Friskrivningsklausul

Magiana

Trådstartare
Jag håller på att leta efter hus och ratar dem med friskrivningsklausul på en gång. Tyvärr är det ganska ont om hus och nu hittade jag ett hus som jag tycker ser trevligt ut, men det säljs av ett dödsbo och därför är det en friskrivningsklausul på det.

Hur rädd för sånt ska man vara och finns det något man kan göra sig för att skydda sig från elände, förutom att besiktiga allt från topp till tå?
 
Jag håller på att leta efter hus och ratar dem med friskrivningsklausul på en gång. Tyvärr är det ganska ont om hus och nu hittade jag ett hus som jag tycker ser trevligt ut, men det säljs av ett dödsbo och därför är det en friskrivningsklausul på det.

Hur rädd för sånt ska man vara och finns det något man kan göra sig för att skydda sig från elände, förutom att besiktiga allt från topp till tå?
Man kan inte försäkra sig mot precis allt. Shit happens. Eller inte.

Jag hade nog inte tvekat om jag gillade huset och hade besiktigat det ordentligt.
Friskrivningsklausulen innebär ju oftast bara att säljaren inte har någon aning om huset - t.ex. för att det är ett dödsbo eller ett arv.

Dessutom kan du ju alltid försöka stämma besiktningsfirman :D


Plus använda sitt sunda förnuft. Det är troligare att hitta mögel i hus renoverade under plast-eran och med gjuten platta än tex torpargrund med fungerande eldstad mitt i huset.
 
Jag håller på att leta efter hus och ratar dem med friskrivningsklausul på en gång. Tyvärr är det ganska ont om hus och nu hittade jag ett hus som jag tycker ser trevligt ut, men det säljs av ett dödsbo och därför är det en friskrivningsklausul på det.

Hur rädd för sånt ska man vara och finns det något man kan göra sig för att skydda sig från elände, förutom att besiktiga allt från topp till tå?

Vi köpte vår gård med friskrivningsklausul.
Först tänkte jag att "vad döljer dom?" men sen tänkte jag att jag hade gjort samma sak om jag sålt ett dödsbo (va det i vårt fall med) just för att man inte vet något om huset kanske.

Vi gjorde en grundlig besiktning och det är ju viktigt tycker jag i alla husköp :)
Jag vet inte hur det gäller med försäkringar och vad dom täcker, men det är ju lätt att kolla upp :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: kma
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 859
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp