Bukefalos 28 år!

Friska raser?

M

Molntuss

Funderar på hund, och vill vidga mina vyer vad gäller raser. Det viktigaste för mig (förutom att rasen är lämpad för mig förstås) är att det är en sund ras i sig. Vilka är statistiskt/generellt sett de friskaste raserna? Finns det någon lista typ top 10?

Finns det ens några raser helt utan problem? :confused:

Inte uteslutit blandras, men vilka blandningar brukar bli bra? Såväl fysiskt som psykiskt alltså. Kan va kul att veta.
Sen blir detta min första alldeles egna hund kan va bra att veta.

Mina krav på ras är.
- Alltså inga som helst rasbundna sjukdomar eller sönderavlad. En sund ras fysiskt och mentalt.
- Ej alltför krävande eller svår ras. Intresserad av familjehund men som tycker om att röra på sig och tänka. Vill träna agility och lyd bland annat.
- Ingen ättrig nervös utan stabila raser.
- Ej terrier.
- Gärna medelstor
- Minimerad pälsvård.
Kanske glömt nåt, men var nog allt.

Kan ge er vinkar om de raser jag gillar också
Cavalieren - gillar verkligen deras temperament o så, men går tyvärr bort för sjukdomarna.

Labbe - trevliga, stabila, okomplicerade(?). Hund i min smak och bra storlek. lagom mycket hund :) det gillar jag.
Men är det en frisk ras eller har den nåt problem? Att den är så vanlig kanske har blivit ett problem, att den blivit något förstörd??

Tollare - Kan inget om rasen, men verkar trevlig. Men mår kanske bäst som mera aktiv istället för bara aktiv sällskapshund med betoning på sällskap?
Är inte alls jaktintreserad så där blir det definitivt inget.

Tips och hjälp nu tack! :) :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Friska raser?

Berätta gärna om rasen!

Bara läst rasstandarden och vart inte så mycket klokare. Är de livliga och terrierakiga?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Friska raser?

Ta en titt på vinthundsgruppen, där finns många friska raser och samtliga vinthundar är inte nervösa, taniga och sjåpiga. :smirk:
 
Sv: Friska raser?

MrsScabtree + Ishtar, har kollat upp samtliga men känner mig inte övertygad, men tack för tipsen.
(visste förresten inte att det fanns så många raser inom vinthundarna, intressant. har man lärt sig nåt nytt då :))


Är fortfarande lite nyfiken på tollare, nån som vet?
Och undrar det där om labrador... är den för vanlig att det blivit en nackdel ni vet typ sönderavlad?
 
Sv: Friska raser?

Tollare kan vara väldigt aktiv, de jag känner kräver iaf mycket aktivitet. Labbe är lite samma sak om du ska gå in på de sunda.

Tycker du ska kolla lite på kooikerhondje, trevlig ras på uppgång. Påminner lite om Cavalier, men friskare och lite mer ös. Sen är faktiskt vinthundarna underbara, kanske inte de som är mest för att träna aktivt i lydnad, men allmänt lätta och okomplicerade.
 
Sv: Friska raser?

Har läst lite om Kooikerhondje nu, och låter som en ras som skulle passa mig ganska bra :) I rasstandarden står det ju att det är en sällskapshund så det är ju bra. Sen står det aktiv med ett livligt temperament men att rasen inte är skällig, vilket låter rättså bra. Fast jag vill ju inte ha en jättelivlig hund, utan en lugnare egentligen men verkar ändå bra i stort.

Någon som har mer att berätta/erfarenhet av Kooikerhondje? Hur vanlig är den i Sverige? Mycket pälsvård? Frisk ras? Hur pass aktiv och livlig är den?

Vill veta allt! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Friska raser?

tio tecken (igen.. gud vad jag vimsar idag) och så blev det vips 100
 
Senast ändrad:
Sv: Friska raser?

Någon som har mer att berätta/erfarenhet av Kooikerhondje? Hur vanlig är den i Sverige? Mycket pälsvård? Frisk ras? Hur pass aktiv och livlig är den?

Vill veta allt! :)

hoho, jag har en kooiker! :bump::bump::bump:
vad kul att någon frågar om dom :banana:

Kooikern är en mycket livlig, trevlig ras med tydligt kroppsspråk och som man sällan behöver "trycka till". Eftersom dom är så känsliga för kroppsspråk går dom oftast ihop med dom flesta andra hundar, och läser också väldigt väl av vårat kroppsspråk- på gott och ont. Dom kan vara små teaterapor när dom vill.
Den har väldigt vackert utseende, och underbart lättskött, silkig päls. ALLA som klappar Goliat reagerar på det. Öronen är jättesöta också, viker sej iofs väldigt ofta bakåt så det ser ju lite muppigt ut...

Temperamentet nudå. Det märks tydligt på min att han i grunden är en arbetande ras. Han skulle nog inte må helt bra av att enbart vara sällskapshund, men är heller inte lika krävande som t.ex. en tollare nog kan vara. Jag brukar oftast ha två små "träningspass" om dagen, med lite lydnad och klickerträning och det är han nöjd med -nu. I framtiden har jag tänkt att ha honom till agility, han älskar att springa i tunnlar och är hur snabb som helst.
(Jag tror man kan använda en kooiker till nästan vadsomhelst och dom anpassar sej väl till sin miljö. Min voffe har hittills fått prova spår, sök, agility, rallylydnad och lydnad men det finns även folk som använder sina till jakt.)
Han är inte alls känslig för kyla/regn, han vill vara ute i alla väder och är väldigt tålig. Fryser inte och är inte alls kinkig på det viset. Han orkar dessutom hur mkt som helst, man får nästan vara försiktig åt andra hållet, han visar inte när han är trött. Däremot är han väldigt lugn inomhus, ligger och sover när det inte händer något annat.

Problem inom rasen ligger inte i kroppsliga åkommor (det är en mkt frisk och sund ras), utan snarare i psykiska. Det finns ett ganska utbrett problem av reservation/rädslor hos denna ras, inte lika illa som hos t.ex cockerspaniel, men ändock. Detta kan resultera i hundar som backar när någon vill klappa och verkar allmänt "skygga".
Rasen ska vara obrydd, inte rädd. Jag säger inte det här för att skrämma dej, bara att göra dej uppmärksam på problemet. Om du är nogrann med att träffa tiken till valparna och fråga om pappan så kommer du inte få några problem alls, alla kooikrar jag har träffat har varit lagom sociala! Jag var på kennelträff och träffade tio vuxna hundar som alla var oerhört harmoniska och stabila hundar.
Men, om det blir en kooiker måste du komma ihåg att detta inte är en "goldenglad" hund, socialträningen är jätteviktig!

Det jag har upplevt som det mest negativa med den här rasen är att det kan vara väldigt svårt att hitta motivationen. Jag fick min när han var fyra månader gammal och kom inte på förrän någon månad senare att jag kanske skulle försöka leka upp ett slags "föremålsintresse" vilket har resulterat i att han inte direkt värdesätter leken. Han har ingen leksak som han är villig att "dö för", inte heller något speciellt godis som är sådär gott att man kan springa genom eld för att få tag på en bit. Detta är naturligtvis jätteviktigt om man vill använda sin hund i lydnad, och kan vara viktig information om du skulle vara intresserad av det.

Jag älskar rasen, verkligen :love: Hur smidig storlek som helst, och man får alltid kommentarer om hur vacker hund man har. En vacker, elegant hund som tål allt helt enkelt :D
Det är nog relativt lätt att få tag på en valp, bara man är ute i god tid, alltså inte med tänket att man ska ha en valp "här och nu". Det finns flera större kennlar och rasen växer för varje år, jättekul! Det importeras dessutom ständigt nya från Holland.
Här kommer förresten en bild på min raring:
n545724844_177767_45.jpg


Oj, jösses vad långt det blev:o. Hoppas du blev lite klokare! :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Friska raser?

Har läst lite om Kooikerhondje nu, och låter som en ras som skulle passa mig ganska bra :) I rasstandarden står det ju att det är en sällskapshund så det är ju bra. Sen står det aktiv med ett livligt temperament men att rasen inte är skällig, vilket låter rättså bra. Fast jag vill ju inte ha en jättelivlig hund, utan en lugnare egentligen men verkar ändå bra i stort.

Någon som har mer att berätta/erfarenhet av Kooikerhondje? Hur vanlig är den i Sverige? Mycket pälsvård? Frisk ras? Hur pass aktiv och livlig är den?

Vill veta allt! :)

Min kompis har en kooiker. Den är jättetrevlig. Lite skällig. Väldigt aktiv och duktig på lydnad. Fäller precis som många andra raser. HEnnes hund kräver mycket motion. Håller med om vad ovanstående skrev om att de inte är "goldenglada". Ingen ras som rusar fram till vem som helst utan lite mer avvaktande och tyr sig mer till sin ägare som jag uppfattat rasen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Friska raser?

Mina krav på ras är.
- Alltså inga som helst rasbundna sjukdomar eller sönderavlad. En sund ras fysiskt och mentalt.
- Ej alltför krävande eller svår ras. Intresserad av familjehund men som tycker om att röra på sig och tänka. Vill träna agility och lyd bland annat.
- Ingen ättrig nervös utan stabila raser.
- Ej terrier.
- Gärna medelstor
- Minimerad pälsvård.
Kanske glömt nåt, men var nog allt.

Whippet är en av de friskaste hundraserna överhuvudtaget. De har ett fantastiskt temperament (otroligt vänliga och inte skälliga och ettriga), pälsvården är minimal. Agility och lydnad fungerar utmärkt även om motivationen för lydnad kanske inte alltid är på topp. Dessutom kan man ju ägna sig åt whippetrace och lure coursing, vilket är fantastiskt roliga aktiviteter både får hund och människa.

Så kan du leva med att man får knepa och knåpa lite med motivationen när det gäller lydnad så kan jag definitivt tipsa om whippet.
 
Sv: Friska raser?

Ja (tänkte föreslå men du hann först), och om man bortser ifrån att de i perioder är skälliga (de vaktar och vallar med skall), så stämmer rasen bra överens med önskemålen. Min lägger sig till med "startskall" vid träning i grupp, men är i stort sett tyst hemma (med några få men acceptabla undantag).

Västgöten är en självständig ras som gärna tänker mycket. Min har en bra av-knapp: Är vi hemma tar han det lugnt, de dagar som inte är så aktiva tar han det lugnt och han älskar att sova med husse och matte. Ska vi ut och jobba så är han genast mycket aktiv och går inte och slappar (dock är han fortfarande valpig i huvudet så uppmärksamhetsförmågan är begränsad).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 068
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 144
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 304
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp