Fritt på hösilage

nexxa

Trådstartare
Mina hästar kommer fr om onsdag/torsdag nästa vecka gå fritt på hösilage..men frågan är hur mkt äter en häst per dag när det är tillåtet att äta så mycket som de vill?

Själv tycker jag att de flesta hästar hetsäter första dagarna innan de lugnar ner sig och vet att det alltid finns där.

Hur långt tid håller eran bal? Hur många hästar? Hur mycket väger dem?

:bow:
 
Sv: Fritt på hösilage

Hej!

Jag tror en stor häst äter runt 15-25 kg hö om den får fritt, en liten ca 8-15 kg. Ev samma mängd hösilage eller mer. Väldigt olika ividuellt!
Ja dem äter mer första vecka tills dom lärt sig att maten inte försvinner! Men vissa lär sig ju aldrig... :D
Jag hade förra våren 2 stora och 3 små hästar som delade på en hösilage bal ca 250-300 kg och den räckte ca 5-6 dagar.
I år har jag inte fått tag på bra hösilge än.

Mvh Lisa
 
Sv: Fritt på hösilage

Våra balar väger mellan 300-500 kilo.
Det sätter 3 gluppsla hästar i sig på 1-2 veckor.
Däremot äter de knappt upp de hö de får inne om natten. Glory roar sig med att dra runt det i spånet. :crazy:
 
Sv: Fritt på hösilage

Mina hösilagebalar väger ca 650 kg. De håller i 4-5 dagar för 4 stora och 2 ponnyer.
 
Sv: Fritt på hösilage

Våra hösilage balar väger mellan 400-500kg, går åt på 4-5dagara till 2 varmblod, 2 araber o 2 shettisar.
 
Sv: Fritt på hösilage

Min bal på 650 kg försvann på 2 dagar. 7 ponnisar i olika storlekar...... tyvärr så trampade de ner en hel del så nu förser vi dem med stora högar flera ggr per dag istället.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp