Jag blev lite allergisk mot fröken då jag jobbade i butik. Detta därför att det nästan alltid användes av äldre kvinnor, i början på någon sorts klagomål.

Frööökeeen! Har ni verkligen ingen orange paprika i dag? Jag kan då inte förstå varför den alltid är slut på torsdagar, kan ni aldrig lära er göra beställningarna rätt?

Så jag vill helst inte bli kallad fröken pga det.😅
 
Och jag blev rasande när min (kvinnliga) chef tilltalade mig på samma sätt. Det beror nog väldigt på vilken relation man har och vad man gör för egna kopplingar.

Ja vi har en bra relation och jag vet att det inte används på ett förminskade sätt. Men vill man störa sig så går det ju bra att göra. Jag har viktigare saker att lägga min tid på 💁🏼‍♀️
 
Jag kan också tycka det låter gulligt men det stör mig att män alltid sluppit meddela huruvida de är gifta eller ej. Där finns fortfarande tillfällen då jag, på engelska, förväntas kryssa i om jag är Miss eller Mrs, medan männen bara har Mr som enda alternativ. (De flesta numera har ett Ms som valmöjlighet, men inte alla. Och i vilket fall som helst borde en sådan fråga inte förekomma).
Ja, det är lite irriterande och ibland så många valmöjligheter att en blir yr. Ett flygbolag jag reste med förra året som lät mig välja mellan miss, mrs, ms och madam, samt att jag kunde lägga till yrkestitlar också. Jag valde madam, för att jag inte sett det alternativet förut.

Har vid ett enda tillfälle sett att det fanns flera titlar för män, och det var också ett flygbolag som stod för det. Inte sorterat på civilstånd utan ålder. Min då elvaårige son blev nämligen kallad "master" på sin biljett (ett ord jag bara förknippar med äldre engelska romaner). Översatt till svenska blev han kärnfullt Pojke Förnamn Lingonbensson.
Lösningen är att doktorera. Istället för att fylla i om jag är en Miss eller Mrs (alltså om jag tillhör min pappa eller min make :banghead:) kan jag sedan disputationen hävda att Dr är den korrekta titeln :up: (alltså att jag tillhör universitetet istället :cautious:).
 
Jag kan också tycka det låter gulligt men det stör mig att män alltid sluppit meddela huruvida de är gifta eller ej. Där finns fortfarande tillfällen då jag, på engelska, förväntas kryssa i om jag är Miss eller Mrs, medan männen bara har Mr som enda alternativ. (De flesta numera har ett Ms som valmöjlighet, men inte alla. Och i vilket fall som helst borde en sådan fråga inte förekomma).
Det stör mig också. Det är väl ingen jäkla dejtingsajt?!
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp