Frihetsdressyr

uao

Trådstartare
Efter att hela morgonen suttit och googlat utan vidare resultat så provar jag här. Jag har använt sökfunktionen här men inte hittat vad jag sökt.

Iallafall så har jag hand om en häst som jag ridit i ett par år nu. Jag känner att kommunikationen blir bättre och bättre men det går långsamt samtidigt som jag är leds på att cirkla runt i ridhuset timme efter timme, vecka efter vecka. Jag vill prova något nytt! Därför föll mina tankar på lite frihetsdressyr som jag tänkte starta med i veckan. Mitt problem är att jag har rätt lite erfarenhet av att hantera hästar från marken. Mindre övningar har jag såklart gjort och jag tycker det är riktigt roligt, men är osäker på hur jag ska påbörja FD-träningen så att det blir så bra som möjligt.

Min tanke:
Till en början hantera honom i repgrimma med grimskaft och få honom att följa mig (när jag stannar stannar han, när jag vänder vänder han osv) och att försöka att i så stor mån som möjligt använda kroppsspråket före grimskaftet. Tex vända armen åt det håll vi ska gå, stanna väldigt "tydligt" när jag stannar osv. Och vara VÄLDIGT noga med beröm. Här vet jag dock inte om jag bör använda godis eller inte (han lyssnar fint på rösten men kanske ändå att godis har större effekt?). Iallafall att efter ett tag försöka släppa grimskaftet och röra mig som om jag hade grimskaft och hoppas att han fortfarande lyssnar och förstår mina rörelser, trots att han är lös.

Har sett så mycket bra på ponnyakuten men kommer ju inte åt några avsnitt på internet! (har inte råd att köpa DVD filmerna :( ) Försöker minnas så gott jag kan därifrån.

Vad tror ni om detta som start? Har ni förslag på några bra hemsidor/filmer osv som tar upp just frihetsdressyr? Hur går jag sedan vidare, då jag tror att han inte kommer att ha några problem att lära sig ovanstående? För övrigt så är det en bruksnordis på 11år och vi har tillgång till ridhus. Jag tror att vi kan ha riktigt roligt med detta då han är positiv till all träning och vi har som sagt en rätt bra kommunikation i nuläget men vill dock förbättra den. ALLA tips, förslag och kritik är välkomna!

Tack :)
 
Sv: Frihetsdressyr

Det här jag skriver nu är alldeles säkert helt livsfarligt och big NO-NO enligt "dom som verkligen VET" :angel: men jag brukar leka med hästarna helt oklädda, utan vare sig spö eller grimma. Är du tillräckligt tydlig i tanken (ja det låter flummigt) så känner djuren vad du vill och menar. Följa John lär dom sig på ett kick, kom bara ihåg att du ska vara den där roliga lekkamraten som dom gärna vill leka och busa ihop med.


När jag leker fritt med hästar kan det gå ganska vilt till men hittills har ingen ens försökt skada mig, ju tightare man blir desto vildare kan man leka och busa. Jag blandar lek och upptåg med ren dressyr, det är i grunden samma sak, bara mer koncentrerat från bådas håll. "Rätt" eller "fel" finns inte, bara olika sätt att göra det man strävar efter.
 
Sv: Frihetsdressyr

Inhägnat område, börja naket. Då kN du inte trassl in dig, hamna i fel position för att du försöker dra runt häst och kråbgla till det. Bättre att få det rätt från början. Pch det får du tillslut om du inte har en massa att dra i. Då gör hästen rätt när du gör rätt istället.

Ser hur många filmer som helst på nybörjare som får totalt fel kroppspråk bara för att de håller på med linan per automatik bara för att de håller i den. Inge bra.
 
Sv: Frihetsdressyr

Exakt så har jag börjat göra med min lilla ponny! Funkar jättebra för mig, allt blir mycket lättare ochh roligare för oss båda! Så småningom hoppas jag kunna trava, hoppa minihinder/cavaletti, framdelsvänding och även skänkelvinkning, från marken! Har kommit mkt långt bara på 3 träningspass! Tycker att du ska ta för vana att alltid ha med godis, om inte annat så för att påkalla hästens uppmärksamhet om den vill gå iväg. Även när du gör nya saker kan det vara bra, så att all träning blir positiv. Se bara upp så att det inte slutar med tiggning så fort du berömmer med rösten. Lycka till! :laugh:
 
Sv: Frihetsdressyr

Jo men vad gör jag då när han inte gör som jag vill? Om jag stannar och han dundrar iväg utan fokus på mig eller något så vet jag inte riktigt hur jag ska säga till honom att "jag vill att du stannar med mig". Förstår du hur jag menar? Som jag skrev så tänker jag försöka i största möjliga mån att undvika att ta i grimskaftet men använda det när det verkligen behövs.. Men jag förstår hur du menar, är bara rädd att inte kunna visa nog tydligt utan vad jag vill
 
Sv: Frihetsdressyr

beröm och gör livet roligt när hästen gör som du vill istället - då kommer han snart välja att fokusera på dig eftersom det är med dig det händer roliga saker och man känner sig duktig.

Speciellt om man inte är så van vid att hantera på marken - då är det bättre att fokusera bara på positiv förstärkning.
 
Sv: Frihetsdressyr

Det finns en del videor på Youtube om du söker. JF Pignon tror jag han heter, är en fransman som håller på med frihetsdressyr och söker du på hans namn kommer det upp en del.
 
Sv: Frihetsdressyr

Vi leker mycket med vårt hbl. Som variation o kommunikation.
Jättekul tycker både jag, dottern o hästen.
Vi har jobbat honom mkt från marken innan, så när vi släppte honom lös, lät honom springa av sej, o sen fångade uppmärksamheten så funkade följa john direkt.:)
Bakdelsvändningar,stopp, trav, gå över bommar, små hinder - jättekul!!
 
Sv: Frihetsdressyr

Gå in på horse-vision så hittar du Rebeca Öst som håller på med trickträning. Ligger inte tobbe avsnitten på SVT play? Det är jättekul att ha som komplement att träna från backen.
 
Sv: Frihetsdressyr

Något du kan göra om du är osäker på om hästen följer dig eller inte är att använda positiv förstärkning, Antingen med eller utan godis. Med klicker eller utan klicker, alltså använda ett "JA" ord ist, ex Bra, fint, Duktig. Det ska dock helst vara så kort som möjligt.

Då kommer du ganska snart få en väldigt pigg och glad häst till arbete och den kommer följa dig vart du än säger.

Om hästen någon gång tappar intresset då och går iväg, låt den göra det, gå åt andra hållet tills hästen söker upp dig, eller att du kan gå fram och få honom att följa dig igen. En häst blir lätt frustrerad och sur när den inte förstår och det är då bättre att den går iväg än att du står ivägen och tvingar den till det. Det ska ju vara frivilligt eller hur?

Genom klickerträning kan man göra det mesta, få den att hoppa, löslongeras, busa, jaga en boll, vad som.
Allt blir roligt och de blir väldigt lyhörda hästar som gärna letar efter något att göra för att få lite godis.
De blir absoult inte tigg hästar eftersom de lär sig snabbt när man tränar och inte gör det. Inget klick/ord = inget godis.
 
Sv: Frihetsdressyr

Något du kan göra om du är osäker på om hästen följer dig eller inte är att använda positiv förstärkning, Antingen med eller utan godis. Med klicker eller utan klicker, alltså använda ett "JA" ord ist, ex Bra, fint, Duktig. Det ska dock helst vara så kort som möjligt.

Då kommer du ganska snart få en väldigt pigg och glad häst till arbete och den kommer följa dig vart du än säger.

Om hästen någon gång tappar intresset då och går iväg, låt den göra det, gå åt andra hållet tills hästen söker upp dig, eller att du kan gå fram och få honom att följa dig igen. En häst blir lätt frustrerad och sur när den inte förstår och det är då bättre att den går iväg än att du står ivägen och tvingar den till det. Det ska ju vara frivilligt eller hur?

Genom klickerträning kan man göra det mesta, få den att hoppa, löslongeras, busa, jaga en boll, vad som.
Allt blir roligt och de blir väldigt lyhörda hästar som gärna letar efter något att göra för att få lite godis.
De blir absoult inte tigg hästar eftersom de lär sig snabbt när man tränar och inte gör det. Inget klick/ord = inget godis.

Jag håller med om allt utom det jag markerat. Du vill ju kunna berömma i alla sammanhang (inte bara med förstärkning i inlärningssituationen), använd därför ett speciellt "klick-ord" som bara används då. Vi tillhör dem som helt enkelt säger "klick!". Enkelt.
 
Sv: Frihetsdressyr

det är ju vad man väljer själv, spelar ingen roll vad det är för ord, men som jag gör säger oftast braaaa, fast på ett speciellt sätt. Det gör det möjligt för mig att säga bra på andra sätt när jag berömer fast inte i själva klickträningen osv. ^^
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 596
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp