Bukefalos 28 år!

Yrja

Trådstartare
Funderar ofta på vad som skiljer mina åsikter från andras. Varför jag hela tiden är snäppet "mjäkigare" hela tiden. Har nu börjat se en liten sak hos folk som jag inte tänkt på förut.

Vi vill vara ledare över våra hästar - eller hur?
Vad är då en ledare? Ledaren är tyghheten. Ledaren är den som offrar sitt liv för den andra. Ledaren är den man kan lita på. Hos ledaren är ditt liv säkrare än hos dig.

Så, när vi sen pratar om att vi är ledare över hästen så får man alltid höra om problem som dyker upp. Detta är ju självklart i våra komplicerade relationer då vi inte förstår varandra helt. Det blir missförstånd.
Men vad gör vi? Vi ställer oss och slår hästen, skriker eller bestraffar på annat sätt.
Vart i allt detta hittar man orden som beskriver en ledare?

Varför slår vi då hästen? För att den ska lyssna/respektera/lyda. Men, då undrar jag; i vilken flock tvingar en häst de andra att lyda genom sparkar/bett?

Ordet frihet verkar vara uteslutet i dagens hästvärld. Det verkar inte ha någon betydelse i folks relationer till deras hästar. Då kommer nästa fråga - Vem gav dom människorna rätten att ta en annan varelse? Att ta någon annans liv?

Förlåt om jag är lite luddig igen. Frågan är om jag är den enda som tänker såhär, och i så fall VARFÖR jag är den enda? Är det bara jag som anser att alla varelser förtjänar frihet och egen vilja?...
 
:smirk: Ibalnd brukar jag fråga mig själv om jag ens har rätten att ta en flugas liv! :crazy:

Men efterom jag älskar hästar, och det inte finns möjligheten att ha min häst fri, för jag tror att jag skulle kunna ha den så om jag var nog mycket ledare, så gör jag det bästa av situationen och försöker att göra min häst liv så likt ett fritt jag i dagens samhälle kan komma.
 
Men om den ranglägre trots varningar och hot går fram och äter ut ex ledarens hög så får den en rejäl omgång. Hästar ÄR fysiska. Men inte i tid och otid som människor har en tendens till att vara.

Ponnyn har en viss medbestämmanderätt, väljer lite dagens arbete efter vad som passar hennes humör bäst, det ger mer då.

Att vara ledare är inte detsamma som att kuva de som är lägre i rang. En bra ledare tillåter alla att göra det de gör bäst under vissa regler naturligtvis.
 
Jag har inte som mål att vara ledare i den bemärkelsen att hästen skall "lyda och respektera" mitt mål är att dom skall vara uppfostrade och visa viss respekt mot mig som liten människa, jag köper mycket av pållarna som en del skulle tycka vara att "tappa ledarskap"..men mitt ledarskap tappas inte bort i första taget :D JAG anser att hästar kan behandlas i viss mån med okonsekvens(beror ju naturligtvis på vilken häst och framförallt vilken ägare)
Jag kan låta hästarna dra iväg med mig på väg mot hagen för att ta en tugga gräs....dom får klia bort svetten i ansiktet på mig efter ett arbetspass, NÄR dom skämtar med mig aprillo(Jo, jag vet PRECIS NÄR dom gör det) och vill att vi ska leka katt o råtta när dom skall in från hagen....det räcker när jag tröttnat att säga: Nä...nu får du ge dig...kom igen nu :D då är det bara att gå fram o hämta, hästar HAR humor, och så länge dom inte blir farliga så ger jag dom så långa tyglar som var o en klarar av att hantera...det finns vissa saker dom ALDRIG får göra, som t ex sparka/hota/bita/vända i ett arbetspass...då blir hon ond :devil:Martha :rofl: :rofl: :rofl:
Klart hästar skall ha frihet hos oss, och inte bara i hagen, utan även MED oss...svårigheten är att förmedla till andra hur mycket man kan ge en häst, det är helt o hållet beroende på vad DU är för en typ och vad du har för en häst....
 
Kanske ska tillägga att hon går mkt lös iom att hon kommer på inkallning. Så det är inte så spännande. När de andra drog stod hon kvar innan för grinden, mkt lydigt :love:
 
- Vem gav dom människorna rätten att ta en annan varelse? Att ta någon annans liv?

Ingen har rätt att ställa och styra över någon annans liv, vare sig det är djur eller människa. Men tyvärr gör vi det ändå, dagligen.

Det finns tonvis med djurarter (människan inkluderad) som faktiskt godtar att följa någon annans spelregler varje dag, hunden i koppel, hästen i grimskaft/instängd i box, människan styrd & ställd av chefen på jobbet... Vi hade ju alla likväl kunnat ge en fet smocka till vår "ledare" men vi väljer att finna oss i situationen. Men varför?

Lite off topic men ändå: varför får jag känslan på senare tid att boxen i stallet börjar likna allt mer som ett fängelse i mitt huvud? Hur ser hästen på den saken? Det jag har märkt är att hästen själv uppskattar boxen som en trygg hemvist där man kan sova, och där maten serveras, men emellan detta hade de hellre uppskattat öppna dörrar om de "lovar" att inte gå långt från stallet?

Kan detta kallas för flextid eller :confused:
 
i vilken flock tvingar en häst de andra att lyda genom sparkar/bett?

I min lilla flock t.ex.
Mitt sto var GRYM för att få vallacken att flytta på sig och lyda henne. Pang, världens smällar brände hon på....ibland fick t.o.m veterinären komma på akutbesök (det var INTE roligt) Han flyttade sig supersnabbt iallafall och nåt lärde han sig tydligen också med tiden. Idag ett par år senare räcker det att damen viftar på sina öron för att han skall pallra sig iväg från "hennes" höhög. Fast ibland glömmer han bort det där och PANG! jävlar i havet vilka rökare hon bränner på.

Hon gör inte mer än det som krävs, hon är rättvis på sitt sätt. Vallacken är fri och lycklig så länge han ger fan i hennes höhögar. Han älskar henne så högt som en vallack kan älska ett sto.

"As little as possible, as much as it takes" Pat Parelli

Kokopelli Mana
 
Du säger att hästar är fysiska. Där håller jag med till viss del. Dock anser jag att dom i 90% av fallen använder det fysiska på ett sätt som inte är agresivt. Varningar kommer inte som sparkar eller bett.

Men, sen undrar jag vilken häst som tvingar en annan häst att följa den? Det är nämligen just det många människor gör. Man "leker" till sig ett "ledarskap" och om hästen inte lyssnar så får den sig en omgång. Det måste ju betyda att man på ett sätt undantar hästens frihet att få välja själv. Man tvingar den att välja din väg. I en flock finns inga fångar.
 
Ni missförstår mig lite. Hästen lyder en ledare till 100%. Lyder inte hästen så är det inget bra ledarskap. MEN, folk tvingar sina hästar att låta dom bestämma, och detta förekommer inte i någon flock. Alla har rätt att lämna flocken när dom vill. Din häst måste välja dig som ledare, inte vara tvingad att föja dig. Och om den måste ingå i din flock(detta går ju inte att undvika) så måste den i alla fall ha rätt att välja om den vill lita på dig. Du måste göra dig förtjänt av ditt ledarskap. Man har ingen anledning att bestraffa någon som inte litar på en.
 
Jag har aldrig sagt att boxen är ett fängelse. Min häst, och de flesta andra hästar jag har träffat, älskar sin box. det är deras hem och trygghet.

Jag säger att jag undrar varför folk tror sig ha rätt att tvinga hästen att se dom som ledare. om hästen inte lyssnar - då blir det bestraffning MEN vi tänker aldrig på att vi dessutom tvingar hästen att umgås med oss. I frihet får hästen välja att lämna flocken när som helst. Detta ska den även ha tillgång till hos oss. Och vill vi ändå ha hästen med i flocken så måste vi få den att vilja vara med. Vill vi sen vara ledare i locken - då ska det förtjnas. Varför tvingar folk sina hästar att lita på en? Det låter, för mig, otroligt korkat. Då har man inte lärt sig vad ett ledarskap är.
 
Det du uppfattade i detta är en fet smäll.
det hästarna uppfattade var förmodligen mer än dubbelt så mycket. Det är nämligen så att hästar fungerar inte som vi. Eller man kanske ska säga att vi inte fungerar som hästar. De har en förmåga som vi av någon anledning slutat använda. Den mentala komunikationen. Dock kan man ju diskutera varav detta finns eller inte. Men av mina erarenheter(dock kanske inte lika många som dina) så är jag övertygad om detta.

Om hästar skulle smälla varandra så fort något blev fel. Då skulle 80% av flocken dö av skador och det ser jag inte som något positivt i konsten att överleva. :smirk:
 
"Du måste göra dig förtjänt av ditt ledarskap."
Hur många kan nå upp till det?
 
Jag känner igen mig i det där att vara mjäkigare än andra. Min fodervärdspålle testar visserligen sina gränser med mig och vi har inte ledarskapet helt uppgjort, men våld funkar inte på honom - då förlorar han helt förtroendet för den människan och vad händer då med ledarskapet? Det som funkar är tålamod, att lirka med honom och ta problemområdena steg för steg. Att han sedan lyckas hitta mina svaga punkter, tja, det är en smart häst och jag lär mig massor om mig själv och tvingas hela tiden fundera och försöka vara steget före.

Sedan tycker jag också att det ska vara en viss skillnad mellan hur hästen beter sig mot andra hästar och mot människor. Det kan förekomma tuffa tag hästar emellan i en del fall (men ofta har det som redan konstaterades ju föregåtts av sådant som människan kanske inte upptäcker), men en människa har inte mycket att sätta mot en hästs krafter och är lite mer ömtålig än en häst. Så frågan är om jag i så fall vill ta till våldsammare metoder och risken att hästen i så fall kan ge igen? Personligen är jag inte det (och jag vet att min fodervärdshäst har gett igen mot folk som använt våld, fast jag har svårt att föreställa mig det... Ägaren fick heller aldrig riktigt reda på vad som hänt, personerna i fråga verkade skämmas för mycket för att berätta exakt vad som hade hänt...)
 
exakt. I en frisk och väl fungerande flock räcker det med kroppspråk, varningar. Många hästar som folk idag verkar tro är "ledarhästar" har inga som helst kvalifikationer att leda en "riktig" flock, dvs en flock där hästarna själva valt att följa en viss individ.
Att hotas, sparkas och mobbas är inget sätt att bli ledare, däremot blir det säkert så att man får äta först.

Vi ska inte ta efter vilka hästar som helst när vi praktiserar NH!
 
Sen vill jag tillägga att jag inte tycker att det är mjäkigt att inte bruka våld i tid och otid. Jag brukar inte våld eftersom det inte behövs! Och varför behövs det inte? Jo, för att jag är (nåja :crazy:) konsekvent - dvs samma regler gäller hela tiden. Jag rättar till de små felen, så att grundstommen blir bra. Så behöver hästen aldrig ens fundera på om den ska dra iväg med mig eller putta / dra omkull mig och andra hemskheter som andra gladeligen verkar vilja utsätta sig själva för. Jag vill givetvis inte lägga mig i hur andra gör med sina hästar utan alla får göra som de vill. Men de hästar som jag har haft att göra med har bara mått bättre av konsekvent och vänlig hantering, än inkonsekvent och stundtals (dessvärre nödvändig) våldsam dito. Jag förstår precis varför vissa måste slå sina hästar för att tillrättavisa dem. För med den inkonsekventa uppfostran som dessa hästar får så är det tyvärr ganska ofta nödvändigt att använda våld för att freda sig.
 
Det gäller helt "enkelt" att bli en riktig kanon, toppen-ledare för sin häst :) Så att hästen inte vill utvandra till en annan flock.

Men... är det inte det vi försöker uppnå hela tiden?
Vi försöker hela tiden bli mer tydliga i våra signaler. Vi försöker lära oss mer om hästens förutsättningar och hur vi skall tolka dem. Vi försöker lära oss om hur vi skall fodra och sköta dem på bästa sätt m.m. Det är väl det som är en bra ledare - en som kan ta hand om sin flock! Det är i alla fall min definition av en ledare.
Om hästen inte "gör som jag vill", så ger jag tydligare signaler. Om den blir stressad så blir jag kolugn o.s.v.
Visst kan det vara svårt ibland, och speciellt när det gäller ens egna djur! Jag tror andå att det viktigaste är att man hela tiden försöker bli bättre och lära sig mer. Om det är genom erfarenhet, böcker filmer, kurser eller annat är väl mindre viktigt. Om kunskapen finns där så finns den, och djuren mår lika bra/dåligt oavsett vilket.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att du är inte ensam. Jag jobbar i stort sett enbart med belöning och förstärkning av posetivt beteende. Folk har mycket svårt att förstå ens vad som menas med det innan de har sett det, men det struntar jag faktiskt i. Sen kan jag ju också erkänna att min svagaste punkt i hästträning är att jag kan bli för mesig med en ny häst :confused: Men man lär så länge man lever.

Mvh/Marie
 
Vad menar du med det?
Betyder det att vi har rätt att tvinga hästen att lita på oss med våld? :confused: För att majoriteten hästfolk inte kan handskas med hästar på rätt sätt?
 
Har aldrig träffat en NH-människa som aldrig slår en häst. Tyvärr.
Dock spelar det inte så stor roll i den här frågan då det inte var riktigt det jag ville få fram. Man kan tvinga en häst på andra sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 631
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 853
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp