MidnightSoul

Trådstartare
Då jag inte varit med yillräkligt länge för att termen fröken var standard vid kommunikation med en ogift kvinna så undrar jag när ordet började användas. Var det när ett barn av kvinnligt kön föddes, när hon var i yngre eller övre tonåren eller runt någon annan ålder?
 
Då jag inte varit med yillräkligt länge för att termen fröken var standard vid kommunikation med en ogift kvinna så undrar jag när ordet började användas. Var det när ett barn av kvinnligt kön föddes, när hon var i yngre eller övre tonåren eller runt någon annan ålder?
En gissning var att det hände runt konfirmationsåldern, när man ansågs vuxen. Men det är, som sagt, en gissning.
 
Då jag inte varit med yillräkligt länge för att termen fröken var standard vid kommunikation med en ogift kvinna så undrar jag när ordet började användas. Var det när ett barn av kvinnligt kön föddes, när hon var i yngre eller övre tonåren eller runt någon annan ålder?
svårt att säga någn exakt ålder.

Fröken var helt enkelt en ogift vuxen kvinna. Majorieten ändrade till fru så småningom men de som förblev ogifta kallades fröken livet ut.
Så frågan är väl kanske när man blev ansedd som vuxen?
 
Då jag inte varit med yillräkligt länge för att termen fröken var standard vid kommunikation med en ogift kvinna så undrar jag när ordet började användas. Var det när ett barn av kvinnligt kön föddes, när hon var i yngre eller övre tonåren eller runt någon annan ålder?

Det är ju titeln på en ogift kvinna så jag gissar när hon mer eller mindre var giftasvuxen. I början när "fröken" användes så var det förbehållet adelsdamer. Det var långt senare som det kom att användas för alla ogifta kvinnor (se Frökenreformen som drogs igång av Aftonbladet 1866).
 
Tänker att det kommer från tyska fräulein... Sverige var ju väldiga fans av tyskland "back in the days"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fräulein
Wessén håller med dig
20201003_100315.jpg
 
Då jag inte varit med yillräkligt länge för att termen fröken var standard vid kommunikation med en ogift kvinna så undrar jag när ordet började användas. Var det när ett barn av kvinnligt kön föddes, när hon var i yngre eller övre tonåren eller runt någon annan ålder?
Det hänger mycket ihop med klass också, överklassens flickor tilltalades med fröken i låga ålder. När fröken reformen infördes i Sverige så var det från konfirmationsålder som man tilltalades med fröken. Om man visste att någon var ogift kunde man tilltala henne med fröken hela livet, men tant kom även in som tilltal. Det fungerar oavsett om man är gift eller ogift. Etikettsregler är komplicerat! ;)
 
Det hänger mycket ihop med klass också, överklassens flickor tilltalades med fröken i låga ålder. När fröken reformen infördes i Sverige så var det från konfirmationsålder som man tilltalades med fröken. Om man visste att någon var ogift kunde man tilltala henne med fröken hela livet, men tant kom även in som tilltal. Det fungerar oavsett om man är gift eller ogift. Etikettsregler är komplicerat! ;)

Plus att vi kan också lägga till mamsell... dvs ogift kvinna av borgarklass ;) :D
 
Det gamla titeltilltalet som användes i Sverige var i stor utsträckning knutet till relationen mellan individerna. Så allt tjänstefolk på en herrgård sade fröken resp. herrn till herrskapets barn redan då de var små. Medan deras barnkammarpiga tilltalades med bara Anna oavsett ålder.
 
Det gamla titeltilltalet som användes i Sverige var i stor utsträckning knutet till relationen mellan individerna. Så allt tjänstefolk på en herrgård sade fröken resp. herrn till herrskapets barn redan då de var små. Medan deras barnkammarpiga tilltalades med bara Anna oavsett ålder.
Men när barnkammarpigan var ute och träffade andra i samhället så tilltalades hon fröken eftersom barnkammarpiga hade högre status än mjölkpiga. ;)
 
En kvinnlig lärarinna kallades (kallas??) ju också fröken. Hängde det måntro ihop med att lärarinnorna förväntades vara ogifta? Som gifta skulle de stanna i hemmet...! En manlig lärare däremot var ju Magistern.

Fast idag finns det väl inga barn som tilltalar sina lärare med annat än förnamn? På min tid var även det otänkbart; fru Åström sa vi om vi inte sa fröken (ja, hon var gift).
 
Men när barnkammarpigan var ute och träffade andra i samhället så tilltalades hon fröken eftersom barnkammarpiga hade högre status än mjölkpiga. ;)
Nu generaliserar vi en del genom att inte specificera vilken tid och miljö vi talar om.
Jag skulle nog säga att längre tillbaka skulle ingen av dem ha kallats det och längre fram i tiden så undrar jag om skillnaden inte främst beror på att de rörde sig i olika sociala sammanhang med olika koder för tilltalet?
 
En kvinnlig lärarinna kallades (kallas??) ju också fröken. Hängde det måntro ihop med att lärarinnorna förväntades vara ogifta? Som gifta skulle de stanna i hemmet...! En manlig lärare däremot var ju Magistern.

Fast idag finns det väl inga barn som tilltalar sina lärare med annat än förnamn? På min tid var även det otänkbart; fru Åström sa vi om vi inte sa fröken (ja, hon var gift).
Fröken blev med tiden även ett tilltal för obekanta kvinnor i olika yrken, som telefonister, servitriser etc. Från början antogs de väl vara ogifta, men det blev allt mindre säkert. Oavsett gick det ju inte att ta reda på innan man beställde sitt kaffe så fröken blev också ett tilltal som förknippades med en rad kvinnliga yrkesroller. Därav blev det synonymt med småskolelärarinna och levde kvar ovanligt länge i just det sammanhanget.

(När jag gick i skolan hade vi du-tilltal, men använde "fröken" på samma sätt som "mamma" dvs. som ersättning för personens namn)
 
Och jag kallas fortfarande fröken på daglig basis, fast jag försöker jobba bort det.

Ännu värre med föräldrar vars barn man haft i upptill 3 år som ändå inte lyckats lära sig mitt namn utan varje dag säger typ ”säg hejdå till fröken” när barnet ska gå hem.
:meh:
 
Några av mina äldre kollegor kallar mig fröken efternamn, när jag är gift kommer de byta till fru efternamn. Jag tycker det är gulligt :D
Jag kan också tycka det låter gulligt men det stör mig att män alltid sluppit meddela huruvida de är gifta eller ej. Där finns fortfarande tillfällen då jag, på engelska, förväntas kryssa i om jag är Miss eller Mrs, medan männen bara har Mr som enda alternativ. (De flesta numera har ett Ms som valmöjlighet, men inte alla. Och i vilket fall som helst borde en sådan fråga inte förekomma).
 
Och jag kallas fortfarande fröken på daglig basis, fast jag försöker jobba bort det.

Ännu värre med föräldrar vars barn man haft i upptill 3 år som ändå inte lyckats lära sig mitt namn utan varje dag säger typ ”säg hejdå till fröken” när barnet ska gå hem.
:meh:

Varför stör det att bli kallad fröken?
Jag tycker det är gulligt och universellt 😊
 
Jag kan också tycka det låter gulligt men det stör mig att män alltid sluppit meddela huruvida de är gifta eller ej. Där finns fortfarande tillfällen då jag, på engelska, förväntas kryssa i om jag är Miss eller Mrs, medan männen bara har Mr som enda alternativ. (De flesta numera har ett Ms som valmöjlighet, men inte alla. Och i vilket fall som helst borde en sådan fråga inte förekomma).

Ja, det är lite irriterande och ibland så många valmöjligheter att en blir yr. Ett flygbolag jag reste med förra året som lät mig välja mellan miss, mrs, ms och madam, samt att jag kunde lägga till yrkestitlar också. Jag valde madam, för att jag inte sett det alternativet förut.

Har vid ett enda tillfälle sett att det fanns flera titlar för män, och det var också ett flygbolag som stod för det. Inte sorterat på civilstånd utan ålder. Min då elvaårige son blev nämligen kallad "master" på sin biljett (ett ord jag bara förknippar med äldre engelska romaner). Översatt till svenska blev han kärnfullt Pojke Förnamn Lingonbensson.
 
Varför stör det att bli kallad fröken?
Jag tycker det är gulligt och universellt 😊

Fast efter tre år borde väl både föräldrar och barn veta vad en lärare heter i förnamn? Jag tycker att det känns betydligt gulligare med ett namn än ett generiskt 'tant' eller 'fröken' eller 'herr polis' eller vad det nu vara månde.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 356
Senast: Linn-Nora
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 776
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp