”Frisk” häst i sjukhage?

Fast om situationen gör så din häst kanske springer upp sin skada skulle iaf jag byta omedelbart. Kanske finns något som du kan stå i tillfälligt iaf?
Det är ganska lätt att säga att andra skall flytta omedelbart. Det är inte praktiskt möjligt för mig på minst några månader. Plus att det är en svår häst att flytta då mycket annat måste klaffa kring den.

Detta med att det är så jobbigt att ta denna minuten och flytta hästen uppkom ganska nyss.
 
Om det står i kontraktet att ingen häst får lämnas ensam och dom lämnar din häst ensam då kan dom inte kräva uppsägningstid för dig och du skall inte behöva betala någonting mer. Flyt hästen omedelbart imo eftersom den har en skada du riskerar blir aktiv igen om hästen springer i hagen?
Kan fortfarande inte flytta förän tidigast om några månader. Som jag skrivit innan.

De har alternativet sjukhage konstant. Det är enda lösningen men det kanske får bli så
 
Att inte kunna flytta den på flera månader verkar ju väldigt segdraget.
Finns det ingenstans du kan göra av den med box o egen hage?
 
Det beror på en rad faktorer som inte går att lösa just nu tyvärr.

Nej, kan som sagt inte flytta den prick nu hur gärna jag än velat.
Låter konstigt, det är väl bara att hävda kontraktsbrott, flytta hästen omedelbart, i värsta fall får du stå med dubbla hyror ett tag. Speciellt nu när det fortfarande finns bete, du behöver bara hitta något ställe som kan tänka sig smäcka upp en snabbstolphage bredvid befintliga hagen medans du väntar på att få en boxplats.

Det är ju ändå billigare med dubbla hyror än veterinärräkningar.
 
Låter konstigt, det är väl bara att hävda kontraktsbrott, flytta hästen omedelbart, i värsta fall får du stå med dubbla hyror ett tag. Speciellt nu när det fortfarande finns bete, du behöver bara hitta något ställe som kan tänka sig smäcka upp en snabbstolphage bredvid befintliga hagen medans du väntar på att få en boxplats.

Det är ju ändå billigare med dubbla hyror än veterinärräkningar.
Som jag skrivit säkert 5 gånger. Jag har ingen möjlighet att flytta den just nu pga andra anledningar. Vet inte riktigt vad ekonomi kom in i bilden heller.
 
Kommer inte att skriva ut varför, dels för att det är privat och dels för att folk inte har med det att göra.

Förstår bara inte varför man inte bara kan köpa att den möjligheten tyvärr inte finns.

För att om de i ditt stall inte ändrar sig så har du nog inget val. Flytta eller så riskerar din häst att skadas. Att stå permanent i sjukhage p.g.a. lata stallkompisar känns inte riktigt som ett bra alternativ.
 
För att om de i ditt stall inte ändrar sig så har du nog inget val. Flytta eller så riskerar din häst att skadas. Att stå permanent i sjukhage p.g.a. lata stallkompisar känns inte riktigt som ett bra alternativ.
Jag KAN inte flytta den just nu!!! Så lägg ner. Det är sjukhage alt springa runt som är alternativen just nu
 
Har du pratat med stallägaren om det och påpekat att det står i ditt kontrakt att ingen häst ska lämnas ensam ute?
Ja, men då gäller sjukhage ”antingen är den sjuk eller frisk”. Även om den ju om man skall läsa detaljer också innebär att den lämnas ensam. Dock är jag okej med det.
 
Ja, men då gäller sjukhage. Även om den ju om man skall läsa detaljer också innebär att den lämnas ensam. Dock är jag okej med det.

Så stallägaren tycker att det är ok att de andra i stallet inte lyfter ett finger för att underlätta och hjälpa andras hästar? Mycket märkligt! Den enda anledningen jag kan komma på som skulle göra att det skulle bli så i stallet jag är i nu är om det gällde en häst som farlig/svårhanterad. Annars hjälps alla åt för att underlätta i en sån situation. En period var det bara 3 hästar där och en kunde inte vara ensam. Varken i stallet eller i hagen. Så då fick vi andra två rida vid olika tider en period (några veckor) tills det flyttade in en ny häst. Men självklart gjorde vi det!
 
Så stallägaren tycker att det är ok att de andra i stallet inte lyfter ett finger för att underlätta och hjälpa andras hästar? Mycket märkligt! Den enda anledningen jag kan komma på som skulle göra att det skulle bli så i stallet jag är i nu är om det gällde en häst som farlig/svårhanterad. Annars hjälps alla åt för att underlätta i en sån situation. En period var det bara 3 hästar där och en kunde inte vara ensam. Varken i stallet eller i hagen. Så då fick vi andra två rida vid olika tider en period (några veckor) tills det flyttade in en ny häst. Men självklart gjorde vi det!
Japp. Fast det gäller inte alla hästar.

Nej den är inte svår alls. Däremot kanske den inte alltid kommer springandes. Försökte lösa den biten med godislock/att skramla med- noll intresse. 1,5 minut klockade jag mig själv på att öppna grinden till att hämta och stänga in. Tar betydligt kortare tid än att leda in och ut.

Ja precis, man hjälps ju åt liksom. Så många gånger man fått plocka in andras som inte velat/kunnat vara ensamma. Sen hade jag nog sagt ifrån om det var längre tid jag inte kunnat rida när jag velat pga nån annans häst då man ju har begränsad stalltid. Men det är det ju inte frågan om i detta fallet
 
Japp. Fast det gäller inte alla hästar.

Nej den är inte svår alls. Däremot kanske den inte alltid kommer springandes. Försökte lösa den biten med godislock/att skramla med- noll intresse. 1,5 minut klockade jag mig själv på att öppna grinden till att hämta och stänga in. Tar betydligt kortare tid än att leda in och ut.

Ja precis, man hjälps ju åt liksom. Så många gånger man fått plocka in andras som inte velat/kunnat vara ensamma. Sen hade jag nog sagt ifrån om det var längre tid jag inte kunnat rida när jag velat pga nån annans häst då man ju har begränsad stalltid. Men det är det ju inte frågan om i detta fallet

Kommer den inte till grinden ens när de andra tagit in sina hästar för att den vill följa med dem? Det känns ju annars som det naturliga.
 
Kommer den inte till grinden ens när de andra tagit in sina hästar för att den vill följa med dem? Det känns ju annars som det naturliga.
De flyttar givetvis min innan de tar sina egna. Det är smidigast, att inte behöva springa till hagen 2 gånger
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 215
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp