Frieser och frieserkorsningar!

sassiball

Trådstartare
Jag letade efter en redan befintligt friesertråd men hittade ingen så jag startar en ny. Jag har precis blivit ägare till en frieserkorsning, 5 år vid namn Grand Prix, kallas Gandhi. Hon är 50% frieser och 50% oldenburgare. Tycker hon har väldigt mycket frieserlook.

33168209.jpg


33168289.jpg


Planen är att hon ska bli dressyr/allroundhäst.

Skulle gärna vilja se bilder från era frieser och frieserkorsningar, om ni har!
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Ridskolan har en d-ponny som varit med i verksamheten sedan 1999. Han är född 1994 på pappret och heter Dollar, tyvärr okänd härstamning men ja att han är en frieserkorsning går inte att undkomma :p Ända sedan han kom har han haft ett högt stupande kors och hängande rygg, högt ansatt hals och rör sig som en typisk frieser med höga knälyft, hög i halsen.

En riktig klippa om än livrädd för fladdrade papperslappar och plastmuggar/vattenflaskor och det har han varit ända sedan han kom, inget han tänker sluta med med andra ord :rofl:

Han har tävlat upp till regional/lokal LB hoppning och LB dressyr på hemmaplan, även startat någon sån där hoppning/terrängklass för många år sedan.

Dollar1.jpg


dolar-20hel1.jpg


16408645.jpg


16374927.jpg


16374928.jpg
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Vad roligt att du tycker det.

Jag hoppas fler hittar den och skriver, jag känner att jag vill lära mig så mycket som möjligt om deras svagheter/styrkor etc. Och användningsområde :angel:

Har provat att hoppa min lite grann (små plutthinder) och hon verkar tycka det är kul!
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Har du sett Dressyrteamet's egna uppfödning? e.frieser u.arab, finns bilder i dressyrbildstråden, just nu d-ponny och riktigt flott liten herre
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Vad kul med en friesertråd just när jag börjat rida en!

Har blivit medryttare på ett friesersto som jag kommer ha mer eller mindre som min egen då ägaren dels blivit rädd, dels har tidsbrist. Känns som jag fått en jättechans då det är en väldigt trevlig och positiv häst. Dock mycket sparsamt riden senaste året och endast av oerfaren ryttare. Så just nu är hon lite okänslig för hjälperna och lite ovillig att gå fram om det inte är hemväg (vilket syns i filmen).

Min plan är att vi ska börja träna dressyr och så småningom tävla. Så även jag är nyfiken på frieserns svagheter och styrkor och hur man bör rida dem med deras exteriör.

Har bara en dålig mobilbild fotad i ösregn från andra provridningen:
uZOtQsSbKBLfdwt1W7upX2No22t7_SPfslILV5qyewRIR7wfNQwoT3hmZHi8M2afomBWIuxGch4


Lägger även in en film, men se den som en före-film, känns redan mycket bättre än vad det ser ut på filmen efter bara fyra ridpass mer :).
http://youtu.be/AbcYcVG1hOE
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Fin häst! :)

Frieserns svagheter är väl främst galoppen. Min är 50% frieser men jag känner ändå av att hon har lite svårare för galopp. Hon har lite svårare att sätta sig i galoppen och lägga vikten på bakdelen. Det jag tränar väldigt mycket är bakdelsvändningar, och särskilt att vända in från spåret för ytterskänkeln.

Jag har hört att en del frieser kan vara lite småsega, men min är väldigt pigg så just det har jag inga problem med. De kan ju också bli spända och höga i formen, då gäller det att ta ner dem och få dem att slappna av lite.

Här är en film på min efter ett att jag hoppat lite, jag travar av henne här.

http://www.youtube.com/watch?v=6QBrwJtljEc&list=UUE7XYyfZF2QnXwhiDAnjHyw&index=1&feature=plcp
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Åh, här hör ju vår lilla tjej hemma också:laugh:. Har dock bara en enda bild för tillfället! Som hon ser ut nu alltså, äldre bilder har jag också:).

Men iaf, det är ett friesersto född 2011 vid namn Ebenholts Destiny, men kallas för Dessie. Jag och min mamma köpte henne 1 december 2011 och det är vi själva som fått döpa henne:laugh:. Har typ alltid varit mammas dröm att ha en egen frieser så då gjorde vi slag i saken och köpte ett föl helt enkelt : ). Det är tänkt att vi ska använda henne till främst dressyr, men även körning. Sedan är alla våra hästar allroundhästar så hon kommer såklart få hoppa, kuta i skogen och göra massa annat skoj:D.

Här kommer den enda bilden jag har just nu!

Hasten_pa_Berget_med_start_kl_12_00.jpg


Syns ju inte mycket av henne, men ändå! Är inte så mycket att se just nu heller så, hon ser mest ut som ett lamadjur^^. 144 cm i manken och 150 cm i rumpan, så hon ser väl ut som en typisk ettåring!
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Hejsan.

Tror att Grand Prix bodde i min lösdrift i nästan ett och ett halvt år.
Har tagit massor av bilder på henne.
Intresserad av att se några?
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Haha, underbar film! RID FÄRDIGT! :rofl:

(Tycker förresten att din häst är jättefin, så maffig men ändå lagom på något sätt. Ser ut som en lyckad korsning! :))
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Haha, ja jag har egen kommentator i form av dottern Jessie tre år, kan bli lite lustigt ibland.

Lillamy tack så jättemycket!
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

kl

många av oss frieserfolk håller till på fejjan i en grupp som heter frieserfolket. välkomna dit!

här är några bilder på min fraggeltjockis. sto f. 2007. väldigt sparsamt riden pga av skador och graviditet men sakta men säkert så... :)

sommaren 2011
315413_10150287096222420_4000446_n.jpg


våren 2012
525655_10150761917582420_1333243232_n.jpg


vinter 2010
228425_10150169729787420_2153686_n.jpg
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Skriver ett inlägg så tråden kommer upp lite.
Vill gärna se mer bilder på era vackra hästar ju!:love:
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Nu puttar jag också upp tråden lite! Har tyvärr ingen bra bild just nu då pixbox bara krånglar.

Fick Grand Prix pass häromdagen, äntligen! tyvärr gick det inte att få med mammans stam i passet men pappan har hon i alla fall.
 
Sv: Frieser och frieserkorsningar!

Gphoppar_zps7d7884ee.jpg


gpsvvningsmoment_zps53b262c4.png


Här kommer ett par bilder, fick aktivera mitt gamla konto på photobucket istället.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 199
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 275
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 156
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 746
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp