Mammas

Trådstartare
Att det ska vara så svårt. Ett barn med en kalufs med två tillhörande föräldrar med helt olika syn på vad som är snyggt. L, som är 1,5 år gammal nu, har kort hår uppe på huvudet för att det itne växt så mycket där ännu. Det är lite klippt vid öronen för att han störde sig på det. Bak i nacken lockar det sig underbart fint. Problemet är dock att fadern tycker att det är jättefult med hans långa fina lockar. Han vill att det ska klippas till en längd av ungefär 2-3 cm. Något jag tycker är hemskt fult på små barn.

Ni ser problemet, eller hur? Jag tycker att det skulle vara ok att klippa honom, om han fick en frisyr. Att klippa honom bara för att, i en "klassisk pojkfrisyr" är för mig helt uteslutet. Det är bara fult i mina ögon. Jag skulle kunna tänka mig en mohikan, men blir det snyggt på små barn? Vi kommer ju inte att styla honom utan den kommer få vara som den är, är det snyggt i längden? Egentligen vill jag ju behålla längderna bak, men det vill inte fadern. Jag kan tänka mig att korta ner håret bak lite, men så fortfarande lockar finns kvar. Fadern vill ha bort lockarna helt.

Jag vill helt enkelt ha förslag på snygga frisyrer som vi båda kan samsas om. Har någon några förslag? (Hittar inget när jag bildgooglar heller, men kan vara jag som söker på fel saker.)
 
Sv: Frisyr...

Jag tycker precis samma ska som du. Saken är att iom att den andra föräldern inte tycker samma sak som jag måste vi på något sätt få fram en kompromiss.
 
Sv: Frisyr...

Smaken är som baken jag tycker inte att det är så himla snyggt med långt hår på pojkar så jag håller med fadern :) Mohikan tror jag inte blir bra växer rätt fort och behöver en del trim. Ni får titta runt på nätet och se om ni hittar en kompromiss!
 
Sv: Frisyr...

Jag har en snart två åring med långt lockigt hår så gissa vem jag håller med ?;)
 
Sv: Frisyr...

polkafrisyr typ bröderna lejonhjärta kanske om du låter det växa ut vid öronen igen? Personligen tycker jag att för tuffa frisyrer typ mohikan på barn ser lite för stylat ut.
trivia-1752-20080119220157.jpg
 
Sv: Frisyr...

jag har rakat mina killar när de var små och nu har de kortsnaggat hår. Det är lätt och sköta tycker jag. Jag gillar korta frisyrer
på grabbar!

Lilltjejen har jag rakat en gång men nu ska det få växa ut.
 
Sv: Frisyr...

jag har rakat mina killar när de var små och nu har de kortsnaggat hår. Det är lätt och sköta tycker jag. Jag gillar korta frisyrer
på grabbar!

Lilltjejen har jag rakat en gång men nu ska det få växa ut.

Tycker oxå kort är snyggast!
Tycker killar som får välja själva sällan har långt lockigt hår så förstår inte riktigt varför de ska ha de när de är små.
 
Sv: Frisyr...

Jag undrar varför pojkar som får välja själva ( när dom är så pass gamla ) väljer att ha kort hår ( alá vad som anses vara en pojkfrisyr)?

Jag ser likheter med varför pojkar kanske slutar använda deras favoritfärg om det är rosa när dom börjar förskoleklass, slutar vara tärna/lucia osv osv...
 
Sv: Frisyr...

Tycker killar som får välja själva sällan har långt lockigt hår så förstår inte riktigt varför de ska ha de när de är små.

Så gott som alla killar (i diverse åldrar) vilkas frisyrer jag på något sätt blivit inblandad i, har valt just långt vågigt/lockigt hår. Någon enstaka av dessa killar har av naturen spikrakt hår, till sitt stora förtret.

I en del fall har andra i omgivningen lagt ner stor kraft på att få dem att förstå att pojkar inte ska ha långt lockigt hår - inte olikt det där med rosa kläder och att vara Lucia som Calazirya är inne på.

Jag fattar inte varför man ska klippa av dem håret när de inte vill.
 
Sv: Frisyr...

Hade jag varit kille (eller antagligen om min mamma klippt av mig håret som liten) hade jag velat ha kort hår eftersom det är väldigt praktiskt och ofta snyggt. Och med små barn är det väl just det praktiska som är väldigt viktigt, eller?

Petruska: Din verklighet är väldigt främmande för mig...Jag jobbar tillsammans med ca 35 killar och den är en som har långt hår...
Min pojkvän har väldigt lockigt hår och hatar det. Hans mamma envisades oxå att han skulle ha långt hår som liten och han blir fortfarande lite sur på henne när han ser bilder på sig själv som liten.
Jag sa väl inte att man skulle klippa av dom håret om dom inte vill, men en som är 1,5 år har väl knappast koll på vad den vill utan det brukar väl handla om vad mamma och pappa vill...?

Ni behöver inte göra detta till någon könsdiskussion för det var inte så jag menade. Utan bara att det är snyggt och praktiskt och att jag inte kan förstå varför mammor vill ha långt hår på små pojkar.
 
Sv: Frisyr...

Petruska: Din verklighet är väldigt främmande för mig...Jag jobbar tillsammans med ca 35 killar och den är en som har långt hår...

Fast jag blir normalt sett inte inblandad i arbetskamraternas frisyr, så dem tänkte jag inte ens på.

Håller med om att 1,5-åringen troligen inte har någon (begriplig) åsikt om sitt hår, men om några månader kan han nog ha det.
 
Sv: Frisyr...

Jag håller helt med pappan! Nu har visserligen inte min pojk några lockar, men jag har också alltid sagt att jag inte fattar varför föräldrar till lockiga pojkar envisas med att lockarna ska vara kvar. Min brorsa hade långa blonda lockar på sin son i måååånga år, vilket jag tyckte såg fult och ovårdat ut.

Min sons hår växer som gräs. Han hade nog varit hos frisören mist 6 gånger när han var 2 år. Därför säger jag alltid till frisören att han/hon ska klippa så kort som möjligt så man slipper springa där hela tiden. Sonens hår blir asfult när det blir lite långt. Fast han klipps alltid i en traditionell pojkfrisyr. Jag vill ha det kort och smidigt så man knappt behöver kamma. Blir det längre måste jag vattenkamma varenda morgon (och när han har sovit på dagen) och det gillar varken han eller jag.
 
Sv: Frisyr...

Jag gör det inte till en könsdiskussion, det kom naturligt när jag ställde mig frågande till att pojkar generellt vill ha kort hår när dom börjar förstå mer.
 
Sv: Frisyr...

Men småbarn har väl ingen större åsikter om sina utseenden? Min 4-åring tycker inget särskilt om sitt hår och inte hennes lillebror heller. Det enda de kan säga är att de inte vill bli klippta. Jag försöker hålla efter luggarna på dem av praktiska skäl men i övrigt får det bli som det blir.
 
Sv: Frisyr...

Nej, sådär hemskt ser det inte ut! Såhär ser han ut idag:

19257_1272894127.jpg

74194_1272894032.jpg


Vi ska diskutera mer om det här ikväll. Jag förstår inte varför det så promts måste göras skillnad på pojkar och flickor i den här ändå späda åldern? Varför ska en kille klippas kort nä en tjej inte ska det? Vad är det som gör flickors lockar fina men pojkars lockar fula? Eller (inte helt riktat till Petronilla nu, iom att du rakat även din flicka) vad är det egentligen som gör att flickors frisyrer ska hållas fina medan pojkars ska vara praktiska? Jag hade köpt kort klippning om ni sagt att små barn ska ha praktiska frisyrer, men nu gäller det bara pojkar? De flickor jag träffat i Ls ålder är inte på något vis lugnare, varför är det inte viktigt för dem att ha en praktisk frisyr? :)

Jag har inte sett någon gång att hans hår skulle ha varit i vägen eller något annat, vad är det som gör långt hår mindre praktiskt? Min plan är dessutom inte att låta honom ha så långt här, utan min plan är att hålla det i ungefär samma längd som nu, egentligen något kortare. Lockarna syns mer då, även när det är torrt. ;)

Ni som tycker att kort hår är bäst, hade ni gett mig samma råd om det gällt min dotter? :)

PS: Paint är inget superbra program att redigera bilder i, om ni skulle få för er det. Ber om ursäkt för allt det vita i bredvid och under bilderna.
 
Sv: Frisyr...

Men det där anser jag inte vara så långt hår som jag såg på näthinnan.

Håller förövrigt med dig i din diskussion och ser fram emot att höra varför pojkar ska ha praktiska korta frisyrer medan tjejer kan ha långt ?

Sådär långt/kort tycker jag är fint på både tjejer och killar, min dotter har liknande frisyr fast mer hår även huvudet :-P
 
Sv: Frisyr...

Tyst nu, det tog lång tid innan han överhuvudtaget fick hår ovanpå huvudet. :p

Jag tycker också att det är fint, medan min man inte tycker det. Han tycker att det är för långt. Just nu funderar jag på att förhandla fram någon slags kompromiss, så att vi kortar av lite i bak så att det inte är precis lika långt, men så att det blir någon slags kompromiss. Iom alla svar men utan några direkt frisyrtips gissar jag att det inte finns så många som kan klassas som kompromissfrisyrer. Tscabos länk fick mig att veta att jag inte ska köra på hockeyfrilla iaf. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: Hellhound
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp