Friluftshund?

Octopoda

Trådstartare
Hejhej!

Jag planerar att skaffa min första egna hund om ungefär ett år då jag är färdigutbildad och har tid, plats och ekonomi för det. Jag har levt med Airedale i 14 år och rasen passar mig mycket bra, dock funderar jag nu på en ras med lite mer motor och mindre pälsvård. Jag vill träna och aktivera hunden varje dag men ej tävla.

Jag kommer att äga ett litet hus på landet men under veckodagarna större delen av året kommer jag att bo utomhus i tält. Mina rutiner set ut såhär:

Varje dag:
1h cykling/löpning
4h jobb
1h promenad
3h jobb
30min promenad
2h jobb
1h träning (spår/lydnad eller dyl)

Utöver detta gör jag dagslånga turer varje helg och längre vandringar / skidturer några gånger per år.

Hunden måste vara lugn och stabil bland människor och kunna ligga stilla inne på min arbetsplats minst 8h per dag. Tydlig "av och på knapp" alltså. Eftersom jag bor ute mycket (nästan varje dag) behöver den vara tålig och gärna ha viss vakt. Stark nog att bära sin egen packning vid vandringar och gärna dra lite pulka på vintern.

Jag är inte intresserad av jakt, vill kunna ha hunden lös. Så kort och gott en frisk och tålig all round hund som vill springa och jobba varje dag men också är lugn inne. Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig.

Raser jag tänkt på:

- Lapsk vallhund
- Vit herde
- Schäfer
- Eurasier
- Labrador
- Airedale
- Storpudel

Jag kommer fundera vidare men hör gärna tankar och råd! Tack :)
 
Lapsk vallhund är en ras jag har ett väldigt gott öga till. Den nackdel som rasen har för mig är just att den kan vara skällig men om det är något du är beredd att jobba lite med tror jag att den skulle kunna passa dig utmärkt.
Vit herdehund och schäfer tror jag också skulle kunna passa jättebra, labrador kan falla på överdrivet gosig :D. Eurasier tror jag inte har den arbetslust du söker.
 
Lapsk vallhund är en ras jag har ett väldigt gott öga till. Den nackdel som rasen har för mig är just att den kan vara skällig men om det är något du är beredd att jobba lite med tror jag att den skulle kunna passa dig utmärkt.
Vit herdehund och schäfer tror jag också skulle kunna passa jättebra, labrador kan falla på överdrivet gosig :D. Eurasier tror jag inte har den arbetslust du söker.
Tack! Har du en Lapsk vallhund? Jag har bara träffat en och har hört att det är stor variation inom rasen?
 
Dalmatiner från rätt uppfödare/linjer. Ganska spretig ras, en del är osäkra och andra är överdrivet gosiga. Min erfarenhet är att hanarna är stabilare än tikarna, men där råder säkert delade meningar ;)
 
Tack! Har du en Lapsk vallhund? Jag har bara träffat en och har hört att det är stor variation inom rasen?

Min kollega har två (mor och dotter) och de skäller en del och är trevliga utan jakt. Men just dessa exemplar är väldigt tråkiga. Hon tränar lite rallylydnad på hobbynivå men inget mer än så och de verkar trivas med bara promenader som aktiveringen.
Aldrig sett en lapsk vallhund träna på någon klubb, men det finns säkert lite mer sportiga exemplar?
 
Tack! Har du en Lapsk vallhund? Jag har bara träffat en och har hört att det är stor variation inom rasen?

Nej, det var en ras jag funderade på när jag skaffade hund för över 10 år sedan men då var det inte så vanligt med mentalutvärderingar så jag valde i stället korthårig collie som jag fastnade för så pass att jag skaffade en till när det var dags för hund nummer 2.
Jag upplever nog också att det är rätt stor variation inom lapsk vallhund. Det finns uppfödare som är väldigt duktiga på att utvärdera mentalt och att avla på arbetande linjer och det finns sådana som mest verkar gå på utställningsmeriter. Det är förekommer också avel på hundar med C-höfter.
Alla lapska jag känner är trevliga men ingen av dem är en hund som jag känner att jag verkligen skulle vilja ha. En av dem är tjänstehund och har ett fint MH men verkar vara tjurig mot hundar av samma kön och jag har för mig att ägaren sagt att den brister i arbetslust när det kommer till bruks/lydnad. En är supergo men skotträdd. En annan har problem med att den ljudar. Alla tävlar/har tävlat men inte i discipliner eller på den nivå jag är intresserad av. Har träffat ytterligare en lapsk som jag tyckte var supertrevlig som ung och som har gjort ett trevligt MH men som inte utvärderas mer och som jag inte träffat i vuxen ålder.
Ska jag sammanfatta så har jag gott intryck av rasen och tror att man kan få tag på en riktigt trevlig hund om man är noggrann men hittills har jag inte träffat någon som fått mig totalsåld.
 
Dalmatiner från rätt uppfödare/linjer. Ganska spretig ras, en del är osäkra och andra är överdrivet gosiga. Min erfarenhet är att hanarna är stabilare än tikarna, men där råder säkert delade meningar ;)

Hur funkar dalmatiner med kyla? Tänkte att det kan vara bättre med en hund med underull när det gäller att bo ute och dra pulka.
 
Dalmatiner från rätt uppfödare/linjer. Ganska spretig ras, en del är osäkra och andra är överdrivet gosiga. Min erfarenhet är att hanarna är stabilare än tikarna, men där råder säkert delade meningar ;)
Samma tanke som Dentaku, har tänkt lite på Dalmatiner men är de inte lite känsliga? Behöver täcke på vintern osv?
 
Nej, det var en ras jag funderade på när jag skaffade hund för över 10 år sedan men då var det inte så vanligt med mentalutvärderingar så jag valde i stället korthårig collie som jag fastnade för så pass att jag skaffade en till när det var dags för hund nummer 2.
Jag upplever nog också att det är rätt stor variation inom lapsk vallhund. Det finns uppfödare som är väldigt duktiga på att utvärdera mentalt och att avla på arbetande linjer och det finns sådana som mest verkar gå på utställningsmeriter. Det är förekommer också avel på hundar med C-höfter.
Alla lapska jag känner är trevliga men ingen av dem är en hund som jag känner att jag verkligen skulle vilja ha. En av dem är tjänstehund och har ett fint MH men verkar vara tjurig mot hundar av samma kön och jag har för mig att ägaren sagt att den brister i arbetslust när det kommer till bruks/lydnad. En är supergo men skotträdd. En annan har problem med att den ljudar. Alla tävlar/har tävlat men inte i discipliner eller på den nivå jag är intresserad av. Har träffat ytterligare en lapsk som jag tyckte var supertrevlig som ung och som har gjort ett trevligt MH men som inte utvärderas mer och som jag inte träffat i vuxen ålder.
Ska jag sammanfatta så har jag gott intryck av rasen och tror att man kan få tag på en riktigt trevlig hund om man är noggrann men hittills har jag inte träffat någon som fått mig totalsåld.
Tack för ditt svar! Skall nog besöka uppfödare för att få bättre bild av rasen :)
 
Samma tanke som Dentaku, har tänkt lite på Dalmatiner men är de inte lite känsliga? Behöver täcke på vintern osv?
+ @Dentaku Jag missade delen med att bo ute i tält året runt. Dra pulka är inga problem, dalmatiner inom dragsporten är vanligt. Bo ute i tält är kanske lite tufft ja ;) Det är ganska relativt, min hane är frusen som tusan medans mina tikar inte är alls lika frusna. Men absolut, dom är såklart känsligare än raser med underull.
 
Har fyra lapska vallhundar i min närhet. Två träffar jag väldigt ofta. Två tikar och två hanhundar. Tikarna gör inte mycket väsen av sig, oerhört smidiga och bara är men lite tråkiga. Hanhundarna som jag träffar ofta är supergoa, gillar de skarpt. Den ena är lite sportigare i modellen och lite mindre päls och den andra är lite grövre med mer päls. De vaktar lite men mer så att de säger till att det knackar på dörren. De är också smidiga och följsamma.

Hade det inte vart för att jag vill ha kortpäls hade jag skaffat en av den lite sportigare modellen.
 
Så kort och gott en frisk och tålig all round hund som vill springa och jobba varje dag men också är lugn inne. Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig.

Raser jag tänkt på:

- Lapsk vallhund
- Vit herde
- Schäfer

Kolla gärna beauceron. De får mycket underull och är robusta, ofta friska, en rejäl hund som hänger med på allt. Det liv du erbjuder med mycket utevistelse och olika former av träning passar dem bra, de har ofta en bra avknapp och lugna inne om de är tillräckligt sysselsatta. Noll pälsvård. De mognar långsamt så kan vara lite bänga under unghundstiden men å andra sidan lever de länge och är aktiva långt upp i åren. Ser lite avskräckande ut vilket kanske kan vara skönt om du är ute mycket ensam.

Jag tror mina båda skulle tycka det liv du erbjuder är väldigt trevligt, att sova ute, röra på sig mycket i skog och mark och vara med dig på jobbet varje dag. De vill ha uppgifter och kan vara nyttiga i att bära, dra, hämta, spåra, vakta -
 
Vit herdehund skulle nog passar för det livet :) Underull och är mer än gärna ute mycket oavsett väder ( iaf mina) Tyvärr träffat på några exemplar med rädsla men de flesta jag träffat är stabila, trygga hundar. En del har mer vakt än andra, vår äldsta vaktar hemmet med stor inlevelse medan den yngsta inte säger nånting. Tränar/tävlar rallylydnad,lydnad,spår med mina.
 
Jag är inte intresserad av jakt, vill kunna ha hunden lös. Så kort och gott en frisk och tålig all round hund som vill springa och jobba varje dag men också är lugn inne. Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig.
Med det livet du erbjuder och med önskemålen tänker jag kanske att en samojed skulle kunna vara värt att kika på. Jag tänker att det är lite hjärna och mycket spring :D (iaf bland dem jag träffat) fast utan att vara ointresserade av att lära sig saker.

Jag vet att pälsen kan verka avskräckande, men jag får nog säga att i rätt klimat (icke skånsk/halländsk vinter) så gör den inte överdrivet mycket väsen av sig. Det är mest vid fukt den blir tråkig, tycker jag, och jag upplever den som väldigt funktionell i de allra flesta fall. De hundarna jag känner skäller till när något händer typ vid besök etc, men de okynnesskäller inte på allt som rör sig trots att några bor med uterum mot liv och rörelse tex. Annars upplever jag att de tar väldigt lite plats inomhus och är bra på det där med "ända in i kaklet" utomhus :D

Jag tänker spontant att Samojeden (eller för all del, andra raser i samma rasgrupp bla dem du redan kikat på) är en mindre flamsig och översocial hund än tex labben :) Och utan att kunna så mycket om raserna så tänker jag att även Västgöten och den isländska fårhubden kan vara värt att läsa om (och så ropar jag på @bollen__ för input om Eurasiern)
 
Med det livet du erbjuder och med önskemålen tänker jag kanske att en samojed skulle kunna vara värt att kika på. Jag tänker att det är lite hjärna och mycket spring :D (iaf bland dem jag träffat) fast utan att vara ointresserade av att lära sig saker.

Jag vet att pälsen kan verka avskräckande, men jag får nog säga att i rätt klimat (icke skånsk/halländsk vinter) så gör den inte överdrivet mycket väsen av sig. Det är mest vid fukt den blir tråkig, tycker jag, och jag upplever den som väldigt funktionell i de allra flesta fall. De hundarna jag känner skäller till när något händer typ vid besök etc, men de okynnesskäller inte på allt som rör sig trots att några bor med uterum mot liv och rörelse tex. Annars upplever jag att de tar väldigt lite plats inomhus och är bra på det där med "ända in i kaklet" utomhus :D

Jag tänker spontant att Samojeden (eller för all del, andra raser i samma rasgrupp bla dem du redan kikat på) är en mindre flamsig och översocial hund än tex labben :) Och utan att kunna så mycket om raserna så tänker jag att även Västgöten och den isländska fårhubden kan vara värt att läsa om (och så ropar jag på @bollen__ för input om Eurasiern)
Men går de att ha lösa?
 
Men går de att ha lösa?
Alla jag känner går bra att ha lösa, men det är säker ett varierande (och även en träningsfråga såklart). Tiken jag umgås mest med skulle inte känna igen något vilt om det så bet henne i nosen :grin: :D (Löv däremot kan vara festligt att jaga..) Men hon är väldigt fäst vid sin ägare, har alltid full koll på henom och har gått lös sedan hon var valp.
 
Alla jag känner går bra att ha lösa, men det är säker ett varierande (och även en träningsfråga såklart). Tiken jag umgås mest med skulle inte känna igen något vilt om det så bet henne i nosen :grin: :D (Löv däremot kan vara festligt att jaga..) Men hon är väldigt fäst vid sin ägare, har alltid full koll på henom och har gått lös sedan hon var valp.
Ah okej. Jag har ingen egen erfarenhet av Samojed så, bara de andra polarhundarna.
 
Ah okej. Jag har ingen egen erfarenhet av Samojed så, bara de andra polarhundarna.
Jag tror, utan att vara expert, att Samojeden ofta är rätt så mycket "mindre" hund än många andra polarhundar. De ska inte ha så myxket jaktinstinkt, är kanske mer sällskapsavlade/familjehundsavlade än ex malamuter och huskys. Men det beror säkert en hel del, som för alla andra raser, på val av uppfödare samt såklart individer :) (men jag är som sagt långt ifrån expert på polarhundar, jag skulle tex aldrig kunna tänka mig att skaffa någon själv :D)
 
Hejhej!

Jag planerar att skaffa min första egna hund om ungefär ett år då jag är färdigutbildad och har tid, plats och ekonomi för det. Jag har levt med Airedale i 14 år och rasen passar mig mycket bra, dock funderar jag nu på en ras med lite mer motor och mindre pälsvård. Jag vill träna och aktivera hunden varje dag men ej tävla.

Jag kommer att äga ett litet hus på landet men under veckodagarna större delen av året kommer jag att bo utomhus i tält. Mina rutiner set ut såhär:

Varje dag:
1h cykling/löpning
4h jobb
1h promenad
3h jobb
30min promenad
2h jobb
1h träning (spår/lydnad eller dyl)

Utöver detta gör jag dagslånga turer varje helg och längre vandringar / skidturer några gånger per år.

Hunden måste vara lugn och stabil bland människor och kunna ligga stilla inne på min arbetsplats minst 8h per dag. Tydlig "av och på knapp" alltså. Eftersom jag bor ute mycket (nästan varje dag) behöver den vara tålig och gärna ha viss vakt. Stark nog att bära sin egen packning vid vandringar och gärna dra lite pulka på vintern.

Jag är inte intresserad av jakt, vill kunna ha hunden lös. Så kort och gott en frisk och tålig all round hund som vill springa och jobba varje dag men också är lugn inne. Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig.

Raser jag tänkt på:

- Lapsk vallhund
- Vit herde
- Schäfer
- Eurasier
- Labrador
- Airedale
- Storpudel

Jag kommer fundera vidare men hör gärna tankar och råd! Tack :)

Jag har inga rasförslag men eftersom jag har airedale själv sedan ett år är jag jättenyfiken på att höra om dina erfarenheter. Det jag bland annat uppskattar med min är att han är så robust och positiv. Men att ha honom lös känns inte som en realistisk målbild just nu vilket är trist.
Med motor, menar du förighet då? Svara bara om du orkar.
 
De samojeder jag träffat har varit supersociala och väldigt gosiga. Inte för att det egentligen är ett problem med sociala hundar, men det kan ju gå till överdrift och mest bli jobbigt, det gillar jag inte. Bor på Västkusten så där tycker jag det kanske är lite synd om en samojed?

Västgötaspetsen har jag också tänkt på :)

@fejt Klart jag orkar svara! Airedalen var fantastisk på de flesta sätt. Det är möjligt att hans ibland bristande motivation mest berodde på att han inte tränades supermycket, men jag fick ändå intrycket av att han inte var så intresserad av det. Testade lydnad och agility men han tröttnade fort och var inte så uppmärksam. Vi hade honom ändå lös en hel del men han var aldrig superpålitlig med det. (Otrolig skillnad mot papillon/bordercollie mixen han bor ihop med, släpper en knappt med blicken i skogen.) Airedalen var ändå perfekt för det vi hade den till - som sportig familjehund som följde med på allt. Rolig hund med mycket personlighet, mer modig än smart. (Ganska klumpig faktiskt. Inte i kroppen ( han var alltid smal och petig med mat) men mer i koordinationen/omdömet. Om man kan prata om hundars omdöme. Gick en gång baklänges på en brygga för att han såg en cocker spaniel flicka, tills han trillade ner från bryggan...)

Med motor menar jag energi, motivation, uthållighet. Att den vill och orkar mer än Airedalen. Men jag förstår också att en annan Airedale individ som tränas mer säkert också skulle orka och vilja mycket mer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 625
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp