyrryttare över medel för att arbeta korrekt. Skulle inte köpa en sån för dressyr om jag inte var duktigare än medelryttaren och kunde utbilda hästar.

De jag har träffat och ridit har varit snälla och milda i tempramentet med mkt energi och lite nerv. Stor skillnad oftast mot halvblodet i gångarter och dressyr.

Tror frisern passar bättre till vanlig vagnskörning än dra stock. Lite för pigga och mkt nerv för skogskörning, vad jag upplevt.
 
Ponnyerna brukar jag utbilda till LA/LA innan jag säljer de.

Nu vill jag ha en häst så att jag själv kan komma upp till MSV i dressyr.
 
Som många redan nämnt har de ofta väldigt svårt för galoppen. Vissa lättare än andra såklart men ja över lag ganska svårt för dem. Jag har ridit flera renrasiga och även några korsningar, alla utom 2st har haft tydligt svårare för galoppen. Sammanlagt ridit 9st så jag har en del erfarenhet men såklart inte jätte mkt :)
 
Jag har som hobby att utbilda ungponny, men jag börjar bli sugen på att skaffa mig en stor häst för att utveckla min egen ridning.

Ett vanligt halvblod funderar jag på, men är ju något speciellt med frieser.

Så därför undrar jag ni som har frieser, hur är de i regel i temperamentet (förstår givetvis att det skiljer från olika individer)? Jag är mest dressyrinriktad, har förstått att många frieser är bra i dressyr, men inte i hoppning. Men när det gäller hopp, klarar de inte ens typ 70-80 bana?
Är det stor skillnad på att rida en frieser och ett halvblod?

Ska inte ha en häst att tävla massa utan främst för att utveckla mig själv och har roligt med, och så är min man intresserad av körning, han vill gärna lära sig att köra stock och sånt och då lämpar sig en frieser bättre än ett halvblod.
Det är väldigt stor skillnad måste jag säga.
Jag red till en renrasig (liten modell, ca 150 cm), han hade svårt för galoppen vilket verkar vara återkommande inom rasen och var väldigt duktig på att avgöra vem som satt på honom.
Inget eget driv.
Enorm skillnad på gångarter mot halvbloden.

Har även ridit en korsning, men den var mycket mer lik sin andra ras än frieser.
Rider annars uteslutande halvblod ;)
 
tack för alla svar. de är nog sämre på dressyr då än jag trodde. de är ju så grymt snygga! men är viktigt med hög ridbarhet för mig.
 
tack för alla svar. de är nog sämre på dressyr då än jag trodde. de är ju så grymt snygga! men är viktigt med hög ridbarhet för mig.
Du skulle ju kunna provrida någon och bilda dig en egen uppfattning? :) Jag har en frieserkorsning där mest friesern slagit igenom och hon kräver en annan slags ridning än mitt halvblod, men jag tycker inte hon är svårare att rida än halvblodet, på många sätt är hon lättare. Visst hade hon lite svårare för att sätta under sig i galopp i början, men hon har så många andra fördelar så det väger upp.
 
Ang hoppning så fanns det en frieser på en ridskola här i närheten för väldigt många år sedan, den hade ingen särskilt bra hoppteknik... Det gick liksom rakt upp och rakt ner, den kunde hoppa ca 1 meter så länge det var rättuppstående, men den kunde inte hoppa oxrar el dyl alls, den klarade liksom inte av att ta sig både uppåt och framåt.
 
Ang hoppning så fanns det en frieser på en ridskola här i närheten för väldigt många år sedan, den hade ingen särskilt bra hoppteknik... Det gick liksom rakt upp och rakt ner, den kunde hoppa ca 1 meter så länge det var rättuppstående, men den kunde inte hoppa oxrar el dyl alls, den klarade liksom inte av att ta sig både uppåt och framåt.
Ja, den Frieser jag har erfarenhet utav kunde inte hantera 3 små skutt på rad i galopp, det blev för mycket att hantera för skallen kändes det som, oftast revs andra "hindret" (20 cm) :angel:. Ganska introvert häst, vilket jag tycker är negativt.

Däremot var korsningen (hälften fullblod) en mycket trevligare tävlingshäst.
 
AB8Z1318_zps72094f30.jpg

Det finns nog både de som kan hoppa och de som inte kan.. många friesers ägs ju inte direkt av hoppryttare heller så de får ju inte testa, vissa är kanske också för tunga. Men en sportigare modell bör väl kunna hoppa :) Denna är en korsning med oldenborgare som är ännu tyngre än friesern men hon hoppar ok. Inte så högt kanske.
 
AB8Z1318_zps72094f30.jpg

Det finns nog både de som kan hoppa och de som inte kan.. många friesers ägs ju inte direkt av hoppryttare heller så de får ju inte testa, vissa är kanske också för tunga. Men en sportigare modell bör väl kunna hoppa :) Denna är en korsning med oldenborgare som är ännu tyngre än friesern men hon hoppar ok. Inte så högt kanske.
Fast Oldenborgare (antar att du menar det danska halvblodet) är utmärkta hopphästar med mycket hög ridbarhet. Och menar du Oldenburger så är dessa oerhört vanliga inom ridsport på högsta nivå.

Jag tycker att din häst ser ut att vara en trevlig ridhäst i typ utefter det man ser på just den här bilden.
 
Måste även förtydliga att Oldenborgaren är alltså den tyska Oldenburghästen reg i dk som är en UTMÄRKT tävlingshäst både inom hopp och dressyr. Så jag förstår verkligen inte vad du menar när du skriver att Oldenborgaren skulle vara en tung häst. Vi har en Oldenburg hos oss som går GP på FEI hoppning 160 med placeringar. Han är under 170 själv och väldigt rastypisk (och såklart välavlad).
Jag har ridit massvis utav dom och sett ännu fler på tävlingsbanorna. Därav min förundran.

Jag kanske har missat någonting :)
 
Msv dressyr vet jag inte riktigt men...
Den enda friesern (hade inga stam, men såg ut som en och var moderlivsimport Holland... :angel:) jag känt var en riktigt bra allroundhäst på lättklassnivå. 148 cm, så maxad D, men väldigt reslig. Gick LA hoppning regionalt, LA dressyr lokalt och FT på hemmaplan på den tiden det begav sig. Hade väldigt "flashiga" gångarter, men öht inga problem med vare sig galopp eller galoppfattningar vad jag kan minnas. Enda var att hon var något så in i Norden stoig, och dessutom rätt envis och egensinnad. Hon var en fin men mycket speciell dam. RIP :heart
 
Jag har som hobby att utbilda ungponny, men jag börjar bli sugen på att skaffa mig en stor häst för att utveckla min egen ridning.

Ett vanligt halvblod funderar jag på, men är ju något speciellt med frieser.

Så därför undrar jag ni som har frieser, hur är de i regel i temperamentet (förstår givetvis att det skiljer från olika individer)? Jag är mest dressyrinriktad, har förstått att många frieser är bra i dressyr, men inte i hoppning. Men när det gäller hopp, klarar de inte ens typ 70-80 bana?
Är det stor skillnad på att rida en frieser och ett halvblod?

Ska inte ha en häst att tävla massa utan främst för att utveckla mig själv och har roligt med, och så är min man intresserad av körning, han vill gärna lära sig att köra stock och sånt och då lämpar sig en frieser bättre än ett halvblod.
Kul, ska du ha en ridhäst så köp en ridhäst, ridhästar går ofta att köra , även halvblod. Friser är i grunden en körhäst och med svag rygg och då krävs det mer av ryttaren oavsett hur vackra frieser är. Det är säkert massor här som kör sina halvblod och säkert emellanåt i skogen med stock.
 
AB8Z1318_zps72094f30.jpg

Det finns nog både de som kan hoppa och de som inte kan.. många friesers ägs ju inte direkt av hoppryttare heller så de får ju inte testa, vissa är kanske också för tunga. Men en sportigare modell bör väl kunna hoppa :) Denna är en korsning med oldenborgare som är ännu tyngre än friesern men hon hoppar ok. Inte så högt kanske.
Fast man får ju som sagt tänka på att Friesern är en körhäst i grunden, så även om det kanske är sant att mest hoppryttare väljer bort den så har den ju sin kropp emot sig i vilket fall som helst. Man skaffar inte direkt en bc när man vill jaga t.ex., samma sak här. Köp inte en körhäst om du vill hoppa. Det är ju bättre att välja något som i alla fall är avlat för det man vill göra. :)
 
Fast man får ju som sagt tänka på att Friesern är en körhäst i grunden, så även om det kanske är sant att mest hoppryttare väljer bort den så har den ju sin kropp emot sig i vilket fall som helst. Man skaffar inte direkt en bc när man vill jaga t.ex., samma sak här. Köp inte en körhäst om du vill hoppa. Det är ju bättre att välja något som i alla fall är avlat för det man vill göra. :)
Javisst, det är sant. Men jag uppfattade inte att TS ville ha en ren hopphäst heller :) utan mer en allround att ha roligt med.
 
Måste även förtydliga att Oldenborgaren är alltså den tyska Oldenburghästen reg i dk som är en UTMÄRKT tävlingshäst både inom hopp och dressyr. Så jag förstår verkligen inte vad du menar när du skriver att Oldenborgaren skulle vara en tung häst. Vi har en Oldenburg hos oss som går GP på FEI hoppning 160 med placeringar. Han är under 170 själv och väldigt rastypisk (och såklart välavlad).
Jag har ridit massvis utav dom och sett ännu fler på tävlingsbanorna. Därav min förundran.

Jag kanske har missat någonting :)
Jag pratar om oldenborgaren och du om oldenburgaren, det är inte samma sak. Har jag fått lära mig, i alla fall :)

Såg nu ditt övre inlägg också. Det finns nog olika typer, mamman till hästen på bilden var en rejält grov sak, och hon var oldenborgare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 441
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp