”Frisk” häst i sjukhage?

Ja precis, sjukhage använder man ju för att man måste, som ett bättre komplement än att låta den stå på box. Eller som nu, en kort stund när de andra rids.

Oj, där hade nog t.o.m. jag reagerat om jag inte alls kunde rida pga nån annan häst. Men det hade ju säkert gått att lösa. Gissar att ägaren var minst lika mån om att det skulle funka för sin häst också.

Nä, är påväg bort därifrån men kommer att dröja några månader innan det kan blir praktiskt möjligt.
Det var frustrerande för alla men hästens bästa gick före. Vi tog oss igenom det och hästen är idag återställd efter skadan, vilket var det viktigaste 😃
 
I alla stall jag varit i så tar man in en sån häst och ger den lite hö i boxen under tiden.
Dom kan ju inte lämna den att springa sönder sig så?
 
Vill du hellre hästen står inne eller i sjukhagen medan dem är ute?

Min egna har extrem separationsångest och i början löpte han amok i hagen. Gick omkull i sin stress.
Var han inne i boxen och blev själv cirklade han och reste sig. Nu kan han vara själv i hagen. Boxen jobbar vi på att kunna vara i allmänt med kompisar brevid. Han har inga problem att lämna sina kompisar - att bli lämnad är däremot ett stort problem.

Chansade på att han inte skulle spränga hagen och med tiden har hans panik i att bli lämnad själv minskat.. inte det mest rättvisa sättet kanske, men allt kan inte ske på bästa möjliga vis alla gånger.

Vad som gäller vid sjukhagar vet jag inte, mer än att jag vill undvika dem. Jag låter hellre hästen springa runt i hagen än att han ska resa sig i boxen o råka fastna med benen eller något. Springa är dem ju ändå gjorda för.

Han går på lösdrift också, om det inte blev tydligt. Jag tackar bara för hans extra motionering när han springer runt i storhagen, lite jobbigt för grannarna ett tag när han står och gallskriker efter dem men han blir tyst när dem inte syns till längre, o lugnar tillslut ner sig lite. Hörs kanske över hela byn när han blir ensam.. Men bara i några minuter 😂
 
I alla stall jag varit i så tar man in en sån häst och ger den lite hö i boxen under tiden.
Dom kan ju inte lämna den att springa sönder sig så?
Det brukar väl vara så? I allafall i alla andra stall jag stått i. Och då har det varit långt mellan hage och stall men man har fått göra det ändå. Här tar det kanske 4 minuter att ta in max, alt 1,5 minut att flytta till sjukrutan.

”Vill kunna hantera min häst som jag vill utan att behöva ta hänsyn till din” är svaret.
 
Vill du hellre hästen står inne eller i sjukhagen medan dem är ute?

Min egna har extrem separationsångest och i början löpte han amok i hagen. Gick omkull i sin stress.
Var han inne i boxen och blev själv cirklade han och reste sig. Nu kan han vara själv i hagen. Boxen jobbar vi på att kunna vara i allmänt med kompisar brevid. Han har inga problem att lämna sina kompisar - att bli lämnad är däremot ett stort problem.

Chansade på att han inte skulle spränga hagen och med tiden har hans panik i att bli lämnad själv minskat.. inte det mest rättvisa sättet kanske, men allt kan inte ske på bästa möjliga vis alla gånger.

Vad som gäller vid sjukhagar vet jag inte, mer än att jag vill undvika dem. Jag låter hellre hästen springa runt i hagen än att han ska resa sig i boxen o råka fastna med benen eller något. Springa är dem ju ändå gjorda för.

Han går på lösdrift också, om det inte blev tydligt. Jag tackar bara för hans extra motionering när han springer runt i storhagen, lite jobbigt för grannarna ett tag när han står och gallskriker efter dem men han blir tyst när dem inte syns till längre, o lugnar tillslut ner sig lite. Hörs kanske över hela byn när han blir ensam.. Men bara i några minuter 😂
Det spelar ingen roll, hon är lugn på båda ställena. Sjukrutan var mest för att andra tyckte det var jobbigt att gå tillbaka och hämta en häst till. Den är lugn i både sjukrutan och boxen.

En häst med skör sena skall definitivt inte vänja sig genom att springa runt i hagen. Den är inte hysterisk men kan bli orolig och springa runt.
 
Det brukar väl vara så? I allafall i alla andra stall jag stått i. Och då har det varit långt mellan hage och stall men man har fått göra det ändå. Här tar det kanske 4 minuter att ta in max, alt 1,5 minut att flytta till sjukrutan.

”Vill kunna hantera min häst som jag vill utan att behöva ta hänsyn till din” är svaret.

Så oerhört osympatiskt!

Sen kan jag tycka att har man en häst som har svårt att vara ensam korta stunder så får man stalla upp den i ett större stall med fler hästar så det aldrig blir nån risk att alla andra rider samtidigt. Är det få hästar i ett stall så blir det ju rätt sårbart om en blir hispig när den blir ensam.
 
Så stallägaren har skrivit in i kontraktet att ingen häst ska lämnas som din blir nu.

Men bryr sej öht inte om att det inte följs?
Vad säger stallägaren om det här?

Oavsett är det vansinnigt dåligt av de andra.. Står man tillsamman inhyrda i ett stall har man ett visst ansvar för varandra kan jag tycka, man kommer få kompromissa i vissa fall. Man kan inte vara egoist och bara tänka på dej själv när man är inhyrd..
 
Jag hade en häst som inte gick att lämna ensam och lämnades ensam. Det slutade med gipsning och åtta veckors boxvila för att stallkompis tyckte att hon gott kunde vara ute och lära sig vara ensam. Hon lärde sig aldrig vara ensam i hage. I boxen var det inga problem.

Hade jag varit i din sits hade jag tagit sjukhage tills jag kunde flytta hästen. Det är inte kul, men stora skador är tråkigare. Det är ju en begränsad period och du kan ju satsa på att aktivera henne mer och på ett roligare sätt när du är i stallet.
 
Det brukar väl vara så? I allafall i alla andra stall jag stått i. Och då har det varit långt mellan hage och stall men man har fått göra det ändå. Här tar det kanske 4 minuter att ta in max, alt 1,5 minut att flytta till sjukrutan.

”Vill kunna hantera min häst som jag vill utan att behöva ta hänsyn till din” är svaret.
Men vad elakt vad är det för ”djurvänner ”du står med?

Jag hade nog bytt stall om attityden var så emot varandras hästar.
 
Jag hade en häst som inte gick att lämna ensam och lämnades ensam. Det slutade med gipsning och åtta veckors boxvila för att stallkompis tyckte att hon gott kunde vara ute och lära sig vara ensam. Hon lärde sig aldrig vara ensam i hage. I boxen var det inga problem.

Hade jag varit i din sits hade jag tagit sjukhage tills jag kunde flytta hästen. Det är inte kul, men stora skador är tråkigare. Det är ju en begränsad period och du kan ju satsa på att aktivera henne mer och på ett roligare sätt när du är i stallet.
Boxen är inga problem för mig. Den är cool där. Ja, tyvärr visar den tydligt att den mår dåligt i sjukhagen… vandrar och är otroligt jobbig/rastlös. I vanliga fall är det en cool häst.
 
För mig slutade en liknande situation med många månaders konvalescens. Så i ditt läge hade jag förvarat hästen där den är lugn och lagt all energi på att hitta vettig stallplats så snart som det bara är möjligt.
 
För mig slutade en liknande situation med många månaders konvalescens. Så i ditt läge hade jag förvarat hästen där den är lugn och lagt all energi på att hitta vettig stallplats så snart som det bara är möjligt.
Kan som jag skrivit tyvärr inte flytta på några månader. Mmm, kan ju inte ställa på boxvila heller, svårt detta
 
Så stallägaren har skrivit in i kontraktet att ingen häst ska lämnas som din blir nu.

Men bryr sej öht inte om att det inte följs?
Vad säger stallägaren om det här?

Oavsett är det vansinnigt dåligt av de andra.. Står man tillsamman inhyrda i ett stall har man ett visst ansvar för varandra kan jag tycka, man kommer få kompromissa i vissa fall. Man kan inte vara egoist och bara tänka på dej själv när man är inhyrd..
@Unhappy Jag kanske har missat, men vad har stallägaren när du pratar med denne om problemet? Det är ju henom du har avtalat med.
 
Jag hade en häst som inte gick att lämna ensam och lämnades ensam. Det slutade med gipsning och åtta veckors boxvila för att stallkompis tyckte att hon gott kunde vara ute och lära sig vara ensam. Hon lärde sig aldrig vara ensam i hage. I boxen var det inga problem.

Hade jag varit i din sits hade jag tagit sjukhage tills jag kunde flytta hästen. Det är inte kul, men stora skador är tråkigare. Det är ju en begränsad period och du kan ju satsa på att aktivera henne mer och på ett roligare sätt när du är i stallet.
Vi har samma problem med en häst fast den går inte ens att lämna i boxen ensam. Men för hästens skull så undviker alla att den blir ensam. Det kräver tyvärr lite uppoffringar och stundtals så är det väldigt frustrerande för alla.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 899
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp