Frigående djur - ankproblem

Miiikaela_

Trådstartare
Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här.

Vi har ett ank-problem. Vi skaffade ankor i somras, 3 myskankor. Fantastiska på alla vis. Dom är inne på kvällen/natten men är ute och har hela gården till sitt förfogande på dagtid. Vi har mark på två sidor av en landsväg. I början var de endast på "gårdssidan" men nu har de i varierande grad börjat ta sig över vägen och över på andra sidan dagtid. För oss är det egentligen inget problem. Jag vill att dom får gå lösa för dom gillar det. Problemet är att personer i tid och otid hör av sig och meddelar att våra ankor är på vägen 😅 via sms eller stannar bilen och påtalar att det är ankor på vägen. Jag kan förstå problemet, men dom flyttar ju på sig och vi tycker nästan att det är skönt att folk är lite vaksamma och saktar ner då många tenderar att köra väl fort förbi. Men det är en landsväg (70-väg) med måttlig trafik på dagarna. Jag tycker att precis som att det längs med vägar (där det är framförallt mycket gårdar) så finns det djur och jag anser att om man bor på landet där det finns mycket gårdar så kan det finnas djur på vägen. Jag själv stör mig inte på om jag får sakta ner för diverse djur, anka, höna, ko, får, katt ja vad som nu dyker upp men det är ju jag. Men jag får väl erkänna att jag ibland tycker dom är lite pinsamma när dom knatar mitt på vägen och inte har så bråttom när någon står och väntar...

Hur gör ni med frigående djur på tomten där det finns möjligheter att de hamnar på vägen? Låser in? Accepterar att de rör sig där de vill? Bryr er helt enkelt inte? Sätta upp skylt så människor förstår att dom får lov att vara runt omkring? Det är ju svårt att hägna in gården då dom ju flyger rätt bra....
 
Staket mot vägen? Om de flyger över till andra sidan riskerar de ju inte att bli överkörda i alla fall. Jag gillar de skyltarna vid gårdar som berättar att det kan finnas djur. 😊

Det är delvis staket mot vägen men de använder vår infartsväg ut på den större vägen. Det innebär ju att vi skulle få sätta en enorm grind så att även lastbilar fortsatt kommer in på ett bra sätt... men kanske värt att fundera på ändå. Jag är inte så orolig för ankorna. De har bättre koll än vad man kan tro. Tar bara livet med att flytta på sig med lite väl stor ro.... men annars är det raksträcka och de syns bra. Men visst finns det en risk.

Får ta tag i det där med en bra och informativ skylt. :)
 
Jag hade aldrig tagit risken. Våra ankor gick aldrig ut mot vägen men hade de gjort det hade vi absolut skaffat grind eller liknande.

Jag hade gladeligen skaffat en grind om jag trodde det löste problemet. Det löser det delvis men eftersom de flyger så kommer dom ju flyga över och sen troligen gå över vägen tillbaka när de ska hem... om jag inte bygger en 5 m hög grind då förstås. Jag vill ju självklart inte att de går på vägen men jag vill helst undvika att vingklippa. Men vi får fundera helt enkelt!
 
Jag håller med @Monkie om att det kan vara bra med en skylt - om det indikeras att det kan finnas ankor på vägen tycker jag inte folk borde ringa/stanna och säga till om de faktiskt ser en anka som går på vägen.

Planerar att få upp skylt i helgen. Vi får väl börja där. Det är ju inte så att dom knatar mitt på vägen hela tiden. Oftast går dom ju över och sen på åkern och i diket. 😊
 
Om jag hade en stor trädgård och det räckte gott och väl så hade jag satt upp staket åt vägen (hela trädgården?) och vingklippt.
Jag hade inte vågat riskera mina djur. Här kör många för snabbt och det skulle bara vara en tidsfråga, trots att det bara är ett fåtal som bor förbi oss.

Vingklippningen förutsätter dock att man har bra skydd så de kan springa undan utan att flyga.
 
Våra flög aldrig. Skulle aldrig vingklippt, men kört staket ändå. Har de tillräckligt att göra så hålls de ju där man vill ha dem
 
Om jag hade en stor trädgård och det räckte gott och väl så hade jag satt upp staket åt vägen (hela trädgården?) och vingklippt.
Jag hade inte vågat riskera mina djur. Här kör många för snabbt och det skulle bara vara en tidsfråga, trots att det bara är ett fåtal som bor förbi oss.

Vingklippningen förutsätter dock att man har bra skydd så de kan springa undan utan att flyga.

Vi har åtalet runt stora delar av trädgården så det går absolut att ha runt hela. Vingklippa vill jag dock undvika. Dom flyger mer än gärna. Stora delar av det dom gör på dagen är att flyga omkring. Skulle för mig kännas som djurplågeri att beröva dom den friheten. De sitter på tak, flyger ut på åkrarna, knatar omkring i ladorna där dom flugit in. Jag tycker det känns så jäkla taskigt att vingklippa.
 
Vad lockar på andra sidan? Går det att få den andra sidan mer attraktiv och väg sidan mindre lockande?

Jag vet inte vad som lockar på andra sidan. Det är bara en åker. På sidan där gården ligger är det ca 3 ha, med dammar och vattendrag, åker, byggnader, trädgård etc. Jag kan ju tyvärr inte ta över åkern från andra sidan... Jag skulle inte säga att det inte finns saker att göra på gårdssidan. Det finns det som finns på andra sidan och mer...
 
Jag vet inte vad som lockar på andra sidan. Det är bara en åker. På sidan där gården ligger är det ca 3 ha, med dammar och vattendrag, åker, byggnader, trädgård etc. Jag kan ju tyvärr inte ta över åkern från andra sidan... Jag skulle inte säga att det inte finns saker att göra på gårdssidan. Det finns det som finns på andra sidan och mer...
Dumma fåglar :)
 

Ja alltså jag hade ju önskat att dom tyckte det räckte men dom verkar vara lite väl äventyrlystna :grin: varför göra det lätt för oss! Jag tycker själv att dom har mycket att göra och stor yta men det verkar inte duga. Funderar möjligen på om det växer mer grönt gräs där och med den blöta "vintern" är det troligen gott om vatten...
 
Vi hade både ankor och höns lösa när vi bodde intill 70väg, de gick också över vägen trots att vi hade stora öppna ytor åt andra hållet. De flesta stannade och fascinerades av djuren och andra vevade ner rutan och skrek och svor - jag vinkade 👋 tillbaka bara ;)
De som bodde i närheten av oss lärde sig att fåglarna var ute på eftermiddagarna.
 
Vi hade både ankor och höns lösa när vi bodde intill 70väg, de gick också över vägen trots att vi hade stora öppna ytor åt andra hållet. De flesta stannade och fascinerades av djuren och andra vevade ner rutan och skrek och svor - jag vinkade 👋 tillbaka bara ;)
De som bodde i närheten av oss lärde sig att fåglarna var ute på eftermiddagarna.

Hönsen håller sig än så länge på "rätt" sida vägen och är hellre bort mot trädgården och hästarnas hagar :D ankorna däremot vill mer än gärna utforska nya ställen att sila gräs i vatten på... Får sätta upp skyltar så folk iaf vet att dom är frigående och att dom inte behöver stanna för att meddela oss 😅
 
Om deras "nattboende" är i bra storlek kan det hjälpa att stänga in dem någon dag. Har man tur så håller de sig lite närmre huset en period sen när de får komma ut igen. Och när de blir mer modiga efterhand och rör sig längre bort igen får man stänga in dem någon dag på nytt. Det värsta är ens egna dåliga samvete för att de inte får komma ut :p
Jag hade myskankor förr och fick tyvärr vingklippa dem. Jag bor vid en 70-väg där många kör betydligt snabbare och ankorna flög över vägen och in på grannens mark. Sen ville de GÅ hem över vägen :meh: Hade de kunnat tänka sig att flyga hem igen hade det inte varit något problem men nej nej :D
 
Staket är min tanke också. Både för ankornas skaderisks skull och för att det faktiskt kan bli en trafikfara.

Så staket och vingklippa då? Annars lär dom ju flyga över. Hade staket som lösning löst hela problemet hade jag fixat ett utan att tveka men då måste jag ju vingklippa också. Vilket jag helst inte vill. Eller inte helst jag vill verkligen undvika det in i deras sista. Jag tänker mest på ankorna, att de är en trafikfara skulle jag inte direkt säga. I så fall skulle ju ingen få ha katt, hund, någon typ av fjäderfän eller djur som rymmer, eller vilt. De syns väl i god tid så trafikfara skulle jag inte direkt säga...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 934
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 802
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp