Frisera en tjock man?

Zkold

Trådstartare
Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller bra?

Min pålle ser ut som en förvuxen ponny och har man och svans som heter duga! Jag har prövat diverse knep att fixa till manen, jag vill gärna klippa den för det ser snyggast ut men sedan tar jag mankniven och drar bort håren längst ner och tunnar ut så den inte blir en dm tjock kant mot halsen.

Nu ska vi äntligen ut och tävla och jag vet i sjutton hur vi ska få manen att samarbeta.
Kan meddela att jag har testat att tunna ut den men den ställer sig upp i så fall och blir svårare att fläta.

Tips??:confused:

här har jag precis tunnat ut den...
16155_1357151868.jpg


65642_1252516653.jpg
 
Sv: Frisera en tjock man?

Min häst har likadan man som din, fast den ligger dessutom på båda sidorna lite här och där..
Jag tunnar ut den så gott det går (=det syns ingen skillnad utan den är lika tjock ändå...) och så knoppar jag som vanligt. Det blir många tjocka knoppar men jag har inte kommit på någon bättre idé. Att det tar dubbelt så lång tid för mig att knoppa som för andra är en annan sak...:p
 
Sv: Frisera en tjock man?

Min ponny har jätte tjock man och svans, nu är han klippt så han har (som du säger) en dm tjock kant. Jätte fult :( (förra ägaren som klippte) så jag som inte tävlar ska låta den växa ut och bara bli "naturligt lång" så fint! :) varför tunna ut en tjock man det som är så vackert ;)

Tror det gäller att tunna ut så gott det går och vara lite skicklig kanske? :P aldrig hållt på med massa uppsättningar men det gäller knoppar då eller? För en inbakad fläta är också fint (fast då måste de ha tillräckligt lång man)
 
Sv: Frisera en tjock man?

Ge faaaan i saxen säger jag! :D Och ryck manen istället för då tunnar du ur den på samma gång och det blir snyggare :D
 
Sv: Frisera en tjock man?

Tycker inte du ska göra något alls (mer än att fortsätta kippa som du gör) med manen. Däremot ska du träna på att fläta och knoppa den;). Använd silikonsnoddar och rulla upp dom. Blir supersnygga flätor med så tjock man!

Här ser du hur tjock min ena ponnys man är:
249744_4100651606532_728725049_n.jpg


..och så här blir knopparna:
531020_4033547408969_747216435_n.jpg
 
Sv: Frisera en tjock man?

Jag tävla dressyr så att låta den växa tar lite lång tid. Det är väldigt fint precis när man fått till knopparna men då får man ha fyra snoddar på varje knopp. Problemet är väl längst ut på flätorna då det blir svårt att fläta väldigt långt ut och då blir själva tofsen alldeles för lång och tjock att vika in sedan när man ska rulla upp så då står strårna åt alla håll och kanter.
Bättre att ha något längre man än vad jag har nu kanske ändå? eller ska jag satsa på den längden och försöka göra massor av små?:confused:
 
Sv: Frisera en tjock man?

21492_1267612992.jpg


Gammal bild men, här ser ni också hur tjock den är, grejen är den att rycka en sån man är sjukt jobbigt, jag har en ryck-kniv men rycker jag ställer sig halva manen rakt upp istället.:crazy:
 
Sv: Frisera en tjock man?

Det är inte jobbigt om man bara får in rätt teknik! Jag rycker utan kam och tycker det är mycket lättare(om det inte är en man som är seeeg för då är det bättre med kam annars får man ont i fingrarna).. Men jag tyckte det sög att rycka man förut, men så jobbade jag i ett försäljningsstall där jag nästan bokstavligt talat fick stryk om inte hästarna var perfekta och det fick inte ta 3 timmar att rycka en man.. Och jag kan garantera dig att jag har ryckt såna där tjjocka ponny-manar.. men det tog tid och många blåser på händerna innan det vart bra i början. :p

Synd att du inte bor nära för då hade jag gärna gjort ett försök :D
 

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
4 990
B
Hästvård 1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen? Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Mitrolle
·
Dressyr Då tänker jag på kallblod, ponnyer (inte ridponnyer då), friesers o.dyl... Ni som tränar och tävlar dressyr, hur mycket trimmar och...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: Bri
·
Hästvård Har en b-ponny som får stora sönderkliade bladdor på båda sidor halsen.Dvs hårlösa fläckar påminner om fukteksem hos hund.Har inga sår...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp