psychogrrl

Trådstartare
Får man bygga hur många friggebodar man vill utan bygglov?

Eller är det den totala arean som räknas?

Till exempel om man bygger två ligghallar på 15 kvm, räknas detta som två friggebodar som får uppföras utan bygglov eller räknas det som 30 kvm, som då troligtvis behöver bygglov?
 
Sv: Friggebod

Vad är det för typ av fastighet?

Vi har ju jordbruksfastighet och jag tror det är en viss skillnad.
Här får vi göra ekonomibyggnader utan bygglov för eget bruk..

Men annars borde ju 2 ligghallar á 15kvm räknas som friggebod och klara sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Friggebod

Det är visserligen lantbruksfastighet, men det är hobbyhästar, så de ingår ju inte i verksamheten.
 
Sv: Friggebod

det är olika från kommun till kommun, vi behövde inte bygglov för stallet trots att det bara är hobbyverksamhet.
 
Sv: Friggebod

Får man bygga hur många friggebodar man vill utan bygglov?

Eller är det den totala arean som räknas?

Till exempel om man bygger två ligghallar på 15 kvm, räknas detta som två friggebodar som får uppföras utan bygglov eller räknas det som 30 kvm, som då troligtvis behöver bygglov?

Friggebodar kan uppföras på alla fastigheter med en-och tvåbostadshus utan bygglov.
Du får uppföra hur många friggebodar du vill, men den sammanlaggda byggnadsarean får inte överstiga 15 m2 (max 3 meter till nock). Friggeboden är en friliggande komplementbyggnad som ska ligga i direkt anslutning till bostaden, de kommuner jag känner till räknar 20 m som direkt anslutning. Kommer friggeboden närmare fastighetsgränsk) (gäller även obebygd mar än 4,5 meter eller av annan anledning kan påverka granne (utsikt etc) skall granne tillfrågas och tycka att det är en bra idé, annars blir det till att söka bygglov.

Bor du utanför detaljplanerat område och utanför samlad bebyggelse får du uppföra en mindre tillbyggnad samt en mindre komplementbyggnad utan att söka bygglov. De flesta kommuner använder sig av siffrorna 50% av bostadsytan, dock max 40 m2. Detta varierar dock och är absolut lönt att kolla upp. Viktigt att du kollar om det är samlad bebyggelse, många vet inte om att de tillhör en sådan.

Är det en skogsbruks- eller jordbruksfastighet så får man dessutom uppföra en ekonomibyggnad för skogsbruket eller jordbruket, maskinhall kan uppföras, vindskydd och stall om detta är en del av skogs-eller jordbruket. Ridhus kan va´ra bygglovsbefriat OM mestadelen av hästarnas mat och strö produceras på gården. Gäller inte inackorteringsstall med köpemat. Kolla med er kommun om detta.

/U
 
Sv: Friggebod

Fick säkert inte med allt men kan försöka svara på frågor. Boverket har en pedagogisk broschyr som man kan ladda ner gratis om vad man får bygga utan bygglov. Jag minns inte vem det är som har gett ut de där broschyrerna om vad som krävs när man btgger för olika djurslag, men det kan din kommun skicka ett ex till dig av.
/U
 
Sv: Friggebod

Tack!

Det blir att kolla lite mer med bonden helt enkelt.. Han slår ju hö, men tar inte hand om det (marken ligger i träda). Tar vi hand om det skulle vi alltså kunna bygga ligghall utan bygglov..?

De har nyss byggt en "jägarstuga" (max 15 kvm ser den ut att vara) på marken (dock inte alls i anslutning till bostadshuset). Ligghallarna kommer ligga lite närmare bostadshuset, men har ju egentligen inte med det att göra ;)

När jag pratade med bygglovshandläggare sa de att 32 kvm ligghall på lantbruksfastighet behöver bygglov här. Hon var väldigt osäker så hon var tvungen att fråga en kollega (och utfallet hade kanske blivit annorlunda om jag fått prata med någon annan). Efter samtalet kom jag på att det kanske blir annorlunda om vi gör två mindre ligghallar med rätt långt avstånd emellan varandra.
 
Sv: Friggebod

Det här var svaret från bygglovshandläggare angående två ligghallar på vardera 15 kvm:

"Tolkningen av PBL är att om dessa vindskydd för hästar ligger på en lantbruksfastighet så är de inte bygglovpliktiga men om de ligger inom område som är detaljplanelagt eller inom område som är att betrakta som samlad bebyggelse så är de bygglovpliktiga."

Vilket betyder att detta måste kollas noga med bonden, då det ligger ett par grannfastigheter vid gården.
Vem bestämmer om det är att betrakta som samlad bebyggelse? Finns det skrivet någonstans eller är det en tolkning man gör?
 
Sv: Friggebod

Jag kommer inte ihåg den precisa formuleringen från byggterm-ordboken men samlad bebyggelse handlar oftast om en samling bostadshus som överstiger 10(osäker), dock så finns det större "byar" än så som INTE klassas som samlad bebyggelse, så dat är bara att du får ringa till byggmyndigheten i din kommun igen och uppge fastighetsadress eller fastighetsnamn, passa på att fråga om fornminnen, riksintressen, övriga skydd etc. Det är bra att veta vad det sägs om ens fastighet,
/U
 
Sv: Friggebod

Hur var det, är det en lantbruksfastighet? Om inte, passa på att fråga vad som gäller om det inte är en lantbruksfastighet men ligger utanför detaljplanerat område eller samlad bebyggelse. Det kan vara att du klarar det på den där "mindre komplementbyggnaden" du får bygga utan bygglov.
/U
 
Sv: Friggebod

Det är en lantbruksfastighet (måste det vara då han har massvis med hektar vall, bete och skog). Hittade kartor över var de anser att det är samlad bebyggelse och det är det inte där det här ligger. Ska dock maila henne igen och fråga om det går att bygga större (så vi möjligtvis kan bygga en ligghall istället för två). Vill helst ha mail-kontakt då jag isåfall har skriftligt på allt som sägs, om det mot förmodan skulle bli problem i framtiden.
 
Sv: Friggebod

Bra idé, skriv tydligt att det handlar om en lantbruksfastighet och att det odlas både vall och bete till hästarna, om det inte borde räknas som en ekonomibyggnad?
/U
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 233
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 177
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 793
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp