Frisyrer..!

Docka

Trådstartare
Vilken är den finaste "frisyren" att ha på en häst när man ska tävla, hoppning. :) Bara flätor känns lite för skuttigt eftersom de hoppar omkring så mycket när man galopperar...Knoppar är ju fina...men känns inte det lite dressyrigt? :crazy:
Något man kan ha rosetter till... :D
Det är fint! :p

/ Maja ;)
 
Sv: Frisyrer..!

bara flätor är vidrigt fult, renu ut sagt.

knoppar eller en väl rykt man somär lös, är snyggast.
 
Sv: Frisyrer..!

Hej!
Fint med knoppar,
annars klippt man (10-12 cm) som ligger snyggt på en sida!
 
Sv: Frisyrer..!

Om du har en häst med lång man tycker jag att en ardennerfläta är otroligt vackert!!!!
Men dat krävs nog ca 25 cm man minst för annars glider den isär när hästen sträcker ut sig över hindret!

Embla
 
Sv: Frisyrer..!

knoppar är ju det vanligaste och finaste men om hästen har för lång man för knoppar är ju inbakat riktigt snyggt det med ;)
 
Sv: Frisyrer..!

Nu får du väl ändå ta och kamma dig...! ;) Knoppar är väl inte för dressyrmässigt heller! :) Knoppar används flitigt inom hoppningen och även inom galopp, utställning, körning... You name it!

En tjock man kan delas med mittbena och ha två rader knoppar parallellt. :idea:

Har hästen lång man kan det vara snyggt att dela in den i tunna tofsar och sätta en liten rosett (finns att köpa färdiga) i varje, precis i mankammen och låta resten av tofsen hänga fritt. Det ser vårdat ut, men är inte särskilt tidskrävande. :cool:

Och flätor kan visst vara snyggt! :devil: En häst med väldigt lång men tunn man kan bli ursnygg med bara flätor. Sätt i små rosetter, sidenband eller färgglad tejp, vettja! ;)

(Vaddå, jag är väl inte rysch-pysch av mig?! :o )
 
Sv: Frisyrer..!

jag föredrar utsläppt man så ja har nått å ta tag i om hästen får för sej om att tvärstanna efter hindren :p
 
Sv: Frisyrer..!

Jag red en ponnyhingst med lång man när jag var yngre. Ibland red jag med lässläppt man men det var lätt att trassla in sig i den. Så ibland red jag med flätad man. På sommarsäsongen kunde man sätta maskrosor i mankammen vid varje fläta och även längst ut på flätan ibland. Jag tycker han blev jättesöt i det ;) Han var svart så det blev ganska effektfullt. (Jag tävlade alltså hoppning) Har nog tyvärr inga bilder, bara videofilm i vår trasiga videokamera...
 
Sv: Frisyrer..!

utsläppt man så man har nåt å hålla sej i :bump:
 
Sv: Frisyrer..!

Antingen en välryckt man, på ena sidan bara som är utsläppt.
Annars snygga och prydliga knoppar, endast flätor låter inte speciellt fint tycker jag, inget jag skulle haft i alla fall... :crazy: tycker inte det ser lika välvårdat ut som utsläppt/knoppat.
 
Sv: Frisyrer..!

1. Ardennerfläta. Det är snyggt, och dessutom kan man hålla "över" den utan att den går sönder om hästen har lång man :)
2. Svårt att förklara :crazy: Men manen är uppdelad i små tofsar, som sedan flätas en kort bit (bara några centimeter, absolut inte mer än 4-5 cm) högst upp vid mankammen. Sedan i med en snodd och ev. tejp, resten av manen ska bara vara kammad och fin. Hästen ska alltså ha lång, gärna lite tunn man till denna frisyr. Lagom enkel, lagom snofsig, lagom mycket man att hålla i :smirk: :)
 
Sv: Frisyrer..!

att alla bara orkar knoppa på hopptävling........ ja knoppar bara på dressyr och fälttävlan.....
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 450
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 753
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp