Fröåret 2019

Hazel

Trådstartare
Här är tråden till att hiss, dissa och ge tips om de fröer ni odlat i år! Vilka fröer tycker du alla ska prova och vilka tycker du man lika gärna kan låta bli?

Mina största hissar för i år är:
bindsallad "Little Gem" lättodlad, problemfri och god!
Solros "Garden Statement" lägre solros (90 cm) med fina lite ljusare blommor
Sommarrudbeckia "Sahara" odlade dessa förra året och i princip alla övervintrade trots att det ska vara ettåriga, sådde nya i år eftersom jag gillar dom så mycket
Heddewigsnejlika "Black & White Chianti" övervintrade också om än inte i samma utsträckning som Sahara, lättodlad och blomvillig

Återkommer med dissar :cool:
 
Hissar också Little Gem, och Gustavs sallat! Snabbväxande med fin vårskörd och väldigt goda.

Mer hiss för Brandywine yellow bifftomat. Ska testa den röda varianten också nästa år.

IMG_3345.JPG


Diss får bli kaprisen som jag hade höga förväntningar på - inte ett enda frö grodde! Förstod att den kunde vara joxig så den åkte in och ut ur kylskåp och odlingsrum, men förgäves.
 
Mauretansk malva kommer absolut att bli ett återkommande inslag i mina odlingar. Ganska hög och fyllig och det kommer mängder av nya blommor. Kommer antagligen att blomma genom hela hösten.

IMG_3380.JPG
 
Har också odlat gurkan ’Passandra’ (överst på bilden) och jag tyckte den var helt ok

Men Babygurkan ’Picolino’ (nederst) var strået vassare :d

Nu har jag inte odlat gurkor förut så har inget att jämföra med men tycker att båda plantorna har varit flitiga :)

35237
 
Årets fails

Spenat "nyzeeländsk" skulle inte gå i blom så tidigt stod det. Mina gick i princip i blom innan det kom blad :grin: blev så dåligt resultat att jag inte ens brydde mig om att så flera omgångar

Lövkoja "Ten week mix" trivs inte alls i min trädgård, trots tidig sådd tog det fruktansvärt lång tid innan de började blomma, och när dom gjorde det såg blommorna helt missbildade ut.

Fjädernejlika "Spring beauty" återstår att se om alla frön blir fail eller om det bara smugit in fel fröer i påsen.
Köpte denna för att ha som marktäckande med en höjd på 25 cm, flera plantor är nu minst 60 cm
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Antar att det inte bara är jag som redan börjat snegla på nästa års fröinköp för att överleva vintern :angel: Tänkte att det kunde...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp