Frieser hur är de i ridningen?

På hoppfilmen var det första gången i sitt liv han hoppade en bana, och totalt 5:e gången han hoppade, så han är väldigt grön i hoppningen. Egentligen visar filmen en uppgift som var i svåraste laget för honom, men vi tyckte fördelarna med att åka på en liten klubbtävling övervägde nackdelen. I dressyren är han absolut inte lika grön, bara lite orutinerad och utan styrka än. Jag har som sagt var haft honom sedan i augusti och båda filmerna är sedan i höstas. Nu börjar vi få saker och ting att stämma och förstår varandra, har tagit ett tag att få rätt på kommunikationen. Jag skulle säga att han är rastypisk för att vara en "sportfrieser" men han ser absolut inte ut som en "barockfrieser".
 
Allmänt utifrån diskussionerna i tråden så @Wilfa s häst är ju ett exempel på en ganska välriden häst grundmässigt oavsett ras om man tagit del av dennes visningar av hästen på buke även tidigare .
Nu är den en frieser, av sportigare modell, men skulle våga påstå ändå oavsett att det mesta faktiskt handlar om hur väl hästen rids och utbildas allmänt - inte ras öht - eftersom vi utifrån tråden pratar om hobby hästar som rids, tränas och tävlas på just hobby nivå vilket brukar innebära att hästarna som Max -i regel brukar förväntas tävla MSV A dressyr som högst.

Jag tycker summa summarum på nivån det handlar om, att många uttalar sig oerhört kategoriskt att x ras inte kan/lämpar sig osv . Det går som sagt ypperligt att med en kunnig ryttare och träning få en jättefin häst i tävlingsdressyr om det inte handlar om högre klasser . wilfas häst är ett jättebra exempel på en häst som har förutsättningar ffa med en duktig ryttare som sitter på den .
 
Klokt skrivet @mackan ! Tycker du har en stor poäng i att vad det gäller hobbyhästar är rasen inte avgörande. Finns nog inte många hästar som inte klarar av att gå åtminstone LA dressyr och 1 meter hoppning med rätt ryttare. Jag lovar att återkomma med fler filmer när någon har möjlighet att filma, har hänt en hel del sedan sist jag la ut filmer :banana:
 
Visst ser den grön ut. Men sett till dressyrfilmen är den inte en "grön unghäst", och vuxna som är gröna i hoppning kan hoppa kråka osv - men har de inte svårt för galoppen brukar de inte tappa galoppen, korsa osv.

En unghäst däremot, där är det inget konstigt, de har inte full koll på sin kropp och så massa andra grejer att ha rätt på liksom :)

Jättefin lär den bli när den stärkt sig men nog har den lite svårt med sin galopp allt. Det får man, särskilt som frieser ;)
Fast nu känns det lite som du är helt utanför din komfortzon i fråga om kredibilitet och torrt på fötterna, samtidigt som du kommenterar som vore du väldigt trygg ?
 
En sak jag tycker är intressant är att flera verkar tycka att friesern inte har så hög ridbarhet. Jag tycker snarare tvärtom, uppmärksam, lyhörd och arbetsvillig är min erfarenhet. Sedan är det precis som med vilket halvblod eller annan häst som helst, vissa har svårt för att länga och sänka sig, andra för att komma upp i formen.
 
Å jag håller med dig!
Man får det man betalar för och hästen blir inte bättre än dess ryttare :)
Ser fram emot att följa era resultat. Du "måste" (om du vill) uppdatera i Friesertråden.
Jag kanske ska starta en klass i juni :o *Hjälp*
 
Å jag håller med dig!
Man får det man betalar för och hästen blir inte bättre än dess ryttare :)
Ser fram emot att följa era resultat. Du "måste" (om du vill) uppdatera i Friesertråden.
Jag kanske ska starta en klass i juni :o *Hjälp*
Såklart vi uppdaterar där :bump:. Och detsamma till dig:). Vår första riktiga start för i år blir troligen 4 april. Ska hålla tummarna för dig när det är dags!
 
Hehehe, vi får hoppas att fler har sett Elias nu.... Jag och min frieser tävlar numera LA dressyr och nästa hoppstart blir på 80 cm. Håller fortfarande fast vid att en frieser av normal kvalitet har hög ridbarhet, är uppmärksam, lyhörd och arbetsvillig.
Elias hade ju klara problem med galoppombyten, men vilken snygging!!! :heart
 
Elias hade ju klara problem med galoppombyten, men vilken snygging!!! :heart
Jag har sett flertalet filmer med dem där han är klockren i tvåorna men ettorna kan bli jämfota.
Svårt att tro ändå att man startar på den nivån om hästen inte klarar ettorna egentligen och bara hoppas på det bästa :P Men vad vet jag.. :)
Många har problem med galoppen, men att ha dem som dressyrhäst är de absolut lämpade för, tycker jag iaf. Och det var det som var ursprungsfrågan.
Jag hoppas de får till trasslet med bytena för det vore kul att bevisa omvärlden att de kan :D
 
Jag har sett flertalet filmer med dem där han är klockren i tvåorna men ettorna kan bli jämfota.
Svårt att tro ändå att man startar på den nivån om hästen inte klarar ettorna egentligen och bara hoppas på det bästa :P Men vad vet jag.. :)
Många har problem med galoppen, men att ha dem som dressyrhäst är de absolut lämpade för, tycker jag iaf. Och det var det som var ursprungsfrågan.
Jag hoppas de får till trasslet med bytena för det vore kul att bevisa omvärlden att de kan :D

Elias är ju fantastisk men man ska inte glömma att han är en häst som ju är en av rasens bästa med en otroligt skicklig ryttare 😍

jag tycker det är kul med variation på dressyrbanorna och det är en styrka här uppe (även om vi är ett u-land när det kommer till mkt annat hästrelaterat)! Connemaror, fjordingar och friesrar har ju alla hävdat sig bra bland alla halvbloden på banorna här 😊
 
För ett antal år sen besökte jag ett frieserstuteri i Tyskland. De pratade om och visade även två modeller inom rasen. Den ena äldre modellen gjord för körning, med längre rygg och tungre. Den andra var betydligt ädlare, bättre gångarter och mer ridbarhet. Så vill man kan man nog idag hitta frieser som är mer år dressyr än körning. Vackra är de i alla fall :)
 
Jag har sett flertalet filmer med dem där han är klockren i tvåorna men ettorna kan bli jämfota.
Svårt att tro ändå att man startar på den nivån om hästen inte klarar ettorna egentligen och bara hoppas på det bästa :P Men vad vet jag.. :)
Många har problem med galoppen, men att ha dem som dressyrhäst är de absolut lämpade för, tycker jag iaf. Och det var det som var ursprungsfrågan.
Jag hoppas de får till trasslet med bytena för det vore kul att bevisa omvärlden att de kan :D

Jag är säker på att Elias kommer fixa byten tids nog, mer träning så kommer det funka på arenorna också.

Missförstå mig rätt, jag tycker man ska kunna rida dressyr på vilken ras som helst. Själv rider jag arab och där börjar det äntligen komma lite hästar med lite mer gång än bara studs och show.

Jag själv hade inte valt frieser, iaf inte körtypen, då det är för lätt att rida såna hästar fel. Den frieser jag träffat var väldigt arbetsvillig och jättetrevlig, men knöt knut på sig själv för att vara ryttaren till lags och gick därför sönder om och om igen. Han hade också problem med galoppen. Men i lägre klasser var han urläcker. Högre kom han aldrig :-(.
 
Jag misstänker att många fortfarande ser den äldre typen av frieser (barockmodellen) framför sig när man pratar om rasen. När jag är ute på tävlingar är det inte ovanligt att folk kommer fram och frågar vad för ras min häst är och blir förvånade när jag säger att det är en frieser. Han är ett tydligt exempel på den nyare typen av frieser, sportmodellen. Det skiljer väldigt mycket mellan sport- och barockmodellen av rasen.
 
Elias är ju fantastisk men man ska inte glömma att han är en häst som ju är en av rasens bästa med en otroligt skicklig ryttare 😍

jag tycker det är kul med variation på dressyrbanorna och det är en styrka här uppe (även om vi är ett u-land när det kommer till mkt annat hästrelaterat)! Connemaror, fjordingar och friesrar har ju alla hävdat sig bra bland alla halvbloden på banorna här 😊
Ja, såklart att det är så. Det finns ju några up coming friesers som är på väg mot GP. Det har hänt massor med rasen sista åren och nu finns ju modellen som är tänkt för ridning främst. Men med den modellen kommer också tydligen nerven :angel:
 
Jag är säker på att Elias kommer fixa byten tids nog, mer träning så kommer det funka på arenorna också.

Missförstå mig rätt, jag tycker man ska kunna rida dressyr på vilken ras som helst. Själv rider jag arab och där börjar det äntligen komma lite hästar med lite mer gång än bara studs och show.

Jag själv hade inte valt frieser, iaf inte körtypen, då det är för lätt att rida såna hästar fel. Den frieser jag träffat var väldigt arbetsvillig och jättetrevlig, men knöt knut på sig själv för att vara ryttaren till lags och gick därför sönder om och om igen. Han hade också problem med galoppen. Men i lägre klasser var han urläcker. Högre kom han aldrig :-(.
Nej, det är inte körhästtypen jag tänker på när det gäller utvecklingen på tävlingsbanorna. Sportmodellen har funnits ett tag. Min häst är ex en sk "sportmodell" men av äldre typen (född -03) så han är långlinjerad ändå :P Numer är de korta i kroppen så jag undrar hur man hittar en sadel till dem - samma problematik som för många halvblod numer..

Det jag funderar över är samma som Wilfa skriver, att många tänker på den äldre s.k "Barock" friesern när de tänker på rasen. Sen är jag ju efter att ha köpt en friser själv mer intresserad av rasen och följer den på ett annat sätt än den allmänna massan så det är ju såklart inte lätt att ha koll på en specifik ras uta att ha ett speciellt intresse för den. För i mångas ögon är det nog bara Elias, men Emelie Brolin har ju Floris i träning plus att det är fler som är på väg uppåt. Jättekul!! :D Det ska bli oerhört intressant att se vad som händer på tävlingsbanorna framöver.
Min häst rör sig som ett vanligt halvblod, så han är mest bara lång och har inte ens någon spektakulär gång :laugh: (jodå, han är rätt fin ändå)
 
De är flashiga att titta på men som andra redan påpekat är de inte eg lämpliga ridhästar.

Om du vill ha en häst som ser flashig och lite annorlunda ut men är en bra ridhäst, kolla på welsh cob! De har ju mycket man och hovskägg precis som en frieser. Duktiga allroundhästar som båda hoppar bra och oftast har fint steg.

Sen finns ju PRE och lusitano. Oftast inte så bra hopphästar även om det finns undantag, men väldigt fina dressyrhästar.
För hobbyhoppning upp till en meter är de flesta PRE och lusitano utmärkta. Ärliga, pigga, snabba i fötterna och mjuka som katter! När hindren blir högre och bredare och kombinationerna blir svårare kan de få svårt att räcka till även om viljan nog finns!
 
Jag misstänker att många fortfarande ser den äldre typen av frieser (barockmodellen) framför sig när man pratar om rasen. När jag är ute på tävlingar är det inte ovanligt att folk kommer fram och frågar vad för ras min häst är och blir förvånade när jag säger att det är en frieser. Han är ett tydligt exempel på den nyare typen av frieser, sportmodellen. Det skiljer väldigt mycket mellan sport- och barockmodellen av rasen.

Spännande! Vill du visa bild på honom?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 955
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 797
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 738
Senast: Unafraid
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 479
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp