”Frisk” häst i sjukhage?

Om dom inte vill hantera din häst så brukar det vara enkelt att dela på hästar med lite brains istället, speciellt om din häst antingen är resursstarkast på mat eller resurssvagast.

Dom får ta med sig en höpåse ut. Planera strategiskt vars högarna ska sättas så att din häst går och tar högen inne i sjukhagen. Den häst som brukar ta första högen placerar man strategiskt med vars den första högen hamnar. När man listat ut vilken ordning och platser som funkar så kommer det gå lätt, och börja gå på rutin. Din häst får gå in själv i sjukhagen. Sen behöver dom bara stänga grinden.

Lockar inte hö nog mycket kan man prova byttor med lite lusernhack eller morötter.

Dessutom blir det en bonus för hästen, att den har något att tugga på när dom andra är ute. Första gångerna kanske den är för stressad, men dag 2 eller 3 brukar det börja noppas. Får ni rutin på det så har du kanske snart en häst som skriker och går omkring lite men inte springer sönder sig, utan faktiskt har lärt sig att den klarar sig själv en stund.

Eller så flyttar du, enklaste lösningen oftast :).
 
Om dom inte vill hantera din häst så brukar det vara enkelt att dela på hästar med lite brains istället, speciellt om din häst antingen är resursstarkast på mat eller resurssvagast.

Dom får ta med sig en höpåse ut. Planera strategiskt vars högarna ska sättas så att din häst går och tar högen inne i sjukhagen. Den häst som brukar ta första högen placerar man strategiskt med vars den första högen hamnar. När man listat ut vilken ordning och platser som funkar så kommer det gå lätt, och börja gå på rutin. Din häst får gå in själv i sjukhagen. Sen behöver dom bara stänga grinden.

Lockar inte hö nog mycket kan man prova byttor med lite lusernhack eller morötter.

Dessutom blir det en bonus för hästen, att den har något att tugga på när dom andra är ute. Första gångerna kanske den är för stressad, men dag 2 eller 3 brukar det börja noppas. Får ni rutin på det så har du kanske snart en häst som skriker och går omkring lite men inte springer sönder sig, utan faktiskt har lärt sig att den klarar sig själv en stund.

Eller så flyttar du, enklaste lösningen oftast :).
Fast det kräver att nån annan anstränger sig och tar med nåt ut. Det är allt extrajobb man vill slippa.
 
Då förstår jag!
Nej det skulle inte jag acceptera men det låter som att det är dags att flytta. Att en frisk häst går i en sjukhage en begränsad tid om dagen ser jag som fullt lagligt och skulle jämföra det med att den stod på box. Och sedan får hästen möjlighet att röra sig fritt i den vanliga hagen under resterande tid.

Det är bara du som bestämmer hur mycket du ska acceptera och vad du anser är bäst för din häst.

Alla mina 3 kan gå ute ensamma i hagen men det innebär inte att jag förutsätter att andra kan det. Vi har till och med en häst i stallet som inte ens kan stå inne själv men alla hjälps åt för att det ska fungera för hästens skull. Ett tag innebar det att jag ex inte kunde rida eller promenera med min som då gick som sällskap med honom. Visst var det frustrerande men det var bara att acceptera och det var under en begränsad tid.
Ja precis, sjukhage använder man ju för att man måste, som ett bättre komplement än att låta den stå på box. Eller som nu, en kort stund när de andra rids.

Oj, där hade nog t.o.m. jag reagerat om jag inte alls kunde rida pga nån annan häst. Men det hade ju säkert gått att lösa. Gissar att ägaren var minst lika mån om att det skulle funka för sin häst också.

Nä, är påväg bort därifrån men kommer att dröja några månader innan det kan blir praktiskt möjligt.
 
Hos oss lämnas ibland en själv om dom andra rids etc. den ena kan springa lite, men inte alls i full panik eller stress, lugnar ner sig efter några minuter. Om den hade varit sönderstressad hade jag inte lämnat den själv men tagit in. Tycker det är helt vansinnigt att göra så mot ett stackars djur, oavsett om man kommer överens med ägaren eller inte.! Hade flyttat min häst snabbare än snabbt.
 
Hos oss lämnas ibland en själv om dom andra rids etc. den ena kan springa lite, men inte alls i full panik eller stress, lugnar ner sig efter några minuter. Om den hade varit sönderstressad hade jag inte lämnat den själv men tagit in. Tycker det är helt vansinnigt att göra så mot ett stackars djur, oavsett om man kommer överens med ägaren eller inte.! Hade flyttat min häst snabbare än snabbt.
Denna är frisk men en skada som lätt kan gå upp vid spring, grymt klantig häst i övrigt. Nyss igångsatt efter 1 års konvalcens så därför är jag extra rädd om den. Så några minuters springande när det blir blött och halt i hagen är inte ens nåt jag är sugen på ens.

Jag brukar lyssna till vad ägaren säger/vill som brukar vara den som känner hästen bäst. Sen tar man ju in dem oavsett ifall nån skulle gå igång riktigt
 
Byt stall isåfall om dom andra i stallet är sånna, man måste hjälpas åt så gott det går i stall. Jag tycker inte det är okej att lämna en häst i sjukhage hela dagen om den inte behöver det. Man får lösa det på andra sätt.
Tack
Ja, jag ska byta stall men det är liksom inget som går över dagen. Måste tyvärr stå minst 3 månader till
 
Tack
Ja, jag ska byta stall men det är liksom inget som går över dagen. Måste tyvärr stå minst 3 månader till
Om det står i kontraktet att ingen häst får lämnas ensam och dom lämnar din häst ensam då kan dom inte kräva uppsägningstid för dig och du skall inte behöva betala någonting mer. Flyt hästen omedelbart imo eftersom den har en skada du riskerar blir aktiv igen om hästen springer i hagen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 866
Senast: Blyger
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 656
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp