Friskvårdsbidrag

Monkie

Trådstartare
Ringde min arbetsgivare idag och frågade om ansiktsmassage ingår i friskvårdbifrahet. Hon kunde inte svara på det utan hänvisade till skatteverkets hemsida som skriver såhär:

Massage – syftet med massagebehandlingar ska vara att lindra spänning i muskulaturen till exempel på grund av ensidigt eller tungt arbete, till exempel kontorsmassage och kroppsmassage. Även massagebehandlingar av enklare slag utförd av exempelvis naprapater, fysioterapeuter och kiropraktorer ingår.

Jag känner mig osäker på om detta kan inkludera ansiktsmassage, vad tror ni?
 
Ringde min arbetsgivare idag och frågade om ansiktsmassage ingår i friskvårdbifrahet. Hon kunde inte svara på det utan hänvisade till skatteverkets hemsida som skriver såhär:

Massage – syftet med massagebehandlingar ska vara att lindra spänning i muskulaturen till exempel på grund av ensidigt eller tungt arbete, till exempel kontorsmassage och kroppsmassage. Även massagebehandlingar av enklare slag utförd av exempelvis naprapater, fysioterapeuter och kiropraktorer ingår.

Jag känner mig osäker på om detta kan inkludera ansiktsmassage, vad tror ni?

Ring HR-avdelningen och fråga? Det är ändå de som fattar beslutet om de ska betala ut friskvårdsbidrag till dig eller ej.
 
Det kan vara så att företaget valt att hålla sig till Skatteverkets rekommendationer. Då är det skatteverket man ska vända sig till. Där finns en lista över godkända aktiviteter.

Gör en inte det är det att betrakta som beskattningsbar förmån med tillhörande förmånsbeskattning
 
Det kanske är jag som har jättedålig koll på vad ansiktsmassage innebär, men spontant skulle jag ju påstå att ansiktet är en del av kroppen? :p

Well, hur ser du att ansiktet ansträngs och behöver "lindra spänning i muskulaturen till exempel på grund av ensidigt eller tungt arbete"?

F ö har jag aldrig varit med om att kroppsmassage innefattar ansiktsmassage.
 
Well, hur ser du att ansiktet ansträngs och behöver "lindra spänning i muskulaturen till exempel på grund av ensidigt eller tungt arbete"?

F ö har jag aldrig varit med om att kroppsmassage innefattar ansiktsmassage.

Man får ju lätt spända muskler i ansiktet också, spända käkar av stress eller spänningar från skuldror/nacke som kryper uppåt. Musklerna är ju kopplade till varandra och de flesta har nog upplevt ömma tinningar i samband med huvudvärk, t.ex.
 
Man får ju lätt spända muskler i ansiktet också, spända käkar av stress eller spänningar från skuldror/nacke som kryper uppåt. Musklerna är ju kopplade till varandra och de flesta har nog upplevt ömma tinningar i samband med huvudvärk, t.ex.

Ja, det är ju bara att försöka övertyga SKV om att det är en korrekt bedömning.
 
Well, hur ser du att ansiktet ansträngs och behöver "lindra spänning i muskulaturen till exempel på grund av ensidigt eller tungt arbete"?

F ö har jag aldrig varit med om att kroppsmassage innefattar ansiktsmassage.

Det finns väl massa friskvårdsaktiviteter som inte är direkt kopplat till en problem eller skada orsakat av arbetet?

När jag söker i vår friskvårdsportal kommer det upp flera leverantörer som erbjuder ansiktsbehandlingar och ansiktsmassage. Klickar jag på en av dem ser det ut såhär:

Jag utgår från att ansiktsmassage, och allt annat som går att köpa direkt i friskvårdsportalen också täcks av friskvårdsbidraget.

1599647441048.png
 
Det finns väl massa friskvårdsaktiviteter som inte är direkt kopplat till en problem eller skada orsakat av arbetet?

När jag söker i vår friskvårdsportal kommer det upp flera leverantörer som erbjuder ansiktsbehandlingar och ansiktsmassage. Klickar jag på en av dem ser det ut såhär:

Jag utgår från att ansiktsmassage, och allt annat som går att köpa direkt i friskvårdsportalen också täcks av friskvårdsbidraget.

Ja, det är ju bara att prova. Har man sin friskvård via den portalen så anser i alla fall portalen att det är skattebefriat, så länge det inte handlar om skönhetsvård.
 
Jag tror SKVs sätt att skriva är menat att skilja massage som en mer allmän aktivitet för välbefinnande och avslappning från sådan massage som är avsedd att åtgärda och förebygga direkta effekter på kroppen av arbetets påfrestningar.
 
Ser inga konstigheter personligen med att ansiktsmassage skulle kunna vara friskvård. Som sades av @Hedinn så är det ganska vanligt med såna problem kopplat till huvudvärk, vilket ofta är kopplat till kontorsarbete. Inget konstigare än att massera huvud/nacke. Jag skulle lätt skicka in det enligt skatteverkets beskrivning.

Och som @Breaktown säger
" Det finns väl massa friskvårdsaktiviteter som inte är direkt kopplat till en problem eller skada orsakat av arbetet? "

Oja, absolut! Den överväldigande majoriteten av de aktiviteter som skatteverket ger exempel på är inte relaterade till problem/skador från arbetet! Även andra typer av massage-relaterade saker såsom akupressur, akupunktur, fotbad, fotmassage är godkända. Hypnos är också helt OK. Reflexologi och Zonterapi går fint det med. Dock inte kiropraktik (förutom om kiropraktorn bara ger dig en enkel massage) eller naprapat, det är inte OK. Men det går bra att använda förmånen om du betalar för ett ört- eller saltbad.


Jag tror SKVs sätt att skriva är menat att skilja massage som en mer allmän aktivitet för välbefinnande och avslappning från sådan massage som är avsedd att åtgärda och förebygga direkta effekter på kroppen av arbetets påfrestningar.

Man kunde ju tro det, så ser det ut.. men lite konstigt när en rad andra aktiviteter som enbart är för att minska stress, öka välbefinnande och avslappning är OK..
 
Ansiktsmassage måste vara godkänt, varför skulle det inte vara det? Muskel som muskel, spänning som spänning. Jag har nyttjat alla mina friskvårdsbidrag till massage och ansiktsmassage kan absolut ingå i en helkroppsmassage, om man vill alltså.
Frågar du Skatteverket så berätta vad de svarar, jag skulle bli mycket förvånad om de skiljer på ansikte och övrig muskulatur utan att uttrycka det med tydlighet.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp