Friluftshund?

Octopoda

Trådstartare
Hejhej!

Jag planerar att skaffa min första egna hund om ungefär ett år då jag är färdigutbildad och har tid, plats och ekonomi för det. Jag har levt med Airedale i 14 år och rasen passar mig mycket bra, dock funderar jag nu på en ras med lite mer motor och mindre pälsvård. Jag vill träna och aktivera hunden varje dag men ej tävla.

Jag kommer att äga ett litet hus på landet men under veckodagarna större delen av året kommer jag att bo utomhus i tält. Mina rutiner set ut såhär:

Varje dag:
1h cykling/löpning
4h jobb
1h promenad
3h jobb
30min promenad
2h jobb
1h träning (spår/lydnad eller dyl)

Utöver detta gör jag dagslånga turer varje helg och längre vandringar / skidturer några gånger per år.

Hunden måste vara lugn och stabil bland människor och kunna ligga stilla inne på min arbetsplats minst 8h per dag. Tydlig "av och på knapp" alltså. Eftersom jag bor ute mycket (nästan varje dag) behöver den vara tålig och gärna ha viss vakt. Stark nog att bära sin egen packning vid vandringar och gärna dra lite pulka på vintern.

Jag är inte intresserad av jakt, vill kunna ha hunden lös. Så kort och gott en frisk och tålig all round hund som vill springa och jobba varje dag men också är lugn inne. Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig.

Raser jag tänkt på:

- Lapsk vallhund
- Vit herde
- Schäfer
- Eurasier
- Labrador
- Airedale
- Storpudel

Jag kommer fundera vidare men hör gärna tankar och råd! Tack :)
 
Lapsk vallhund är en ras jag har ett väldigt gott öga till. Den nackdel som rasen har för mig är just att den kan vara skällig men om det är något du är beredd att jobba lite med tror jag att den skulle kunna passa dig utmärkt.
Vit herdehund och schäfer tror jag också skulle kunna passa jättebra, labrador kan falla på överdrivet gosig :D. Eurasier tror jag inte har den arbetslust du söker.