Frieser hur är de i ridningen?

Jag pratar om oldenborgaren och du om oldenburgaren, det är inte samma sak. Har jag fått lära mig, i alla fall :)

Såg nu ditt övre inlägg också. Det finns nog olika typer, mamman till hästen på bilden var en rejält grov sak, och hon var oldenborgare.
Vad är det för ras? Aldrig hört om nån oldenbOrgare. :-)
 
De är flashiga att titta på men som andra redan påpekat är de inte eg lämpliga ridhästar.

Om du vill ha en häst som ser flashig och lite annorlunda ut men är en bra ridhäst, kolla på welsh cob! De har ju mycket man och hovskägg precis som en frieser. Duktiga allroundhästar som båda hoppar bra och oftast har fint steg.

Sen finns ju PRE och lusitano. Oftast inte så bra hopphästar även om det finns undantag, men väldigt fina dressyrhästar.
 
Jag pratar om oldenborgaren och du om oldenburgaren, det är inte samma sak. Har jag fått lära mig, i alla fall :)

Såg nu ditt övre inlägg också. Det finns nog olika typer, mamman till hästen på bilden var en rejält grov sak, och hon var oldenborgare.
Hur stor skillnad är det? Jag ser ingen större skillnad faktiskt, kanske på några individer då som s, kanske att det handlar om en mycket mindre och kanske annorlunda avelsbas i just Danmark mot Oldenburgarens enorma och breda bas i Tyskland, men kollar du video och härstamning samt märkning så skiljer sig inte speciellt mycket.

Denna video visar några exempel

https://www.youtube.com/watch?time_continue=155&v=sUK3Wd9VGXk
 
Hur stor skillnad är det? Jag ser ingen större skillnad faktiskt, kanske på några individer då som s, kanske att det handlar om en mycket mindre och kanske annorlunda avelsbas i just Danmark mot Oldenburgarens enorma och breda bas i Tyskland, men kollar du video och härstamning samt märkning så skiljer sig inte speciellt mycket.

Denna video visar några exempel

https://www.youtube.com/watch?time_continue=155&v=sUK3Wd9VGXk
Såg att jag hade lite fel, det är tydligen en egen ras idag, men härstammar från hästarna i tyska Oldenburg. Intressant!
 
Min medryttarhäst är en frieserdam av barockmodell, hon har i sina yngre år placerat sig i Msv dressyr och tar galopp från både skritt och halt. (Krävdes dock några lektioner med tränare innan jag fick till det, får oftast fatta helt på ytterhjälper).

Så det går! :) Men det är inte helt enkelt att rida frieser, det blir gärna avknäppt med frambensviftande och sänkt rygg.
 
Känns som om de flesta här är ganska negativa till frieser som ridhästar. Jag har en frieser sedan augusti i fjol, letade efter ett litet halvblod och det blev en relativt stor frieser av sportmodell, 167 cm. Han är 7 år, inte riden jättemycket utan inriden som 3-åring och sedan mest lufsat i skogen hos uppfödaren fram till förra sommaren när han åkte i väg för utbildning och försäljning. Han har mycket hög ridbarhet, lättare att rida än mitt gamla halvblod! Galoppen är stor och luftig och han har inte svårt för fattningarna. Däremot har han inte jättelätt för att samla galoppen, men det sätter jag i samband med att den är så stor, han behöver få mer styrka innan han orkar samla den mer. Vår plan är att komma ut på lokala tävlingar nu i vår, var på några klubbtävlingar i höstas mest för att testa eftersom han aldrig hade tävlat innan. När han kom till mig hade han aldrig hoppat ett hinder. Nu har jag hoppat bana på 60 cm med honom och hoppat enstaka hinder på 70 cm. Vare sig bra eller dålig teknik, ge oss lite tid och vi kommer nog klara av att hoppa bana på 90 cm felfritt i alla fall.
Dressyrfilm
Hoppfilm
 
Jättefin! Tyvärr får jag inte hopp filmen att funka, funkar tills ni fattar galopp sen blir hela bilden grön.
 
Vad är det för ras? Aldrig hört om nån oldenbOrgare. :-)

http://www.bukefalos.com/threads/kim-damsgard.1160065/
Här bad jag om lite hjälp för ett par år sedan, har tyvärr inte hittat så mycket sedan dess, jag kan inte så mycket om det.

@Sporthorse här ovan står det ett par rader om en tyngre variant, som alltså inte avlat in fullblod.

Såg på någon länk att de skriver Oldenburg istället, så nu blev jag osäker på vad den tyngre varianten kallas egentligen.

Förlåt TS, för OT, ska inte skriva mer om det här nu.
 
Senast ändrad:
http://www.bukefalos.com/threads/kim-damsgard.1160065/
Här bad jag om lite hjälp för ett par år sedan, har tyvärr inte hittat så mycket sedan dess, jag kan inte så mycket om det.

@Sporthorse här ovan står det ett par rader om en tyngre variant, som alltså inte avlat in fullblod.

Såg på någon länk att de skriver Oldenburg istället, så nu blev jag osäker på vad den tyngre varianten kallas egentligen.

Förlåt TS, för OT, ska inte skriva mer om det här nu.

Det gör absolut inget!!

Har nu bestämt mig för att den dagen jag ska köpa så provrider jag både halvblod och frieser (och annat som låter trevligt) tills jag hittar den hästen jag söker. Vill även ha en med riktigt bra temperament som mina barn kan sitta lite på, tills de är stora nog för en egen litwn ponny.Men nu är jag höggravid så är inte aktuellt just nu, men i höst!
 
Ponnyerna brukar jag utbilda till LA/LA innan jag säljer de.

Nu vill jag ha en häst så att jag själv kan komma upp till MSV i dressyr.

Visst finns det frieserhästar som går MSV dressyr, men de har inte alls lika lätt för sig som många andra raser.

Jag håller med dem som skrivit om att galoppen kan vara en svaghet hos frieserhästar.

Jag har en frieser (också).
Han är inte värst utbildad ens för åldern, har ganska dåliga hovar (ett vanligt problem för rasen).
Han har inte lätt för samling, inte egentligen för längning. Min har lätt för galoppfattningar men har lite svårt att hitta en bra arbetsgalopp utan bryter gärna av.
Flotta rörelser, ja.
Men jag får ju erkänna att han är den av mina hästar som jag uppfattar som svårast att träna för dressyr (har startat MSV C dressyr med Connemara, kbl-travare och fjording, har ytterligare ett par fjordingar som startat LA dressyr).

Om man vill "satsa" på dressyr så är SWB betydligt lämpligare.
 
Angående frågan om hur friesern är som körhäst.
Nu är jag långt ifrån någon expert, men såna högställda vagnshästar är ofta avlade på att gå mer på adrenalin(med huvudet högt) och det är därför (bla) som de har svårt att få igång "motorn" och trycka på om man längre överlinjen på dem. De ska springa flashigt med höga benlyft, huvudet upp och vind i manen liksom.
För sportkörning är de inte särskilt användbara just pga detta, i sportkörningen ska hästen jobba i en "normal dressyrform" och det har friesern inte lätt för, samtidigt som de ska kunna trycka på rejält i den positionen.
Jag skulle också tro att samma saker gör att friesern generellt sett inte lämpar sig något vidare för skogskörning heller, de arbetar inte naturligt med ryggen för att dra tungt.

Som någon annan nämnde skulle jag lätt satsa på en fin welsh cob om jag var du, det låter som att den skulle passa bättre :)
 
Har träffat några och stora fördelen är temperamentet men på minus ligger i min smak för lång rygg, lätt att knäppa av i nacken och drivet från bakbenen saknar jag.

Men som jag skrev otroligt trevligt temperament.
 
Känns som om de flesta här är ganska negativa till frieser som ridhästar. Jag har en frieser sedan augusti i fjol, letade efter ett litet halvblod och det blev en relativt stor frieser av sportmodell, 167 cm. Han är 7 år, inte riden jättemycket utan inriden som 3-åring och sedan mest lufsat i skogen hos uppfödaren fram till förra sommaren när han åkte i väg för utbildning och försäljning. Han har mycket hög ridbarhet, lättare att rida än mitt gamla halvblod! Galoppen är stor och luftig och han har inte svårt för fattningarna. Däremot har han inte jättelätt för att samla galoppen, men det sätter jag i samband med att den är så stor, han behöver få mer styrka innan han orkar samla den mer. Vår plan är att komma ut på lokala tävlingar nu i vår, var på några klubbtävlingar i höstas mest för att testa eftersom han aldrig hade tävlat innan. När han kom till mig hade han aldrig hoppat ett hinder. Nu har jag hoppat bana på 60 cm med honom och hoppat enstaka hinder på 70 cm. Vare sig bra eller dålig teknik, ge oss lite tid och vi kommer nog klara av att hoppa bana på 90 cm felfritt i alla fall.
Dressyrfilm
Hoppfilm

Inte menat nedsättande - din häst är jättefin och verkar väldigt bussig och trevlig. Men på hoppfilmen tycker jag det syns ganska tydligt att han har det lite besvärligt med galoppen än så länge. Det korsas och byts om och bryts av. Att galoppera, svänga och skutta blir på filmen lite för mycket för den att hålla reda på. Den blir säkert jättefin med mer styrka - men känns som en ganska typisk frieser? :)
 
Många verkar vara negativt inställda till frieserhästar som ridhästar, själv så tycker jag att de är fantastiska! Men, om den ska användas till just ridning så är det viktigt att leta efter en med en exteriör som ger bättre förutsättningar. T.ex en sport-frieser, de är mer lika halvbloden än barock-modellen som är tyngre och har ofta längre rygg.
I USA är frieserhästarna oerhört populära som ridhästar, de syns även ofta i dressyrtävlingar.

Men sedan håller jag med om att SWB är lättare - de är trots allt sedan start avlade för dressyr/hoppning. Men en frieser är en frieser, otroligt läckra :love: Har själv haft en liten pingla, underbarare häst har jag inte träffat på och ångrar än idag att jag sålde henne :(
 
Inte menat nedsättande - din häst är jättefin och verkar väldigt bussig och trevlig. Men på hoppfilmen tycker jag det syns ganska tydligt att han har det lite besvärligt med galoppen än så länge. Det korsas och byts om och bryts av. Att galoppera, svänga och skutta blir på filmen lite för mycket för den att hålla reda på. Den blir säkert jättefin med mer styrka - men känns som en ganska typisk frieser? :)


Fast just den hästen på just den hopp filmen tycker jag ser allmänt grön ut. Så ser många halvblod ut också på sina första pay and jump. Vad jag förståd så var denna inte så mycket hoppad än. Är den däremot mycket hoppad så kan jag hålla med dig.
 
Fast just den hästen på just den hopp filmen tycker jag ser allmänt grön ut. Så ser många halvblod ut också på sina första pay and jump. Vad jag förståd så var denna inte så mycket hoppad än. Är den däremot mycket hoppad så kan jag hålla med dig.

Visst ser den grön ut. Men sett till dressyrfilmen är den inte en "grön unghäst", och vuxna som är gröna i hoppning kan hoppa kråka osv - men har de inte svårt för galoppen brukar de inte tappa galoppen, korsa osv.

En unghäst däremot, där är det inget konstigt, de har inte full koll på sin kropp och så massa andra grejer att ha rätt på liksom :)

Jättefin lär den bli när den stärkt sig men nog har den lite svårt med sin galopp allt. Det får man, särskilt som frieser ;)
 
Inte menat nedsättande - din häst är jättefin och verkar väldigt bussig och trevlig. Men på hoppfilmen tycker jag det syns ganska tydligt att han har det lite besvärligt med galoppen än så länge. Det korsas och byts om och bryts av. Att galoppera, svänga och skutta blir på filmen lite för mycket för den att hålla reda på. Den blir säkert jättefin med mer styrka - men känns som en ganska typisk frieser? :)

Ja och den hästen har ju inte så mycket av frieserns "rastypiska" egenskaper - varken exteriört eller i gång.
Fin häst.
Men ingen "typisk frieser".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 441
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp