Fritillgång grovfoder?

huggabugga

Trådstartare
Hej!

Nu när det inte finns så mycket att äta ute och våra 4 hästar är ute från 06-22 känner vi att vi behöver ge dem mer grovfoder ute så de håller igång sina magar och får sitt tuggbehov tillfredsställt.
Vi har aldrig haft fri tillgång av grovfoder förut och våra hästar är lättfödda och en av dem är en shettis.
Vi har nu ställt ut en höbal ändå för jag har hört att hästarna äter rejält i början men att de sedan reglerar det själva och att de då äter vad de behöver. Vad är era erfarenheter?
 
Att i princip alla hästar utom svårfödda hästar som är högt i blod, avelsston och unghästar blir för feta på fri tillgång, speciellt utan småmaskiga balnät. Föredrar fodergrindar till normala ridhästar och skulle absolut göra det till ponnyer.
 
Hej!

Nu när det inte finns så mycket att äta ute och våra 4 hästar är ute från 06-22 känner vi att vi behöver ge dem mer grovfoder ute så de håller igång sina magar och får sitt tuggbehov tillfredsställt.
Vi har aldrig haft fri tillgång av grovfoder förut och våra hästar är lättfödda och en av dem är en shettis.
Vi har nu ställt ut en höbal ändå för jag har hört att hästarna äter rejält i början men att de sedan reglerar det själva och att de då äter vad de behöver. Vad är era erfarenheter?

De flesta lättfödda hästar äter mer än de behöver, om de har fri tillgång.
@Angel hade ett par bra förslag.
Annars kan man ge dem "lagom" mycket foder och låta dem tugga på ris. Man kan exempelvis såga ner en björk eller asp och låta dem gnaga på. Ger sysselsättning och ger tugg-tid.
Under förutsättning, förstås, att det finns något träd man får såga ner.
 
Mina håller hull på fri tillgång utan nät, men då har dom enorma hagar även vintertid med stora lövskogar och ängar bortom skogen där dom spenderar en del av dygnet för att söka föda. Har dessutom låga värden men 6 i kvot som dessutom är rätt blött så det blir rätt många kilon de har utrymme för att äta. Men generellt sett så håller jag med om att det är främst avelsdjur och unghästar som håller bra hull.

Mina är lättfödda dessutom, en shettis, en P.R.E och en okänd maxad d ponny av cobmodell.
 
Jag har fri tillgång men har nät och foderring runt. Ringen gör att mina shettisar inte kommer åt att äta så mycket som de skulle önska...
 
Funkar jättebra för våra lättfödda där vi får begränsa gräset väldigt på vår/sommar. De ser ingen glädje i att stå o käka hösilage konstant (producenten nu är jag rätt säker på bland de bästa i Sverige map hygienisk kvalité men det har varit lika för samtliga vi testade innan) utan är mycket ute resten av hagen. Men det är också 1 ha gräshage som aldrig är nedbetad.
 
Hej!

Nu när det inte finns så mycket att äta ute och våra 4 hästar är ute från 06-22 känner vi att vi behöver ge dem mer grovfoder ute så de håller igång sina magar och får sitt tuggbehov tillfredsställt.
Vi har aldrig haft fri tillgång av grovfoder förut och våra hästar är lättfödda och en av dem är en shettis.
Vi har nu ställt ut en höbal ändå för jag har hört att hästarna äter rejält i början men att de sedan reglerar det själva och att de då äter vad de behöver. Vad är era erfarenheter?


Jag har haft väldigt god erfarenhet av fri tillgång.

Hade min SWB på lösdrift med fri tillgång på hösilage i nät och foderhäck. För honom fungerade det utmärkt - han hängde vid balen den första veckan men lugnade ned sig när han fattade att maten inte skulle försvinna.

Fortsatte med i princip fri tillgång även efter att han stallades in nattetid för att han funkade så bra med det upplägget, tog bort en massa stressmoment i hans vardag.

På lösdriften var det blandade hästar - fullblodet var tunn och behövde trots fri tillgång stödutfodring utom mitt i sommaren, några kallblodskorsningar som var knubbiga men inte heller red/tränades direkt, samt ngra halvblod som alla höll sig i lagom hull.

Du får väl testa helt enkelt?
 
Jag har två halvblod och en shettis på fri tillgång, shettisen gick ner i vikt när hon kom hit! Fungerar bäst på hög kvot.
 
Jag har haft väldigt god erfarenhet av fri tillgång.

Hade min SWB på lösdrift med fri tillgång på hösilage i nät och foderhäck. För honom fungerade det utmärkt - han hängde vid balen den första veckan men lugnade ned sig när han fattade att maten inte skulle försvinna.

Fortsatte med i princip fri tillgång även efter att han stallades in nattetid för att han funkade så bra med det upplägget, tog bort en massa stressmoment i hans vardag.

På lösdriften var det blandade hästar - fullblodet var tunn och behövde trots fri tillgång stödutfodring utom mitt i sommaren, några kallblodskorsningar som var knubbiga men inte heller red/tränades direkt, samt ngra halvblod som alla höll sig i lagom hull.

Du får väl testa helt enkelt?
Ja jag ska testa.
Första dagen har gått och alla var inte ens där hela tiden. Det ser jag som positivt.
Men Det är för tidigt att avgöra men kanske räcker det att begränsa för shettisen på något sätt om den lille blir för rund.

Hur längre brukar en rundbal hö räcka för er i hagen?
 
Ja jag ska testa.
Första dagen har gått och alla var inte ens där hela tiden. Det ser jag som positivt.
Men Det är för tidigt att avgöra men kanske räcker det att begränsa för shettisen på något sätt om den lille blir för rund.

Hur längre brukar en rundbal hö räcka för er i hagen?
Beror på storleken på häst. Mitt halvblod står på fri tillgång, jag packar påsar från hennes bak till d-ponnyn. Räcker 10-15 dagar.
 
Screenshot_20181130-103314_Samsung Internet.jpg


Hittade detta på en sida! Det kanske kan vara ett bra alternativ för att slippa att det blir för feta och även för foderspil. Vad tror ni?
 
Jag har haft fri tillgång till bra hösilage till alla mina hästar i drygt 10 år. Min hästflock består av allt från shetlandsponnyer i olika åldrar till halvblod och fullblod.
Jag tycker att det har fungerat bra, på de allra flesta hästarna. Har man dem dessutom inne på nätterna kan man reglera näringsintaget lite där, genom att ge lättfödda hästar halm att tugga på eller svårfödda får kraftfoder.
Mina shetlandsponnyer brukar tappa en del av sitt beteshull över vintern, trots fri tillgång till bra grovfoder.

Jag har en shetlandsponny som är extremt lättfödd, där det kanske inte är helt idealiskt med fri tillgång. Men nu rids hon åtminstone några ggr/vecka, så det blir nog bättre... Jag har också haft ett fullblod som blev fet som en tunna av att gå på fri tillgång. Men detta är alltså undantagen...

hohack.png
 
Jag har lite olika erfarenheter.

Min arab slutar aldrig äta. På begränsad mängd mat är hon svårfödd, men på fri tillgång äter hon tills hon rullar fram. Hon äter både snabbt och utan pauser (lämnar inte balen om hon inte blir bortjagad) så ingen fri tillgång för henne. Hon funkar inte på fri tillgång på halm heller - hon äter det som om det vore godis. *suck*

Sambons store brune halvblod går på fri tillgång ute och så länge han kan gå i vanlig hage funkar det bra, vi får nästan mata på honom lite extra. I sjukhage blir han tvärfet. Han är å andra sidan en rätt kräsen häst, som gillar att filosofera mellan tuggorna och utan problem lämnar balen och att leta mat i backen eller busa eller stå och hänga.

Generellt tycker jag att jag ser fler hästar som inte klarar fri tillgång än de som klarar det, men å andra sidan står jag i ett hobbystall där hästarna inte alltid rids så effektivt (eller alls) och då är det ju inte konstigt om dom blir feta.

Ännu mer generellt tycker jag det är lite synd att det på många ställen verkar finnas två läger - dom som tränar och därför kan hästen inte gå på fri tillgång (men kraft i mängder får den) och så dom som bara hobbyrider och gärna ställer hästarna på fri tillgång - med rejält feta hästar som resultat. Men jag tycker såklart man ska anpassa sig efter vilken häst man har - blir de feta får man ta bort fri tillgång så man undviker sjukdomar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: nexxa
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 614
Senast: Solis
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp