Frisyrtips? Ska donera mitt hår

nyttnick

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att donera mitt hår för att någon som förlorat håret pga sjukdom ska kunna få en billigare peruk. Så på torsdag nästa vecka smäller det, men jag har ingen aning om vad jag ska ha för frisyr efter klippet. Det lär ju bli kort, eftersom poängen med att donera är ju att klippa av alla längderna.

Idag har jag rätt långt ner på ryggen och har haft så i många år nu. Jag har flera virvlar, så en rak och "prydlig" frisyr funkar inte på mig, för det är inget som håller sig rakt någon längre stund, utan det brukar dra sig och se hackigt ut.

Vill ha det hyggligt lättskött och tanken är att det ska få växa ut igen, men jag vill inte se för gammal och omodern ut.

Kan tillägga att jag är lite lätt nervös :D
 
image-1.jpg

En sån här frisyr kan du ju göra lite varierad, den går nog att klippa lite kortare än på bilden också.
 
Jag har bestämt mig för att donera mitt hår för att någon som förlorat håret pga sjukdom ska kunna få en billigare peruk. Så på torsdag nästa vecka smäller det, men jag har ingen aning om vad jag ska ha för frisyr efter klippet. Det lär ju bli kort, eftersom poängen med att donera är ju att klippa av alla längderna.

Idag har jag rätt långt ner på ryggen och har haft så i många år nu. Jag har flera virvlar, så en rak och "prydlig" frisyr funkar inte på mig, för det är inget som håller sig rakt någon längre stund, utan det brukar dra sig och se hackigt ut.

Vill ha det hyggligt lättskött och tanken är att det ska få växa ut igen, men jag vill inte se för gammal och omodern ut.

Kan tillägga att jag är lite lätt nervös :D

Först och främst:

:bow:

Sen:
Pinterest is your friend!
https://se.pinterest.com/search/pins/?rs=ac&len=2&q=short hair cuts for women&etslf=4113&eq=short h&0=short hair cuts for women|autocomplete|1

Sök på till exempel pixie haircut eller pixie cut eller ginnifer goodwin :)
Det går fint att ha kort hår och virvlar, det är perfekt för busigt rufs.

9615738d9b740a5526c1fbde7b23ceb0.jpg
 
@Blueberry gud varför gick jag in i denna tråd. Vad sugen jag blev på att klippa sån frisyr! (Tyvärr går inte mitt att donera...)

@nyttnick vilket fantastiskt initiativ! :bow:

Såhär hade jag mitt hår när det var kort. Nackdelen med att raka sidorna är att det inte växer ut jämnt men i övrigt är det lättskött (så länge man är okej med att ha lite vax eller liknande i)
1_zps68dnc7ra.jpg

2_zpszpvxqd0j.jpg
 
Har funderat på det där, men bara hittat ett ställe i Stockholm som tar emot och där går håret till peruker antingen till tex cancersjuka eller till teater. Man kan inte välja :meh:
Dessutom måste jag spara ut nån dm till först.
 
Först och främst:

:bow:

Sen:
Pinterest is your friend!
https://se.pinterest.com/search/pins/?rs=ac&len=2&q=short hair cuts for women&etslf=4113&eq=short h&0=short hair cuts for women|autocomplete|1

Sök på till exempel pixie haircut eller pixie cut eller ginnifer goodwin :)
Det går fint att ha kort hår och virvlar, det är perfekt för busigt rufs.

9615738d9b740a5526c1fbde7b23ceb0.jpg
Tack!!! :heart Seriöst cool frisyr, men frågan är om jag kan (och vågar) bära upp en sådan. Jag ska fundera lite på det :)
 
@Blueberry gud varför gick jag in i denna tråd. Vad sugen jag blev på att klippa sån frisyr! (Tyvärr går inte mitt att donera...)

@nyttnick vilket fantastiskt initiativ! :bow:

Såhär hade jag mitt hår när det var kort. Nackdelen med att raka sidorna är att det inte växer ut jämnt men i övrigt är det lättskött (så länge man är okej med att ha lite vax eller liknande i)
1_zps68dnc7ra.jpg

2_zpszpvxqd0j.jpg
Tack för tips! Det finns ju rätt många varianter, jag kanske får ta med mig alla till frisören och så får hon titta om det är genomförbart med mina virvlar!
 
Tack för tips! Det finns ju rätt många varianter, jag kanske får ta med mig alla till frisören och så får hon titta om det är genomförbart med mina virvlar!

Gör det :up: Jag har en del virvlar också men framförallt väldigt lockigt :D Har tyvärr ingen bild på det när det är kort och krulligt men frisyren jag hade var fränare desto vildare den var när jag hade lite längre uppepå.
 
Har funderat på det där, men bara hittat ett ställe i Stockholm som tar emot och där går håret till peruker antingen till tex cancersjuka eller till teater. Man kan inte välja :meh:
Dessutom måste jag spara ut nån dm till först.

Det stället i Stockholm, på Söder, som jag antar att du menar är det stället som rekommenderas av Barncancerfonden m.fl. Det är inte alls så att man inte kan välja, utan de garanterar att donerat hår går till de som p g a sjukdom förlorat sitt. För varje donerat hår som de får in så drar de av på priset för den som ska ha peruken. Däremot kan man inte välja om det ska gå till ett cancersjukt barn eller en vuxen som förlorat håret av någon annan anledning. Det går heller inte att spåra håret i efterhand (men det kvittar för mig).
Däremot om man donerar hår som varit färgat (tonat går bra) eller permanentat, så går det till teaterperukerna.

Prata med dem så får du höra! De svarade jättesnabbt och har varit jättetrevliga :)
 
Det stället i Stockholm, på Söder, som jag antar att du menar är det stället som rekommenderas av Barncancerfonden m.fl. Det är inte alls så att man inte kan välja, utan de garanterar att donerat hår går till de som p g a sjukdom förlorat sitt. För varje donerat hår som de får in så drar de av på priset för den som ska ha peruken. Däremot kan man inte välja om det ska gå till ett cancersjukt barn eller en vuxen som förlorat håret av någon annan anledning. Det går heller inte att spåra håret i efterhand (men det kvittar för mig).
Däremot om man donerar hår som varit färgat (tonat går bra) eller permanentat, så går det till teaterperukerna.

Prata med dem så får du höra! De svarade jättesnabbt och har varit jättetrevliga :)
Vad bra. Så stod det inte när jag läste på deras hemsida i höstas.
 
Vad bra. Så stod det inte när jag läste på deras hemsida i höstas.
Nej, hemsidan går det inte att hitta någonting på, men jag googlade på "donera hår" och fick upp sidor som tipsar om dem. Därför slängde jag iväg ett mail och fick det svar jag hade hoppats på! Så på torsdag kommer jag förhoppningsvis kunna posta mitt bidrag.
 
Jag har bestämt mig för att donera mitt hår för att någon som förlorat håret pga sjukdom ska kunna få en billigare peruk. Så på torsdag nästa vecka smäller det, men jag har ingen aning om vad jag ska ha för frisyr efter klippet. Det lär ju bli kort, eftersom poängen med att donera är ju att klippa av alla längderna.

Idag har jag rätt långt ner på ryggen och har haft så i många år nu. Jag har flera virvlar, så en rak och "prydlig" frisyr funkar inte på mig, för det är inget som håller sig rakt någon längre stund, utan det brukar dra sig och se hackigt ut.

Vill ha det hyggligt lättskött och tanken är att det ska få växa ut igen, men jag vill inte se för gammal och omodern ut.

Kan tillägga att jag är lite lätt nervös :D
Oj vad bra! Min svägerska har just precis diagnosticerats med cancer och kommer att tappa håret och hon är relativt ung. Jag har också långt hår, så nu funderar jag också på att donera när jag ser dit inlägg.
 
Men egentligen, varför finns det inget samarbete mellan landsting och frisörer??för de som vill donera då alltså.
Jag hörde mig för här i stan och det finns en frisör som samarbetar med landstinget, MEN det gäller enbart utprovning av perukerna. Själva doneringen och tillverkningen måste gå via perukmakare enligt dem.

Jag håller dock med dig om att det borde finnas lättare sätt än att behöva fixa allt själv, men jag gör det gärna om det hjälper någon annan. Jag kan inte donera blod då värdena inte är tillräckligt bra, men här finns ju något jag faktiskt kan göra.

Hoppas på ett snabbt tillfrisknande för din svägerska!:heart
 
Jag tycker du är supercool!! Heja!

Funderar själv på att göra likadant, men mitt är färgat och någon välgörenhet till teater på bekostnad av mig själv känner jag inte för nu. Vet du varför är färg oanvändbart?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp